آغاز واگذاری 4 هزار ملک مازاد بانکها از دهه فجر

سه شنبه ، 24 دی 1387 ، 15:16

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از آغاز واگذاری 4 هزار ملک مازاد بانکهای دولتی از دهه فجر خبر داد و اعلام کرد: اضافه برداشت بانکها از 15 هزار میلیارد تومان در گذشته به 4 هزار میلیارد تومان در حال حاضر کاهش یافته است.

 سید حمید پور محمدی امروز در جمع خبرنگارن از برگزاری دومین همایش بحران مالی جهانی "فرصتها و چالشها" در روز شنبه آتی( 28 بهمن ماه) در محل مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما با حضور رئیس جمهوری،  برخی از وزرا، نمایندگان مجلس، بخش خصوصی، علما و اساتید دانشگاهی خبرداد.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نتایج همایش اول نیز پس از برگزاری 7 پانل آن یعنی بازار پول، سرمایه، نفت و انرژی، تولید و تجارت، بازرگانی و تجارت خارجی، گردشگری و خدمات، مبانی فقهی  و نظریه پردازی جمع بندی و ارائه شده است.

وی افزود: همایش دوم متعاقب 3 نامه رئیس جمهوری به علما، اساتید دانشگاهی و وزیر اقتصاد برگزار می شود، در نامه  ارسالی رئیس جمهوری به وزیر اقتصاد، دستور تشکیل کارگروه مقابله با بحران مالی جهانی با مسئولیت وزیر اقتصاد و با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزرای نفت، امور خارجه، بازرگانی، صنایع و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری داده شده بود.

پور محمدی از تشکیل جلسات مستمر این کارگروه پس از برگزاری همایش اول در وزارت امور اقتصادی و دارایی خبرداد و گفت: در این جلسات سعی شد تا برنامه های مختلفی برای کاهش آثار بحران و استفاده از فرصتها تدوین شود.

وی از برگزاری 5 پانل، مالی در حوزه بازار سرمایه، نظام بانکی و بیمه با مسئولیت وزیر اقتصاد، فعالان بخش خصوصی و دولتی و نمایندگان روسای کمیسیونهای مجلس، پانل تولید و تجارت با حضو وزیر صنایع و معادن، پانل نفت و بودجه با حضور وزیر نفت و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، نمایندگان کمیسیونهای مربوطه در مجلس، پانل سیاست ارزی و جذب منابع بین المللی با حضور رئیس کل بانک مرکزی و نمایندگان مجلس و پانل فقهی و نظریه پردازی با حضور علما و اساتید دانشگاهی و همچنین حضور سخنرانان خارجی در این همایش خبرداد.

رئیس جمهور نتایج همایش را اعلام می کند

معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در این همایش چگونگی مدیریت آثار بحران بر بخشهای مختلف اقتصادی کشور بررسی می شود، تصریح کرد: در پایان همایش رئیس جمهور نتایج همایش را جمع بندی و مطرح خواهد کرد.

وی با اشاره به واکنش سریع دولت نسبت به تحولات جهانی در این خصوص، گفت: تمام برنامه ها در این راستا است که بتوانیم فضای مناسب رابرای  تولید، تجارت، بازارهای مالی و پولی فراهم کنیم و از آسیبهای احتمالی مصون بمانیم تا فعالان اقتصادی بتوانند با آرامش در امواج بزرگ تحولات جهانی کار کنند.

پورمحمدی همچنین از برگزاری همایش ویژه ای برای فعالیت اقتصادی ایران خارج از کشور در 4 بهمن ماه امسال در کیش خبرداد و افزود: در این همایش نیز رئیس کل بانک مرکزی، وزرای اقتصاد، نفت، بازرگانی، صنایع و معادن و رئیس سازمان گردشگری حضور خواهند یافت.

