7 نکته ی خوب برای مدیریت زمان

چهارشنبه ، 5 شهریور 1393 ، 07:51


یکی از دغدغه های مهم در کار و فعالیت روزانه تنظیم زمان و برنامه ریزی برای انجام مسئولیت ها و وظایفی است که آنها را انجام میدهیم. زمان ارزش بسیار زیادی دارد و با یک برنامه ریزی خوب میتواند هم در زندگی شخصی و هم در کارمان مدیریت زمان داشته باشیم.

 


به گزارش گروه خبری بانکی دات آی آر کارهای روزانه و فعالیت های کاری هر کدام زمان مشخصی میخواهند با برنامه ریزی خوب هم میتوان به انجام سر وقت و درست کارها بپردازیم و هم اینکه اگر مدیریت زمان داشته باشیم میتوانیم در کوتاه ترین زمان بیشترین حجم کاری را انجام بدهیم.

 

 

مدیریت زمان باعث ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی میشود اغلب نبود برنامه ریزی صحیح باعث میشود تا کمبود زمان را بیشتر احساس کنیم و برای انجام به موقع کارهای خود دچار مشکل شویم. اما برای یک زمان بندی خوب چند راهکار ساده میتواند به داشتن یک برنامه ریزی خوب کمک کند.


1-همیشه سعی کنید کارهایی را که انجام آن برای شما ساده تر و راحت تر است را در ابتدای روز کاری انجام دهید. در طول روز حجم متفاوتی از کارها را انجام میدهیم اما برخی از آنها ساده تر و برخی از آنها مشکل تر هستند بنابراین برای اینکه از زمان خود درست استفاده کنیم بهتر است که کارهای ساده تر را با سرعت بیشتری انجام بدهیم تا وقت بیشتری برای انجام فعالیت های دیگر داشته باشیم.


2-اولویت بندی یکی دیگر از مواردی است که به مدیریت زمان کمک میکند. لیستی از کارها و فعالیت های روزانه خود تهیه کنید و این فعالیتها را اولویت بندی کنید در هر شغل و تجارتی روش های کاری با یکدیگر تفاوت دارد بنابراین خوب است که روزانه یک لیستی از کارهایی که باید در طول روز کاری انجام دهید تهیه کنید و پس از اولویت بندی برای  هر کدام زمان مشخص قرار دهید تا مدیریت کارهای روزانه برای شما راحت تر باشد.


3-کارهای روزانه را که به صورت دائمی و همیشگی آنها را انجام میدهید دسته بندی کنید مسئولیت های مختلف در یک تیم کاری با یکدیگر متفاوت است هر کدام از اعضای تیم کاری به انجام یکسری از مسئولیتها میپردازند بنابراین خوب است پاسخ دادن به تلفن، چک کردن ایمیل های کاری، دریافت فکس و کارهایی از این قبیل که روزانه انجام میشوند را دسته بندی کنید و از دیگر فعالیت های کاری جدا کنید تا زمان بندی برای آنها آسانتر باشد.


4-انجام یکسری از کارها در ساعات اولیه ی روز بهتر است مثلا مراجعه به بانک و یا کارهای اداری معمولا در ساعات اولیه یک روز کاری بهتر انجام میشود و زمان کمتری هم از ما خواهد گرفت.


5-در انتهای هر هفته سعی کنید مروری بر انجام کارها و فعالیت های خود داشته باشید. چقدر زمان بندی به شما کمک میکند تا سریعتر کارهای خود را انجام دهیم؟ چه فعالیتهایی به زمان بیشتری نیاز دارد و یا اینکه وقت گیر تر هستند؟ در این صورت برنامه ریزی شما برای هفته های آینده راحت تر خواهد بود.


6-هر کدام از ما در ساعت های مشخصی از روز توانایی بیشتر و انرژی بیشتری برای انجام کارهایمان را داریم. مثلا برخی در ساعات اولیه ی روز انرژی بیشتری برای انجام فعالیت های کاری خود دارند و برخی دیگر در ساعت های میانی روز انرژی بیشتری دارند تا کارها و مسئولیت های خود را انجام دهند بنابراین هر ساعتی از روز که انرژی شما بیشتر است را به انجام کارهای مهمتر اختصاص دهید.


7-تمرکز داشتن یکی دیگر از راهکارهایی که به مدیریت زمان و استفاده ی صحیح از زمان کمک میکند. وقتی که به اندازه ی کاری تمرکز داشته باشیم دقت و سرعت ما در انجام فعالیت ها کاری افزایش می یابد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

► تمرکز دولت بر کنترل تورم و خروج از رکود
بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز، 5 شهریور 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر