چگونه از رنگها در طراحی فضای کاری بهرمند شویم؟

يكشنبه ، 9 شهریور 1393 ، 10:24


رنگها همیشه نقش مهمی در طراحی و دیزاین دارند. اغلب برای طراحی منزل یا محیط کاری از رنگهای مختلف و متفاوت استفاده میشود. دنیای رنگها سرشار از احساسات است که با استفاده از آنها میتوانیم زیبایی محیط اطراف خود را چند برابر کنیم. مطالعات و تحقیقات مختلفی در زمینه ی روانشناسی رنگها انجام شده و تاثیر آنها را در زندگی و روحیات ما نشان داده است.

 


به گزارش گروه خبری بانکی دات آی آر تحقیقاتی که در زمینه ی روانشناسی رنگها انجام شده است نشان میدهد که هر کدام از رنگهای مختلف معنای متفاوتی دارند بنابراین ارزش رنگها بسیار زیاد است. رنگها به دو دسته ی گرم و سر تقسیم بندی میشوند. زرد، قرمز و نارنجی جزء رنگهای گرم هستند و آبی و بنفش و سبز جزء رنگهای سرد محسوب میشوند.

 


استفاده از رنگها در محیط کاری تاثیر خوبی روی روحیه ی اعضای یک تیم کاری دارد. با توجه به نوع دیزاین و طراحی که برای محیط کاری خود در نظر گرفتید با استفاده از رنگها میتوانید تنوع را بیشتر کنید. از رنگ آبی و سبز برای رنگ آمیزی دیوارها استفاده کنید این رنگها احساس آرامش را بیشتر میکنند مخصوصا در محیط کاری که اغلب استرس کاری وجود دارد این رنگ آمیزی میتواند تاثیر خوبی روی کاهش استرس داشته باشد.


رنگ زرد و نارنجی تداعی کننده ی نور و رنگ خورشید هستند بنابراین احساس شادی و گرمی را در ما ایجاد میکنند. البته بهتر است که از این رنگها در حد متناسب و متوسط استفاده شود تا در طولانی مدت باعث خستگی و آسیب رساندن به چشم نشود.


رنگ قرمز باعث ایجاد هیجان و انگیزه میشود. از رنگ صورتی برای افزایش احساس آرامش استفاده کنید و همچنین رنگ سفید که نشان از پاکیزگی و تمیزی دارد نیز میتواند در طراحی محیط کاری استفاده شود. بهتر است همیشه با توجه به نوع تجارت و کاری که دارید از رنگهای مختلف و متنوع استفاده کنید.


استفاده از رنگهای سرد در دیزاین محیط های کاری و اداری بهتر است زیرا احساس آرامش بیشتری را همراه خواهد داشت. استفاده از رنگها در محیط های کاری مختلف مثل بانکها، سالنها، فروشگاه ها و مکانهای تفریحی نقش مهمی در جذب مشتریان دارد تا باعث ایجاد احساس شادی و خوشحالی در مشتریان شود قطعا یک طراحی زیبا و جذاب بیشتر مشتریان را به خود جذب میکند.


در کتابخانه ها و مراکز تحقیقاتی استفاده از رنگ زیتونی برای مطالعه ی بهتر و افزایش تمرکز مناسب است. رنگهای خیلی تند برای محیط های کاری مناسب نیست چون گاهی اوقات باعث ایجاد استرس میشود در مقابل رنگهای خیلی کم رنگ و روشن هم ممکن است باعث ایجاد کسلی و یکنواختی شود بنابراین همیشه از ترکیب رنگها مختلف استفاده کنید مثلا دو تا سه رنگ برای دیزاین محیط کاری که اداری و رسمی است مناسب است.


چون محیط کاری یک محیط رسمی است خوب است که دیزاین آن هم در عین زیبایی و استفاده از رنگها به حد کافی رسمی و حرفه ای باشد. هر محیط کاری به نسبت نوع کار و فعالیتی که دارد از رنگهای به خصوص استفاده میکند مثلا در آزمایشگاه ها اغلب از رنگ سفید استفاده میشود که نشان از پاکیزگی دارد و یا در دفاتر وکالت و مشاوره استفاده از رنگهای سرد توصیه شده است.


بنابراین رنگها میتوانند تاثیر خیلی خوبی هم روی روحیه ی کارمندان و هم در جذب مشتریان داشته باشند با یک طراحی و دیزاین خوب میتوانیم هم محیط کاری زیبا داشته باشیم و هم اینکه مشتریان بیشتری را هم جذب کنیم.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► جدول یکساله قیمت‌ها به روایت بانک مرکزی
7 گروهی که باید سبد کالای رایگان بگیرند ◄

مطالب مرتبط
بنر