25 راهکار حمایتی از بخشهای اقتصادی

وی گفت: متعاقب برگزاری همایش اول، کارگروهی تشکیل و در قالب مصوبه هیئت وزیران 25 راهکار و بند برای حمایت از بخش تولید، بازار سرمایه، جذب منابع مالی خارج از کشور، تسهیل فرصتهای سرمایه گذاری خارجی، تدابیر در حوزه های ارزی، چگونگی برنامه ریزی تعرفه ای برای مدیریت بحران، چگونگی حمایت از بخش خصوی، حمایت از بیمه های اتکایی و غیره برای انعکاس در بودجه های سالهای آتی تدون شد.

وی ادامه داد: این برنامه به پیش نویس مصوبه هیئت وزیران تبدیل شد و این هیئت با استناد به اصل 127 اخیتارات خود را به کارگروهی با حضور وزیر اقتصاد، صنایع و معادن، بازرگانی، نفت، امور خارجه، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری تفییذ کرد که امید است این پیش نویس نهایی شود، همچنین اختیار اصلاح آئین نامه ها و مقررات به این کارگروه در حوزه های مختلفی همچون تعرفه، صادرات و واردات، حمایت از تولید و اشتغال و غیره در مورد بحران داده شده است.

کاهش اضافه برداشت بانکها


پور محمدی از تشکیل کارگروه حمایت از تولید و اینکه این کارگروه چند برنامه را در دستور کار خود دارد، خبرداد و گفت: اولین کار انجام شده توسط این کارگروه خارج کردن بانکها از وضعیت اضافه برداشتها بود، زیرا بانکها  دارای 15 هزار میلیارد تومان اضافه برداشت بودند که هم اکنون به 4 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی یکی دیگر از اقدامات این کارگروه را شفاف سازی بدهی های دولت و اوراق مشارکتی که بانکها به نیابت از دولت فروخته بودند که این موضوعات اجازه انعطاف را از بانکها گرفته بود، عنوان و تصریح کرد: موضوع سوم بحث افزایش سرمایه بانکها بود.

خط اعتباری 6 هزار میلیارد تومانی


معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی موضوع چهارم را حمایت بانکها از بخش تولید ذکر کرد و افزود: در این راستا، 6 هزار میلیارد تومان خط اعتباری از طریق بانک مرکزی در اختیار بانکها قرار گرفت و به 100 طرح متقاضی دریافت تسهیلات در هر بانک، همچنین طرحهای نیمه تمام و طرحهای گزینش شده توسط بانکها تعلق می گیرد، همچنین به مسکن مهر نیز تسهیلات پرداخت می شود.

وی بر حمایت مجلس از نظام پولی و بازار سرمایه در ارتباط با لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه بانکها که هم اکنون به صورت عادی و روزانه در مجلس در حال پیگیری است، تاکید کرد.

تاثیر بحران جهانی بر بورس


وی در مورد تاثیر بحران جهانی بر بورس گفت: در این خصوص باید به شاخصهای بورس منطقه ای و بحثهای مالی منطقه در مقایسه با وضعیت کشور توجه شود. ایران پیوند چندانی در این حوزه ها با بازارهای مالی نداشته است که تاثیری در این خصوص بپذیرد، گرچه آسیبها در حوزه نفت بدون شک وجود داشت و این بخش تنها آسیب کشور در این راستا بود، اما کشور همانطور که با نفت با قیمت بالا اداره شد باید با قیمت پایئن نیز اداره شود، دولت باید رد مقبال کاهش قیمت نفت تدابیری اتخاذ می کرد که  لایحه هدفمند کردن یارانه ها نیز در همین راستا است.

اجرای اصل 44

معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سئوال که آیا واگذاری سهام شرکتهای دولتی با توجه به وضعیت و رکود بازار سرمایه متوقف می شود و یا ادامه می یابد؟ بیان کرد: هر یک از دستگاههایی که قرار است سهام آنها یا زیر مجموعه هایشان در بورس عرضه شود، پیگیر برنامه های خود هستند، اما یکی از مباحثی که در این خصوص مطرح است، چگونگی تدبیر در مورد عرضه سهام در بورس است که سیاست آن اقتضایی است و بستگی به وضعیت و کشش بازار دارد و در زمانی که بازار دارای کشش عرضه نیست، باید تدابیر دیگری اتخاذ کرد؛ به عبارت دیگر، به مدیریت بازار سرمایه بستگی دارد.

