2 میلیون شغل داریم که متقاضی ندارد

سه شنبه ، 28 مرداد 1393 ، 11:37


این کارشناس بازار کار اظهارداشت: دولت باید با استفاده از ظرفیت های موجود در کشور، تحرک جدی را در بازار کار ایجاد کند. در حال حاضر، دولت مباحث فراوانی را درباره بیکاری مطرح می کند، اما در یکسال گذشته حرکات موثری به منظور رونق در بازار کار دیده نشده است.

یک کارشناس بازار کار گفت: برطرف کردن فقر با توزیع کالا و انجام اقدامات مقطعی، قابل برطرف کردن نیست.

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر درباره اظهارات مقامات دولت تدبیر و امید درباره بیکاری و تاکید بر لزوم انجام اقدامات فوری برای حل مسئله بیکاری کارجویان جوان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین طرح تلاش برای مبارزه با فقر گفت: واقعیت این است که برطرف کردن فقر با توزیع کالا و انجام اقدامات مقطعی، قابل برطرف کردن نیست.

این کارشناس بازار کار اظهارداشت: دولت باید با استفاده از ظرفیت های موجود در کشور، تحرک جدی را در بازار کار ایجاد کند. در حال حاضر، دولت مباحث فراوانی را درباره بیکاری مطرح می کند، اما در یکسال گذشته حرکات موثری به منظور رونق در بازار کار دیده نشده است.

حاج اسماعیلی ادامه داد: به نظر می رسد با وجود طرح مسئله بیکاری و بحران اشتغال در کشور از سوی دولتمردان، اما ابزارهای لازم برای مبارزه با فقر و کاهش بیکاری در اختیار دولت قرار ندارد.

وی افزود: دولت باید هرچه سریعتر برای بازار کار چاره اندیشی کند اما لازم است تا تصمیم گیران و سیاست گذاران واقع نگر باشند؛ بنابراین دولت باید فنی و تخصصی به مسئله بیکاری بپردازد.

این کارشناس بازار کار بیان داشت: البته بیکاری موضوعی نیست که در شرایط فعلی مختص به ایران باشد، چون سازمان جهانی کار نیز توجهات ویژه ای برای ایجاد اشتغال جوانان در سال 2014 میلادی داشته و بر این موضوع تاکید شده است.

به گفته حاج اسماعیلی، شرایط امروز کارجویان به نحوی است که بسیاری از جویندگان شغل به دنبال مشاغل خاصی هستند و از اینرو انباشت تقاضا برای کار در برخی حرفه ها ایجاد شده و از آنسو برخی مشاغل نیز خالی از متقاضی می مانند.

وی در اینباره که به گفته وزیر کار 2 میلیون شغل در ایران متقاضی ندارد و افراد تمایلی به حضور در آن حرفه ها مانند سنگ بری ندارند گفت: اینکه افراد تمایل به حضور در برخی مشاغل نداشته باشند را باید در عدم اجرای قوانین در این شغل ها، دستمزدهای ناچیز، عدم رعایت حقوق کار و مسائلی از این دست جستجو کرد و همه مسائل مربوط به تغییر ذائقه کارجویان نسبت به بازار کار نیست.

2 میلیون شغل داریم که متقاضی ندارد

این کارشناس بازار کار با بیان اینکه در دو دهه گذشته غفلتی از بازار کار صورت گرفته و گرایش شدیدی نسبت به مشاغل خدماتی ایجاد شده است، گفت: مشاغل خدماتی بیشتر به مصرف گرایی توجه دارند و رونق در این مشاغل به میزان درآمد افراد بستگی دارد.

حاج اسماعیلی بر لزوم تمرکز در مشاغل تولیدی، صنعت و رونق کشاورزی تاکید کرد و افزود: متاسفانه در بخش سرمایه گذاری به هیچ وجه سرمایه گذاری مناسبی صورت نگرفته و امروز می بینیم که نقش بخش کشاورزی در اشتغال زایی کاهش یافته است.

وی درباره نجات 240 هزار شغل در حال تعطیلی که از سوی وزیر کار مطرح شده است بیان داشت: قائدتا این مشاغل در صنایع کوچک و بخش خصوصی و تعاونی نبوده و بیشتر می توان رد آنها را در بنگاه های بزرگ دولتی و شبه دولتی جستجو کرد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► 7 نکته ی خوب برای بازاریابی آنلاین
اسکناس 20 هزار تومانی در مرحله طراحی ◄

مطالب مرتبط
بنر