بورس به چه معناست؟ آیا بورس بازی خوب است؟

سه شنبه ، 11 شهریور 1393 ، 12:33

 

BOURSE در اصل کلمه ای فرانسوی می باشد که مانند خیلی از سایر لغات  فرانسوی وارد فرهنگ و ادب فارسی شده است  و معنای لغوی آن در زبان فرانسه " کیف پول " می باشد .

به گزارش بانکی دات آی آر، «بورس اوراق بهادار» به معنی یک بازار متشکل و رسمی سرمایه است که در آن خرید و فروش سهام شرکت‌ها یا اوراق قرضه دولتی و یا مؤسسات معتبر خصوصی، تحت ضوابط، قوانین و مقررات خاصی انجام می‌شود.


مشخصه مهم بورس اوراق بهادار، حمایت قانون از صاحبان پس‌اندازها و سرمایه‌های راکد و الزامات قانونی برای متقاضیان سرمایه است.بورس اوراق بهادار که به‌عنوان نبض اقتصاد کشور مورد توجه تحلیل‌گران اقتصادی است، از سویی مرکز جمع‌آوری پس‌اندازها و از سوی دیگر، مرجع رسمی و مطمئنی است که دارندگان پس‌اندازهای راکد می‌توانند محل به نسبت مناسب و ایمن سرمایه‌گذاری را جست‌وجو کرده و وجوه مازاد خود را برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها به کار اندازند یا با خرید اوراق‌قرضه دولت‌ها و شرکت‌های معتبر، از سود معین و تضمین شده‌ای برخوردار شوند.

اهمیت بورس از چندین دیدگاه قابل نقد وبررسی می باشد و با تحلیل هر یک از آنها می توان به نقش آن در اقتصاد پی برد. بورس اوراق بهادار به‌عنوان یک بازار منسجم و سازمان یافته، مهم‌ترین متولی جذب و سامان دادن صحیح منابع مالی سرگردان است و با جمع‌آوری نقدینگی جامعه و فروش سهام شرکت‌ها، ضمن به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد جامعه از طریق تأمین سرمایه‌های موردنیاز پروژه‌ها، کاهش دخالت دولت در اقتصاد و نیز افزایش درآمدهای مالیاتی، منافع اقتصادی چشمگیری به ارمغان ‌می‌آورد و در کنار آن، اثرات تورمی ناشی از وجود نقدینگی در جامعه را نیز از بین می‌برد.

از نظر اقتصاد خرد، بورس یک نمونه بسیار نزدیک به بازار رقابت کامل است. کالاها در بورس همگن هستند و به‌دلیل وجود مقدار زیادی خریدار و فروشنده در آن و همچنین آزادی ورود و خروج نیروها، قیمت‌های تعیین شده بسیار نزدیک به قیمت‌های تعادلی است.

استقبال مردم و بخش خصوصی از سرمایه گذارای در بورس همانقدر که می تواند  امیدوار کننده باشد همان میزان برای هر اهل تشخیصی نگران کننده باشد که اگر فرهنگ سازی های لازم و آموزش های لازم به این افراد تازه وارد داده نشود شاهد حوداثی تلخ در بورس اوراق بهادار باشیم .

بورس بازی اصطلاح مرسومی است که به قشری از افراد اطلاق می شود که در پی کسب سود بیشتر از بورس هستند و در این مسیر اخلاقیات را زیر پا می گذارند. توصیه اکید کارشناسان این است که از بورس بازی پرهیز شود چون ریسک بالایی دارد.

بورس بازی، فعالیتی اقتصادی است که به هدف دستیابی به سود از طریق پیش بینی تغییرات قیمت کالا، اوراق بهادار و ارز انجام می شود. بورس بازی به گونه ای سالم و به دور از احتکار و ائتلاف و انتشار اخبار کذب و معاملات صوری و مانند آن امری مجاز است اما در غیر این صورت فعالیتی غیر اقتصادی و سودجویانه خواهد بود. بورس بازی به همراه احتکار، ائتلاف و انتشار اخبار کذب و معاملات سوری امری خلاف قانون وشرع است که مورد نکوهش قرار می گیرد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► اونس جهانی بیش از ۸ دلار سقوط کرد
7 راهکار برای موفقیت در کار و تلاش روزانه ◄

مطالب مرتبط
بنر