فست‌فود فروشی‌ها نباید مالیات بر ارزش افزوده از مردم بگیرند

چهارشنبه ، 29 مرداد 1393 ، 10:54

اگر چه اخذ مالیات بر ارزش افزوده شامل برخی از واحدهای این صنف شده است، اما قانون آن از نیمه دوم سال جاری اجرایی خواهد شد.

رییس اتحادیه اغذیه فروشان و مواد غذایی، اخذ مالیات بر ارزش افزوده در برخی از واحدهای فست فود را غیرقانونی دانست و گفت: این اتحادیه نیز نسبت به اخذ مالیات بر ارزش افزوده در واحدهای فست فود معترض و خواستار تجدید نظر در این خصوص است.

اسدالله احمدی در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد: اگر چه اخذ مالیات بر ارزش افزوده شامل برخی از واحدهای این صنف شده است، اما قانون آن از نیمه دوم سال جاری اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه 90 درصد واحدهای فست فود به لحاظ مالی در سطح ضعیف قرار دارند و توان پرداخت مالیات را ندارند، اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن اخذ مالیات بر ارزش افزوده، این واحدها مجبور هستند مالیات را از مردم دریافت کنند.

احمدی سپس اخذ مالیات بر ارزش افزوده از واحدهای فست فود را به صلاح ندانست و گفت: توافق شده در مرحله نخست این مالیات از واحدهایی که دارای برند و به صورت زنجیره ای هستند، اخذ شود و واحدهای کوچکتر در مراحل بعدی شامل این قانون شوند.

رییس اتحادیه اغذیه فروشان همچنین از مشتریان واحدهای اغذیه فروش که از این واحدها به سبب اخذ مالیات بر ارزش افزوده شکایت دارند خواست، به این اتحادیه مراجعه و شکایت خود را ارایه کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که هم اکنون برخی از واحدهای فست فود مالیات بر ارزش افزوده را از مشتریان دریافت می کنند، گفت: ممکن است برخی از این واحدها برند خود را در سازمان ثبت شرکت ها به ثبت رسانده و دارای دفاتر قانونی باشند که در این صورت شامل قانون ارزش افزوده خواهند شد.

احمدی در پایان اظهار داشت: به هر صورت اتحادیه اغذیه فروشان موضوع دریافت مالیات بر ارزش افزوده توسط برخی از واحدهای فست فود را پیگیری و بزودی در این خصوص اعلام نظر خواهد کرد.

سید علی اصغر میرابراهیمی رییس اتحادیه صنف رستوران و سلف سرویس نیز دریافت مالیات بر ارزش افزوده توسط اعضای این اتحادیه را قانونی دانست و گفت: چون رستوران ها عضو اتحادیه و دارای کد اقتصادی هستند، بنابراین مجازند تا این مالیات را دریافت کنند.

بر اساس گزارش های دریافتی، برخی واحدهای فست فود در سطح شهر تهران که به صورت زنجیره ای فعالیت دارند، مدت زیادی است که به طور غیر قانونی اقدام به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان خود می کنند.

این در حالی است که اقلام مورد نیاز برای تهیه فست فود از جمله، سوسیس، کالباس، سس و نوشابه پیش از خرید توسط واحدهای صنفی شامل هشت درصد مالیات بر ارزش افزوده شده اند و پس از تبدیل به غذاهای آماده، مجددا شامل هشت درصد دیگر مالیات بر ارزش افزوده می شوند که به عبارتی مشتریان به عنوان مصرف کنندگان نهایی باید دو بار مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند، مبلغی که به صورت غیرقانونی از آنها دریافت می شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► ایران فقط تا 1453 نفت دارد!
ایران پایین‌ترین مشارکت اقتصادی زنان را دارد ◄

مطالب مرتبط
بنر