حذف صفر از پول ملی پس از تک رقمی شدن تورم

سه شنبه ، 11 شهریور 1393 ، 08:10


سیف درخصوص استقلال بانک مرکزی نیز گفت: عملکرد دولت در یک سال گذشته نشان می دهد که هیچ نگاهی به منابع بانک مرکزی ندارد و از جمله پیچیده ترین مسائل در گذشته موضوع مسکن مهر بود که از حساسیت زیادی برخوردار است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: حذف صفر از پول ملی اقدامی است که باید اتفاق بیفتد و برنامه ریزی لازم برای این اقدام صورت گرفته هرچند بهتر است ابتدا نرخ تورم را تک رقمی کنیم.

ولی‌الله سیف در حاشیه همایش استانداران در تالار پیامبر اعظم وزارت کشور در جمع خبرنگاران در خصوص حذف صفر از پول ملی با توجه به کاهش نرخ تورم، افزود: هم برای حذف صفر از پول ملی و هم میزان انتشار اسکناس متناسب با شرایط روز برنامه ریزی های لازم در بانک مرکزی صورت گرفته است.

وی درباره ارائه تسهیلات به بنگاه های تولیدی با توجه به طرح بسته خروج از ضد رکود، گفت: این موضوع یکی از مباحث مورد توجه دولت است و در این همایش نیز از استانداران خواسته شد، لیست بنگاه های اقتصادی نیازمند به سرمایه در گردش که با صد درصد ظرفیت در مدار تولید قرار دارند را اعلام کنند.

رییس بانک مرکزی اظهار داشت: طی بخشنامه ای به بانک ها اعلام شده تا بنگاه هایی با چنین ظرفیت های در اولویت قرار گیرند و در مواردی که بنگاه ها مشکل شان موضوع سرمایه در گردش نیست نیز مورد بررسی قرار گیرد.

سیف درخصوص آمار تسهیلات ارائه شده در سال جاری نیز گفت: براساس تصمیم گیری های صورت گرفته قرار است 280 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید ارائه شود که از این میزان 50 درصد مربوط به حفظ وضع موجود است و 140 هزار میلیارد تومان به پرداخت تسهیلات متناسب با ظرفیتی که نظام بانکی از آن برخوردار است، می باشد.

وی درباره اولویت ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی نیز گفت: اولویت اصلی ما در سال جاری در زمینه سرمایه گذاری جدید نیست بلکه براساس نیاز بنگاه های تولیدی در زمینه سرمایه در گردش می باشد.

رییس بانک مرکزی درخصوص اظهارات دادستان کل کشور مبنی بر ناقص بودن لیست بدهکاران بانکی، گفت: تعامل خوبی میان بانک مرکزی و مراجع قضایی وجود دارد و نگاه مثبت این مرجع به کمک نظام بانکی می آید و این همراهی ادامه خواهد داشت.

سیف خاطرنشان کرد: بانک مرکزی هر آنچه را که در زمینه شفاف سازی نیاز باشد، انجام خواهد داد.

رییس بانک مرکزی درباره کاهش نرخ قانونی سپرده ها نیز گفت: این نرخ در حال حاضر 13.5 درصد است، و دو درصد در اختیار بانک ها قرار داده شده که به نظر نمی رسد خیلی کاهش یافته باشد.

سیف اظهار داشت: سیاست بانک مرکزی در جهت این است که بانک ها در جهت ماموریت های سال 93 انجام وظیفه نمایند.

وی درخصوص استقلال بانک مرکزی نیز گفت: عملکرد دولت در یک سال گذشته نشان می دهد که هیچ نگاهی به منابع بانک مرکزی ندارد و از جمله پیچیده ترین مسائل در گذشته موضوع مسکن مهر بود که از حساسیت زیادی برخوردار است.

رییس بانک مرکزی اضافه کرد: این برخوردها منجر به استقرار انضباط در بازار پولی و مالی شده است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► بانکداری ایرانی؛ فشار از دو سو
بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز، 11 شهریور 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر