وسوسه خرید باتخفیف در فضای مجازی

يكشنبه ، 9 شهریور 1393 ، 13:02


چیزی که آمار فروش تخفیف‌های این سایت‌ها را بالا می‌برد، اعتماد مردم به خرید در فضای مجازی است. افزایش سایت‌های فروش بی‌اعتبار که لینک هرسایت و وبلاگی هستند، اعتماد به خرید اینترنتی را کاهش داده است.
چندوقتی است که سایت‌های اینترنتی‌ای فضای مجازی را اشغال کرده‌اند که کسب‌وکارشان فروش تخفیف است؛ تخفیف‌هایی برای انواع خوردنی‌ها، پوشیدنی‌ها، سرگرمی‌ها، خواندنی‌ها، دیدنی‌ها و اموری که مردم با آنها سروکار دارند. اعتبار چیزی است که این سایت‌ها به پشتوانه آن در رقابت هستند تا مخاطب را مشتری خود کنند.

کاربران اینترنتی چندی است که با معضل «شما برنده شده‌اید» مواجه شده‌اند. چندین‌وب‌سایت بلافاصله پس از هر جست‌و‌جویی در مرورگرهای اینترنتی، بالا می‌آیند که همه هم پیام مشابه خوش‌شانسی و تبریک بابت برنده‌شدن تخفیف‌های عمده را می‌دهند. اغلب این پنجره‌ها قبل از بازشدن بسته می‌شوند و مخاطبی ندارند چراکه به‌درصد تخفیف‌ها و سلامت اجناس فروشی این سایت‌ها اعتباری نیست اما در بین سایت‌های هرز که در دنیای مجازی به دور هر کاربری می‌پیچند، سایت‌هایی رونق گرفته‌اند که به‌نظر می‌رسد به‌تدریج اعتماد مشتریان را کسب کرده‌اند؛ وب‌سایت‌هایی که حتی تخفیف‌های صددرصدی هم با مناسبت‌های مختلف به مشتریان ثابت و قدیمی خود می‌دهند.

یکی از معروف‌ترین این سایت‌های اینترنتی، از سال۸۹ کسب‌وکار فروش تخفیفات فروش کالا و خدمات را راه انداخته است. مدیر مارکتینگ این شرکت، درباره شرایط بازار و کسب‌وکارش می‌گوید: «کار تقریبا از چهارسال گذشته با پنج‌الی‌شش‌نفر شروع شد اما امروز سایت کار خود را با ۹۰‌نفر ادامه می‌دهد و دامنه فعالیت و فضای کار خود را در این بازه زمانی توسعه داده است.»

مسوول یکی از شرکت‌هایی که به‌صورت آنلاین به فروش تخفیف‌دار می‌پردازند؛ می‌گوید وب‌سایتشان از سال۹۰ شروع به کار کرد و در حال حاضر علاوه بر تمرکز در بازار تهران، ۳۶شعبه در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها در فضای مجازی دایر شده و کافی است مشتری نام محل زندگی خود را در سایت وارد کند تا از تخفیف‌های موجود در شهر خود یا هرشهر دیگر استفاده کند.»

چیزی که آمار فروش تخفیف‌های این سایت‌ها را بالا می‌برد، اعتماد مردم به خرید در فضای مجازی است. افزایش سایت‌های فروش بی‌اعتبار که لینک هرسایت و وبلاگی هستند، اعتماد به خرید اینترنتی را کاهش داده است. اما از آنجایی که این روز‌ها اقتصاد بر پاشنه اینترنت می‌چرخد و تجارت الکترونیکی بدون مرز در حال گسترش است، خرید و فروش اینترنتی به نیازی تبدیل شده است که جایگزینی ندارد و مشتریان به دنبال برندی قابل‌اطمینان هستند. بسیاری از مواقع پیش آمده است که مشتریان، یک کالا و خدمات را به‌صورت اینترنتی خریده‌ و پول را هم پرداخت کرده‌اند، اما هنگام دریافت کالا و خدمات که رسیده، شرکت اصلا پاسخگو نبوده است.