واگذاری سهام بانکها و بیمه ها

وی از انجام کارهای واگذاری سهام بانکها و بیمه ها و تصویب واگذاری 5 درصد سهام بانک ملت در هیئت عالی واگذاری و آمادگی سازمان خصوصی سازی و بانک ملت برای این کار خبرداد و اظهارداشت: اما باید مقتضایات بورس و شرایط نیز در نظر گرفته شود واین کار با توافق صورت گیرد.

پورمحمدی یکی از اقدامات مهم در این زمینه را بحث نهادسازی در بازار پولی و مالی عنوان و تصریح کرد: در این خصوص بانکهای سرمایه گذاری ایجاد شده است تا واگذاریها با وضعیت بهتری انجام شود، این شرکتها می توانند بنگاههای بزرگ و پیچیده همچون مخابرات و بانکها را که سازو کارهای تخصصی تری برای قیمت گذاری نیاز دارند که این شرکتها می تواند در این زمینه کمک کنند.

وی ادامه داد: نهادهای مالی از حساسیت متفاوتی نسبت به شرکتهای بیمه در بحث واگذاری ها برخوردار هستند، زیرا تنها حدود 5 درصد دارایی های این بانکها متعلق به دولت و 95 تا 98 درصد آنها متعلق به مردم است، بنابراین واگذاری سهام بانکها دارای پیچیدگی های زیادی است و صدها فرآیند باید برای آماده سازی آنها انجام شود، حدود 80 درصد از کار که مربوط به آماده سازی است، انجام شده و بقیه کار مربوط به فرآیند واگذاری است.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: از سوی مالک بانکها هیچ محدودیتی برای واگذاری وجود ندارد و اگر سازمان بورس تائیدیه واگذاری 5 درصد سهام را صادر کند، کار واگذاری انجام می شود.

پور محمدی با بیان اینکه اوراق مشارکت و بدهی های دولت با اضافه برداشتها تهاتر شده است، زیرا برخی از بانکها به نیابت از دولت اوراق مشارکت داشتند، گفت: بانک مرکزی برای اجرای پروژه ها منابع پرداخت کرده است و توسط وزارت اقتصاد و بانک مرکزی سازو کاری اتخاذ شد که رقم 6 هزار میلیارد تومان خط اعتباری به هدف برخورد کند.

آغاز واگذاری 4 هزار ملک مازاد بانکهای دولتی


وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص نتایج ساماندهی 4 هزار رقبه ملک متعلق به بانکها، گفت: شرکت واگذاری دارایی های مازاد بانکها با مشارکت تمامی بانکها در ساختمان مبارزه با پولشویی شکل گرفته است که اولین مزایده رسمی و بزرگ آن در دهه فجر برگزار می شود. این شرکت بخش مهمی از املاک مازاد بانکها را برای مزایده آماده کرده است که البته بستگی به کشش بازار دارد.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه این واگذاری ها از این پس به صورت مکرر انجام می شود، افزود: همچنین بانک اطلاعات شناسایی املاک شکل گرفته است.

اوراق سپرده گواهی ارزی

وی با اشاره به اینکه بانکهای خارج از کشور ما دارای رشد سپرده بودند، گفت: برنامه ریزی شده است تا بانکها اوراق گواهی سپرده ارزی منتشر کنند که کارهای آن توسط بانک مرکزی انجام شد و هم اکنون بانکها می توانند این کار را انجام دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

► ثبت نام وام ضروری بازنشستگان
كندي در پرداخت تسهيلات بانكي ساخت مسکن ◄

مطالب مرتبط
بنر