8 چیز که یادمان رفته در مصرفش باید صرفه جویی کرد

پنجشنبه ، 23 مرداد 1393 ، 09:49

 

برخی تا سخن از صرفه جویی می شود به ذهنشان کم خرج کردن و سختی کشیدن می آید و غم عالم به دلشان می نشیند اما حقیقت این است که صرفه جویی به معنی استفاده بهینه از هر چیز است.

به گزارش بانکی دات آی آر،در این گزارش به برخی چیزها که یادمان رفته هدر می دهیم اشاره می کنیم ما فقط آب ، برق و سایر انرژی ها را هدر نمی دهیم بلکه:

 

1. زمان

چند ساعت از روز را صرف بازی در صفحات اجتماعی،نرم افزار های تلفن هوشمند، بحث های بی خود و بی فایده، غر زدن ، شکایت کردن ، تحقیر کردن ،تنفرو... هدر می دهیم.

2. رفاقت

دوستی با کسانی که ارزش رفاقت و دوست داشتن ندارند هدر دادن رفاقت است وقتی که صرف این افراد می کنیم می توانیم صرف پیداکردن دوست حقیقی و یاد گرفتن کنیم. یکی از حسرت های برخی افراد در سن پیری همنشینان نامناسبی است که در زندگی انتخاب کرده اند.

3. محبت

همانقدر که برخی در محبت خساست به خرج می دهند و آن را از خودشان هم دریغ می کنند عده ای هم استاد هدر دادن مهر و محبت اند به کسان و چیزهایی مهر می ورزند که ارزش محبت را در ک نمی کنند و آنها را ساده لوح و ابله می پندارند .

4.سخن

پرگویی و پرمدعایی یکی از بد ترین روش های اسراف است که منجر به از دست رفتن عزت نفس، ارزش و اعتبار ما می شود . در مورد چیزی که در مورد آن آگاهی و تخصص نداریم نباید حرف بزنیم. اصولا مردم وقتی سکوت می کنیم تصور نمی کنند ما لال هستیم.

5.فکر کردن

بعضی افراد تنها موقعی که به خواب می روند دست از فکر کردن می کشند و اغلب فکر هایشان منفی بافی، نقشه کشیدن برای دیگران و تخلیه خشم است. طوری فکر کنید که اگر کسی دستگاه فکر خوانی داشت و به تصورات شما نفوذ می کرد از بابت گفتگو های ذهنی تان خجالت نکشید و گاهی 5 دقیقه فکر نکردن مانند نیم ساعت چرت زدن به ما انرژی خواهد بخشید.

6. قضاوت کردن

این یکی یک دانه اش هم اسراف است در مورد هیچ کس، هیچ چیز و هیچ برخوردی قضاوت نکنیم. تا با کفش دیگری راه نرفته اید نخواهید فهمید کفش او کجای پایش را میزند. برخی موارد راه رفتن با کفش دیگران هم چاره ساز نیست چون سایر پای شما با هم تفاوت می کند!

پس اصلا قضاوت نکنیم.

7. زندگی

گاهی زندگی را اسراف  و ریخت و پاش می کنیم چند لحظه از عمرتان را نفهمیدید چطور سپری شد؟ چرا و چه به دست آوردید؟ همه آنها زندگی هدر رفته شماست. فرصت را برای بودن با عزیزانتان، آنچه دوستش دارید و خوبی ها صرف کنیم این یکی هدر که برود بزرگترین خسران زندگی ماست.

8. دلتنگی

گاهی دلمان برای چیزی،کسی یا موقعیتی تنگ می شود که دسترسی به آن غیرممکن است اما گاهی برای دیدن کسی،شنیدن صدایی، رفتن به جایی و دسترسی به چیزی یک همت لازم است لحظاتی که در دلتنگی خواسته هایمان می گذرانیم هدر داده ایم و تنها غصه اش برایمان خواهد ماند. همین الان گوشی تلفن را بردار بهش زنگ بزن، بلیط قطار رزرو کن و به آنجا برو.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► راهکارهای خوب برای بهتر شدن عملکرد تیم کاری
نرخ تبدیل علم به ثروت در ایران ◄

مطالب مرتبط
بنر