سود و رونق وب‌سایت‌های فروش تخفیف به تعداد اعضا و مشتریان و اعتماد آنها و نیز به تعداد شرکت‌هایی بستگی دارد که محصولاتشان را از طریق وب‌سایت‌ها به فروش می‌گذارند. مدیر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فروش با تخفیف، با بیان اینکه «اعضای شرکتشان تقریبا به دومیلیون‌نفر می‌رسد»، می‌گوید: «هرروز به دومیلیون آدرس الکترونیکی ایمیل‌های پیشنهاد خرید و ارایه‌درصدهای تخفیف ارسال می‌کنیم و تقریبا در هرروز ۲۰ پیشنهاد خرید به این تعداد ایمیل فرستاده می‌شود. از طرف دیگر، تخفیف‌های فروش کالا یا خدمات ۶۰۰شرکت، در هرماه به اعضا معرفی و پیشنهاد داده می‌شود که معمولا ۴۵۰شرکت آن تکراری است.»او درباره گستردگی اعضای سایت شرکت‌شان می‌گوید: «یک‌میلیون‌نفر با آدرس ایمیل واقعی تخفیف‌های سایت، به دستشان می‌رسد و در هر روز ۱۸پیشنهاد خرید را به آدرس ایمیل مشتریان خود ارسال می‌کنیم. البته در بین مشتریان خود، مشتریان ایرانی مقیم کشورهای خارجی هم هستند که برای مناسبت‌های مختلف از ما خرید می‌کنند و به دست دوستان و آشنایان خود در ایران می‌رسانند.»

رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، استخر‌ها، انواع خدمات درمانی، بهداشتی و زیبایی، آرایشگاه‌ها، تورهای سفر به مقاصد دور و نزدیک، باشگاه‌ها، سینما، انواع کالا از پوشاک تا لوازم خانه و آشپزخانه، برنامه‌های تفریحی و نظایر آن، از کالا و خدماتی هستند که تخفیف‌هایشان در هر رنج‌درصدی در این سایت‌ها به فروش می‌رسد.

مدیر یکی از وب‌سایت‌های فروش کالا و خدمات با تخفیف، می‌گوید بیشترین‌ درصد تخفیفی که سایتشان برای مشتریان خود ارسال کرده ۹۵‌درصد بوده و ادامه می‌دهد: «تخفیف‌های ۹۵‌درصد هم داشته‌ایم اما اغلب تخفیف‌ها بین ۳۰ الی ۵۰‌درصد هستند و تخفیف‌های بالای ۵۰‌درصد بیشتر شامل حال گروه‌های کالایی، خدماتی، فرهنگی، هنری، پزشکی، سلامت و زیبایی می‌شود که بابت فروش هر پیشنهاد، پورسانت ۱۰‌درصدی از آن وب‌سایت اخذ خواهد شد.»

مدیر وب‌سایت رقیب این شرکت نیز حتی از تجربه فروش تخفیف‌های صد‌درصدی و ارایه رایگان کالا و خدمات می‌گوید: «هردوره، به فراخور مناسبت‌هایی به برخی از مشتریان دایمی خود کالا یا خدماتی را ارایه می‌دهیم که سالروز تاسیس وب‌سایت، یکی از آن مناسبت‌هاست.»

او ادامه می‌دهد: «معمولا هرروز، حدود دو ‌الی‌ سه‌هزار کوپن خرید تخفیف برای مخاطبان و مشتریان خود ارایه می‌کنیم که بابت فروش هریک از این کوپن‌ها،‌درصدی به شرکت تعلق می‌گیرد. اغلب تخفیف‌های ارایه‌شده در وب‌سایت از ۳۰درصد شروع می‌شود و تا 70 و 80‌درصد هم ادامه دارد اما تخفیف‌های ۹۵‌درصدی هم کم نبوده است.»

