اولویت ها در جست و جوی شغل جدید

يكشنبه ، 9 شهریور 1393 ، 07:43


آیا تاکنون این فکر به ذهنتان خطور کرده است که شغل فعلی تان را رها کرده و در پی شغلی جدید باشید؟

گاهی شرایط کاری چنان می شود که شما می خواهید به هر نحو که شده شغلتان را رها کرده و حرفه تازه ای را بیاغازید؛ برای مثال کمبود حقوق، محیط بد کاری، همکاران و روسایی که توان ارتباط و کار کردن با آنها را ندارید. پیدا کردن شغل جدید برای خود می تواند تصمیمی فوق العاده باشد، شاید حتی این ایده به ذهنتان خطور کرده است که از همین فردا کارتان را رها کنید و شغل جدید و رویایی تان را پیدا کنید؛ اما اندکی صبر کنید. رها کردن شغل فعلی بدون پیدا کردن شغلی جدید، می تواند خطرات و مضرات زیادی برای زندگی شما داشته باشد. پس عاقلانه این است که شرایط فعلی کاری تان را تحمل کنید و پس از اینکه از شروع کار تازه مطمئن شدید، شغل فعلی تان را رها کنید. در ادامه ما به بیان چند نکته در ضرورت حفظ کردن شغل فعلی تان می پردازیم:

۱ پیدا کردن شغل جدید می تواند بسیار طولانی تر از چیزی باشد که تصور می کنید: پیدا کردن شغل به عوامل زیادی بستگی دارد که بسیاری از آنها تحت کنترل شما نیستند. پیدا کردن شغل می تواند بیشتر از یک سال طول بکشد. تصور نکنید که تنها چند ماه بعد از رها کردن کارتان، می توانید کار جدیدی بیابید. این فاصله زمانی می تواند هزینه های سنگینی برای شما و خانواده تان داشته باشد؛ حتی اگر پس انداز مناسبی برای این دوران کنار گذاشته باشید. علاوه بر این، این فاصله زمانی به سان یک خلأ در رزومه کاری شما خودنمایی می کند و همین پیدا کردن شغل تازه را دو چندان دشوار می کند. مسلما نمی خواهید که با از دست دادن تمام سرمایه تان، پیوسته دنبال کار باشید. چنین شرایطی باعث می شود که شما به سراغ اولین کاری بروید که بتواند شما را از این شرایط نجات دهد؛ کاری که احتمالا از نظر درآمد و محیط کاری بدتر از شغل قبلی تان است.

۲ هنگامی که شاغل هستید، راحت تر کار پیدا می کنید تا زمانی که بیکار هستید: شاید شما فکر می کنید که اگر قرار است شغلم را عوض کنم، بهتر است دل و جرات داشته باشم، با خودم روراست باشم و زندگی تازه ای را آغاز کنم و به عنوان گام اول استعفا بدهم، شاید استعفا دادن برای شما یک اقدام جسورانه است که به شما و اطرافیانتان ثابت می کند برای تغییر زندگی تان جدی هستید؛ ولی این سیگنالی نیست که به کارفرما نیز برسد. درست یا غلط، بسیاری از کارفرمایان ترجیح می دهند فردی را استخدام کنند که در حال حاضر شغلی دارد و نه فردی که شغل سابقش را رها کرده و در حال حاضر بیکار است. بسیاری از کارفرمایان تصور می کنند اگر فردی شغل قبلی اش را رها کند بدون اینکه شغل تازه ای دست و پا کرده باشد، یا از کارش اخراج شده یا در آستانه اخراج بوده است. آنها ممکن است تصور کنند شما عملکرد بدی داشته اید یا حتی مسوولیت پذیر نبوده اید و تنها برای فرار از شغل قبلی به شغل جدیدی روی آورده اید. علاوه بر اینکه چنین کاری می تواند به تصور کارفرما از شما درباره مسوولیت کاری تان لطمه بزند، می تواند اعتماد آنها را نیز سلب کند. آنها تصور خواهند کرد که شما نسبت به شغلتان تعهدی جدی ندارید.

اینکه اگر شرایط اندکی دشوار شود شما به سرعت کنار می روید. اینکه حتی قدری نارضایتی بدون یک امکان شغلی بهتر کافی است تا شما از کارتان استعفا دهید. اینها تصورات خوبی نیستند. مخصوصا با توجه به این نکته که عموما در مشاغلی که در دنیای ما وجود دارد، شرایطی از این دست به کرات رخ می دهد.

۳ ممکن است پیشنهاد کاری پس گرفته شود: گاهی پیشنهاد کسب وکار و شغل جدیدی به شما داده می شود و شما چنان از شرایط کار پیشنهادی هیجان زده و خوشحال هستید که بدون تحقیق و تامل بیشتر بلافاصله کار فعلیتان را رها می کنید. در آن شرایط بسیار خوشحال هستید و حتی ممکن است فکر کنید هرگز حاضر نیستید به شغل قبلی برگردید؛ اما این ریسکی است که می تواند ضربه های شدیدی به وضعیت شما وارد سازد. ممکن است اصلا آن کسب وکار شکل نگیرد یا ممکن است پیشنهاد کاری به شما پس گرفته شود. پس تا زمانی که قراردادی مربوط به کار جدیدتان امضا نکرده اید، از کار فعلی استعفا ندهید. در این موارد به هیچ عنوان به صحبت های شفاهی اکتفا نکنید. قول ها و وعده هایی که داده می شود تا زمانی که قرارداد مکتوب آن در اختیار شما نیست، ارزشی ندارد. اگر عقد قرارداد با شرکت تازه منوط به استعفای شما از شرکت قبلی است، بهتر است تضمینی محکم به غیر از قول شفاهی داشته باشید تا دست به استعفا بزنید.

البته شرایط استثنایی و خاصی هست که در آن شرایط شما می توانید کار فعلی تان را رها کرده و به سراغ کار جدید بروید؛ اما همواره اصل را بر این بگذارید که تا زمانی که از کار دوم، صد در صد مطمئن نشده اید، کار فعلی تان را ترک نکنید. فراموش نکنید که بیکاری مخصوصا اگر بازه زمانی طولانی را شامل شود، چهره رزومه شما را تخریب می کند و تاثیری بسیار منفی بر موفقیت حرفه ای تان در آینده خواهد داشت.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز، 8 شهریور 93
اگر کارت سوختتان باطل شده بخوانید ◄

مطالب مرتبط
بنر