سیف: تلاش بانک مرکزی برقراری ثبات برای رونق تولیدی و اقتصادی است

دوشنبه ، 20 مرداد 1393 ، 07:47

رییس کل بانک مرکزی ایران گفت: دولت تدبیر و امید تلاش دارد تا با ایجاد ثبات در بازار موجب رونق بنگاههای تولیدی و اقتصادی شود .


به گزارش ایرنا؛ ولی الله سیف در گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دوم سیما با بیان اینکه تورم نسبت به سال 1392 کاهش چشمگیری داشته است،افزود: سیاست کلان دولت بر مبنای ایجاد انضباط مالی ، ثبات در بازار ارز ، کاهش تورم و عبور از رکود اقتصادی است .

وی ادامه داد: در تیرماه سال 1392 تورم نقطه به نقطه حدود 45 درصد بود که در مدت مشابه در تیر ماه 1393 به حدود 14 و نیم درصد رسیده است .

سیف تصریح کرد : در پایان خرداد 1392 تورم متوسط بیش از 35 درصد بود اما در پایان خرداد 1393 این رقم به حدود 25 درصد کاهش یافته است .

وی با تاکید براینکه دولت تدبیر وامید توانسته رشد منفی اقتصادی را در کشور متوقف کند تا جایی که صندوق بین المللی پول نسبت به رشد اقتصادی ایران ابراز امیدواری کرده است، گفت: در سال گذشته دولت توانست با برنامه ریزیهای مناسب از رشد منفی اقتصادی در کشور پیش گیری نماید و کشور این آمادگی مثبت را دارد تا از رکود خارج و رونق اقتصادی پیدا کند .

سیف با بیان اینکه دولت و بانک مرکزی سیاست انضباط مالی و اقتصادی را به جد پیگیری می کنند، افزود: با کنترل و انضباط بوجود آمده نرخ ارز در بازار از آرامش نسبی برخوردار شده است .

وی ادامه داد: نوسان ارز موجب بدگمانی سرمایه گذاران در کشور می شد اما با ثبات نرخ ارز و چشم انداز روشن می توان پیش بینی کرد که رشد اقتصادی در کشور دوباره آغاز شده است .

رییس کل بانک مرکزی گفت: یکی از سیاست های مهم دولت در بازار ارز یکسان سازی نرخ ارز می باشد و با ثبات نسبی بوجود آمده دولت به دنبال یکسان سازی نرخ ارز در کشور است .

سیف با بیان اینکه بانک های کشور نیز باید از بنگاهداری پرهیز کنند اظهار داشت: بانک های کشور بعد از این از دو طریق کنترل می شوند تا از انحراف در عملکرد مالی آنها جلوگیری شود.

وی افزود : بانک ها موظف شده اند طی سه سال آینده هر ساله یک سوم سهام خود را در بازار عرضه کنند تا به نقطه ای که بانک ها از بنگاهداری فاصله بگیرد ، برسند .

سیف گفت : همچنین بانک ها بایستی بیش از 30 درصد از دارای خود را به ساختمانها و ملک اختصاص ندهند و مازاد موجودی خود در این زمینه را نیز به بازار عرضه کرده و به سرمایه نقدی بانک بیفزایند .

وی در زمینه موسسات مالی که در کشور فعالیت دارند هشدار داد و تصریح کرد : بانک مرکزی موسسات مالی را تحت نظر دارد و موسسات مورد تایید بانک مرکزی مشخص است و از مردم می خواهیم که در موسسات غیر سرمایه گذاری نکنند .

سیف ادامه داد : برخی موسسات مالی در کشور فعال هستند که با هماهنگی به عمل آمده با مراجع قضایی و نیروی انتظامی با این گونه بنگاه های مالی برخورد قانونی خواهد شد چون بانک مرکزی متولی صیانت از نقدینگی مردم را دارد که توسط برخی سوداگران مالی حیف و میل نشود .

وی همچنین با تاکید براینکه اولویت بانک مرکزی جهت پرداخت تسهیلات مشخص شده است، گفت: طبق بسته سیاستی که دولت آن را تهیه و در آینده نزدیک اقدام به ابلاغ آن خواهد کرد در این بسته به بنگاه های تمام شده و نیمه تمام اقتصادی ، تولیدی تسهیلات اختصاص می یابد و به بنگاههای اقتصادی که قصد تاسیس دارند منابعی در نظر گرفته نشده است و جزو اولویت های بانک ها نیست .

رییس بانک مرکزی در ادامه گفت : برداشت از صندوق توسعه ملی در برنامه دولت نمی باشد و این صندوق در راستای سرمایه گذاری در زیرساخت های کشور است و به هیچ عنوان به بازار تزریق نمی شود که منجر به افزایش تورم خواهد شد .

سیف تصریح کرد : دولت طبق برنامه اقتصاد مقاومتی سعی دارد با خروج از رکود اقتصادی به افزایش تولید و رونق اقتصادی برسد و در این زمینه برنامه ریزی دقیق و کاملی را به عمل آورده است .

رییس کل بانک مرکزی اظهار امیدواری کرد آرامش کنونی در بازار ادامه یابد و انگیزه لازم جهت تولید و پویا شدن اقتصاد در کشور مهیا شود .

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► بیمه چه فوایدی دارد؟
با رئیس "پادشاه" چه باید کرد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر