زبان بدن رمز موفقیت در استخدام

پنجشنبه ، 30 مرداد 1393 ، 08:48

حتما این جمله را بارها شنیده اید"سکوت فریاد معرفت است" اما به نظر نگارنده هیچ سکوت مطلقی در رفتار انسان وجود ندارد. زمانی که ظاهرا ساکت و بی صدا درجایی ایستاده ایم. در حقیقت با حرکات مختلف بدنمان در حال ارتباط و گفتگو با اطرافیان و حتی خودمان هستیم.

به گزارش بانکی دات آی آر،زبان بدن و به صورت کلی ارتباطات غیر کلامی بخش عمده‌ای از ارتباطات ما را تشکیل می‌دهند و از این رو ما باید با شناخت زبان بدن و استفاده بهینه توامندی های کلامی و غیر کلامی خود را افزایش بدهیم.

پیام هر یک از حرکات بدن ما کاملا مشخص است حتی اگر مخاطب ما آن را نیاموخته و از علم زبان بدن و پیام هایش آگاه نباشد هر حرکت ما پیامی را برای او می فرستد که در ضمیر ناخود آگاهش نقش می بندد.

مطمئناً زمان‌هایی وجود دارد که نیاز است با فردی که به لحاظ سازمانی در رتبه بالاتری از شما قرار گرفته‌است صحبت کنید و در این شرایط برخی از مدیران کارهایی می‌کنند که اصلاً احساس خوبی در ذهن ما شکل نمی‌گیرد! مثلاً مدیر حین صحبت ما به ما نگاه نمی‌کند و با موبایل خود مشغول «بازی» کردن می‌شود.


در چنین حالتی شما نه تنها حس خوبی نمی‌گیرید بلکه احساس می‌کنید مدیر به شما بی‌احترامی کرده است و از آن طرف، مدیر هم ممکن است با خود فکر کند به شما «رو» نداده است!

میزان اثرگذاری ارتباطات ما از ۳ قسمت کلی تشکیل شده است.

۱٫ کلام
۲٫ لحن صدا
۳٫ زبان بدن

و موضوع متحیر کننده در این بررسی، میزان اثرگذاری هرکدام از اجزا در ارتباطات است!

همانطور که می‌دانید بیشتر سخنرانان، متخصصان و افراد تمرکز خود را بر روی کلام می‌گذارند و توجه کمتری به لحن و زبان بدن خود دارند در حالی که در این تحقیق نشان داده شده که کلام کمترین میزان اثرگذاری را دارد و سهم آن فقط ۷٪‌ از ارتباطات است در حالی که لحن صدا ۳۸ درصد از اثرگذاری در ارتباطات را شامل می‌شود و ۵۵ درصد باقی مانده نیز سهم زبان بدن خواهد بود!

این اعداد واقعاً متحیر کننده هستند! یعنی یک سخنران یا مدرسی که پشت میز می‌نشیند و با لحن یکنواختی فقط حرف می‌زند فقط ۷ درصد از توان کل خود برای اثرگذاری را مورد استفاده قرار داده و این واقعاً فاجعه است زیرا بسیاری از افراد – نه فقط مدرسان – در ارتباطات خود این عوامل را نادیده می‌گیرند.

اگر شما بتوانید ذهن افراد دیگر را بخوانید و آنچه را که آنها واقعاً نیاز دارند و می‌خواهند، درک کنید بی‌شک ارتباطات فردی و اجتماعی شما بسیار آسان و مؤثر خواهد شد زیرا با استفاده از این دانش قادر خواهید بود در هر زمان بر طرف دیگر تأثیر بگذارید یا حداقل بتوانید درک کنید که او واقعاً دربارۀ شما چه فکر می‌کند؟ اما از نظر علمی، ما نمی‌توانیم ذهن دیگران را بخوانیم. در واقع اگر کسی این‌طور فکر کند، ممکن است از نظر روانشناسی دچار نشانۀ «ذهن‌خوانی» شده باشد که یکی از شایعترین نشانه‌های اختلال تفکر است. آنچه که ما می‌توانیم انجام دهیم خواندن چهره و زبان بدن (تن‌گفتار) دیگران است که این دانش با ذهن‌خوانی فرق دارد.

حرکات اشارۀ زبان وابسته به فرهنگ که در طی زمان و از فرهنگی به فرهنگی دیگر و از یک گروه به گروه دیگر مدام در حال تغییر هستند، حرکات اشاره‌ای در زبان بدن و به ویژه در دست‌ها وجود دارد، که به فرهنگ وابسته نیستند و زبانی جهانی به حساب می‌آیند. آنها در طول هزاران سال و در مسیر تکامل خود به شکل امروزی مورد استفاده همگان قرار می‌گیرند. آن‌طور که هرکس در ارتباط، به‌طور ناخودآگاه و بنا بر شخصیت خود، آنها را به نمایش می‌گذارد و تا حدی معیاری است برای رفتار اجتماعی افرادی که از آن بهره می‌برند.

برای موفقیت در مصاحبه استخدامی باید از حرکات مناسب استفاده کنید و به مصاحبه کننده بفهمانید که مصمم به گرفتن آن شغل هستید همچنین سعی کنید از حرکات بدنش به افکارش پی برده آنها را اصلاح کنید.

در گزارشات بعدی به شیوه هایی که این امر را محقق می کند اشاره خواهیم کرد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► معرفی فارکس از زبان پلیس فتا
نکات موفقیت آمیز در کار از نظر ریچارد برنسون ◄

مطالب مرتبط
بنر