در کسب‌وکار فروش اینترنتی، جنس مرجوعی یعنی شکست. تمام تلاش شرکت‌های بزرگ فروش با تخفیف، حفظ رضایت مشتری است چرا که با یک‌بار نارضایتی، احتمال خرید دوم بسیار کاهش پیدا می‌کند. مواقع زیادی پیش آمده که مشتری جنسی را از یک وب‌سایت خریده اما جنس یا خدمات، همانی نبوده که در وب‌سایت تبلیغ شده است. مدیر یکی از وب‌سایت‌های فروش با تخفیف، در این‌باره می‌گوید: «آنقدر جزییات کالا و خدمات ریز است که احتمال ارجاع یا پس‌دادن را به حداقل برساند، مثلا برای گروه پوشاک که ارجاعی‌ها بیشتر است، تمام سایز‌ها ذکر می‌شود. سایز دور کمر، دور ساق و ران پا، قد پا برای یک شلوار نوشته می‌شود تا برای مشتری جای هیچ‌شک و تردیدی نگذارد اما در مورد سیستم بانکی معتقدم چیزی که آمار فروش را پایین می‌آورد، همین عدم انتقال وجه است. مشتری وجه را واریز می‌کند اما به هر دلیلی، وجه پرداختی به حساب شرکت واریز نمی‌شود و این پیام بانکی که «به دلیل نقص فنی پول واریز نشده تا ۷۲ساعت بعد به حساب برمی‌گردد»، تمام رشته‌های بازاریابی ما را پنبه می‌کند.»

نکته‌ای که در این بازار مطرح می‌شود، این است که شرکت‌ها تا چه حد از سلایق مخاطبان خود آگاهی دارند و طیف‌های مشتریان و اعضا را چگونه طبقه‌بندی کرده‌اند. مدیر مارکتینگ یکی از وب‌سایت‌های فروش با تخفیف و نیز مدیر شرکت رقیب آن، مدعی هستند: «تمام ایمیل‌های اعضا، به اختیار خود افراد در سیستم ثبت شده و این مخاطبان را از طریق حضور در نمایشگاه یا خرید از فروشگاه و... یافته‌اند و هیچ‌یک از این ایمیل‌ها را از منبع نخریده‌اند.»

مدیران این شرکت‌ها در حالی از پشتیبانی قوی خود حرف می‌زنند که تمام خط‌ها و شماره‌های تماس‌ خود را به یک صدای ضبط‌شده سپرده‌اند اما ‌گاه نیاز و تقاضا جزو گزینه‌هایی که صدای ضبط‌شده آن را می‌خواند نیست. نبود یک پشتیبانی قوی، مشکلی است که با بازاریابی و با داشتن چندین‌میلیون ایمیل واقعی قابل حل نیست؛ چرا که تجربه نشان داده است وجود یک‌مرکز تلفن قوی که ساعات بیشتری از ساعات اداری را پوشش دهد، اعتماد و اطمینانی را به مشتری می‌دهد که هیچ تبلیغ و بازاریابی‌ای نمی‌تواند چنین تاثیری را بگذارد.

با همه این حرف‌ها، وب‌سایت‌های فروش کالا و خدمات با تخفیف، موردتوجه مخاطبان زیادی هستند. آرزو، 32ساله و مهندس یک شرکت خصوصی، می‌گوید: «ما در شرکت به اینترنت وصل نیستیم ولی ایمیل‌های یک سایت فروش با تخفیف هرروز به ایمیل کاری‌ام می‌آید. تا به حال، زیاد از این وب‌سایت خرید کرده‌ام؛ از بلیت تئاتر و کرم ضدآفتاب گرفته تا عروسک و استخر، از این سایت خریده‌ام و خیلی خوب کار کرده است. تخفیف‌های مناسبی دارند و آدم نمی‌تواند در قبالشان وسوسه نشود. مثل فروشگاه‌های زنجیره‌ای که کالایی را نیاز نداری اما وقتی توی قفسه می‌بینی، ترغیب می‌شوی که بخری. مخصوصا اگر خیلی ارزان باشد.» اما مصطفی که فقط هرچند روز یک‌بار به وب‌سایت فروش با تخفیفی که در آن ثبت‌نام کرده سر می‌زند، می‌گوید: «خیلی از چیزهایی که این شرکت‌ها گذاشته‌اند، به درد نمی‌خورد، مثلا کلی از تخفیف‌ها درباره آرایشگاه و مانیکور و پدی‌کور است که اصولا آدم‌ها بدون سابقه قبلی، به یک آرایشگاه نمی‌روند. ماجرای رستوران هم همین است. من گاهی برای یک‌استخر آشنا یا یک فیلم سینمایی، از این وب‌سایت خریده کرده‌ام.»
منبع: روزنامه شرق

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

► 5 راهکار ساده برای طراحی وب سایت تجاری
چرا شغل دولتی خاطر خواه زیاد دارد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر