جوایزی که حالمان را بد می کند

چهارشنبه ، 22 مرداد 1393 ، 13:26

آگهی های پرزرق و برق با دفعات پخش بالا تبلیغاتی که از خرید یک بسته پفک، برنج ، ماکارونی ، تا افتتاح حساب بانکی شما را تشویق به خرید و برنده جایزه شدن می کند.

به گزارش بانکی دات آی آر، خرید هایی که سعی در القای این موضوع دارد که شما باکیفیت ترین محصولات را خریداری می کنید و برنده جایزه هم می شود . این درحالیست که اغلب ما به انگیزه بردن ماشین و ویلا آن ها را می خریم یا در بانک ها افتتاح حساب می کنیم.

غافل از اینکه حتی اگر بانک ها به وعده های خود عمل کنند و جایزه هم بدهند تعداد معدودی را شامل می شود و تعداد فراوانی که جایزه نمی گیرند با خسران و ناراحتی مواجه خواهند شد.

اگر روزگاری پرداخت جایزه صرفا مربوط به حساب های قرضه الحسنه بانک ها بود، این روزها جوایز بسیار گران قیمت برای کالاهای مصرفی ارزان قیمت تعیین می شود. ظاهرا اینگونه تبلیغات با استقبال مردم هم مواجه می شود که هر روز شاهد افزایش آن هستیم.

درشرایط رکود تورمی تشویق مردم به خرید محصولات به نظرمی رسد تلاشی در جهت بهبود شرایط فروش و خروج برخی وارد کنندگان و تولید کنندگان از شرایط مالی نامناسب باشد.

اما تشویق بی رویه به مصرف گرایی در دراز مدت نتایج اقتصادی مناسبی درپی نخواهد داشت.

اگر شرایط برای عموم مردم فراهم بود تا بتوانند رشد کنند و از موقعیت مناسب اقتصادی برخوردار شوند، شاید اینگونه تبلیغات اشکالی نداشت. اما از آنجا که به دلیل شرایط اقتصادی منفی و فقدان کسب و کار و وجود رکود تورمی در کشور چنین فضایی برای آحاد مردم وجود ندارد، بنابراین این "یک شبه پولدار شدن" فقط برای عده ای خاص محقق می شود.

تفکری که اگر هرچه زودتر فکری به حالش نکنیم مشکلاتش قطعا دامن مان را خواهد گرفت. مسئولینی که دغدغه فرهنگ را دارند به نظر می رسد نسبت به این آگهی های سهل انگاری می کنند و صدا و سیما به بهانه بحران بودجه وشرایط دشوار اقتصادی به آن دامن می زند.

اگر اوضاع به همین منوال ادامه یابد شاید در بین بخش های خبری هم شاهد تبلیغ محصولات و قرعه کشی ها باشیم.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► درآمد میلیاردی تجارت نفتی ایران از نگاه نیویورک تایمز
فرآورده‌های لبنی ناسالم جمع‌آوری شد؟! ◄

مطالب مرتبط
بنر