حرمت امامزاده را باید متولی آن نگه دارد

سه شنبه ، 1 بهمن 1387 ، 14:02

بهمنی در خصوص اینکه چرا همیشه هجمه هایی به بانک مرکزی وارد است، با بیان این که من همیشه گفته‌‏ام که حرمت امامزاده را باید متولی آن نگه دارد، گفت : «متولی ما دولت است، سیستم بانکی سیستم زحمت‌‏کشی است و بایستی از آنها واقعا تشکر کرد.»

رئیس بانک مرکزی ابراز داشت: اگر بانک مرکزی تضعیف می‌‏شود کشور تضعیف می‌‏شود. اگر وزیر از بانک مرکزی انتقاد دارد باید در جلسه دولت آن را مطرح کند اما اگر در دولت با بانک مرکزی توافق کرد و در بیرون حرف دیگری زد این قاعده بازی نیست.

سقف تسهیلات را بستیم
وی در خصوص تعیین سقف برای سپرده‌‏گذاری در بانک‌‏ها ابراز داشت: منابع ما در گذشته به سوی منابع کوتاه‌‏مدت ورود کرده بود. دلیل این مسئله این بود که نرخ سود 17 درصد چه در جاری و چه در یک ساله و پنج ساله این مقدار بود. این کار ریسک بانک را بالا می‌‏برد. ما این ساختار را اصلاح کردیم. پنج ساله 19 درصد، چهارساله 18، سه ساله 17، دوساله 16 و یک ساله 15 درصد در نظر گرفته شد.

رییس بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که با وجود درنظرگیری سقف برای سپرده‌‏ها عملاً باز هم به سپرده‌‏ها از 15 تا 19 درصد سود پرداخت می‌‏شود، گفت: ما سقف را بستیم. سال گذشته 20 تا 22 هم تسهیلات می‌‏دادند الان هیچ بانکی چه دولتی، خصوصی و سایر مؤسسات اعتباری نمی‌‏تواند بیش از 19 درصد سود بپردازد این سقف اکنون بسته شده است.

وی با بیان اینکه امکان بازدهی بانک‌‏های خصوصی بیشتر از بانک‌‏های دولتی است، گفت: دلیل این است که بانک‌‏های خصوصی راحت‌‏تر می‌‏توانند مابه‌‏التفاوت نرخ سود بپردازند اما بانک‌‏های دولتی نمی‌‏توانند این کار را بکنند و اینجاست که رقابت‌‏ها مشخص می‌‏شود.

رییس بانک مرکزی ابراز داشت: منتقدان می‌‏گویند چرا این کار را می‌‏کنید؟ پاسخ من این است چون بانک‌‏های خصوصی آزادی عمل گرفته‌‏اند و ما این ابهامات را سال آینده در بسته سیاستی برطرف می‌‏کنیم.

نرخ سود سپرده باید بیشتر از نرخ تورم باشد

بهمنی افزود: برای حفظ ارزش پول ملی نباید اجازه دهیم که ارزش پول سپرده‌‏گذاران کاهش یابد. البته باید نرخ تورم را هم در نظر داشت. رئیس بانک مرکزی با اشاره به ضرورت ملحوظ کردن نرخ تورم در پرداخت سود به سپرده‌‏ها، تصریح کرد: کسی که از تسهیلات با نرخ سود 12 درصدی استفاده می‌‏کند تا نرخ 19 درصد حداقل 7 درصد از دولت یارانه می‌‏گیرد یا اگر سپرده متعلق به مردم باشد از جیب مردم این 7 درصد تأمین می‌‏شود. سؤال من این است که چرا باید چنین باشد؟ باید تعادل برقرار باشد.

وی خاطرنشان کرد:همیشه باید نرخ سپرده بیشتر از نرخ تورم باشد. هیچ وقت نباید نرخ سود سپرده پایین تر از تورم باشد. در غیراینصورت مثل این می ماند که خودمان اجازه بدهیم ارزش پولمان پایین بیاید.

بحران غرب به کمک ما آمد
بهمنی به برنامه‌‏های بانک مرکزی برای کاهش تورم اشاره کرد و گفت: یکی از اقداماتی که در ذهن دارم این است که تورم پایین بیاید، مهرماه نرخ تورم ما29.4 درصد بود و ما بسیار نگران بودیم، البته بحران اروپا و امریکا کمی به کمک ما آمد چون تورم وارداتی به دلیل بحران کم شد و این کاهش به ما هم اثر کرد.

رییس بانک مرکزی تصریح کرد: تا پایان آبان ماه 1.5 درصد تورم ما کاهش یافت.آذرماه به 1.3 درصد کاهش رسیدیم و امروز تورم نقطه به نقطه حدود 2.5 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه میانگین تورم ما به 25 درصد رسیده است ، گفت: البته دو ماه دیگر هم در پیش داریم، در مهرماه پیش بینی 23 درصد داشتم اگر روند عادی باشد همین حدود برای سال جاری بدست می‌‏آید. البته چون در دوماه آخر پول تزریق می‌‏شود اگر بتوانیم با انگیزه‌‏ای بیشتر بخشی از این نقدینگی را جابجا کنیم، اقدامی مؤثر را انجام دادیم.

بانک مرکزی برای کاهش قیمت‌‏ها برنامه دارد
وی به برنامه اقتصادی جدید بانک مرکزی برای کاهش قیمت‌‏ها اشاره کرد و گفت: مفاد این برنامه را در بهمن ماه اعلام خواهیم کرد، این اقدام شدیداً در قیمتها اثرخواهد گذاشت و مکمل همه برنامه‌‏های ماست.

بهمنی ابراز داشت: بازار حتماً نسبت به این حرکت واکنش نشان خواهد داد، همانگونه که سال گذشته در بهمن ماه با افزایش قیمت سکه مواجه شدیم و بلافاصله سکه را در اختیار بانک‌‏ها قرار دادیم و قیمت تا حدود زیادی کنترل شد.

وی افزود: این سیاست در مورد مسکن هم صادق است در حال حاضر بخش مسکن راکد است و پول‌‏ها منتظر روزنه هستند، مثلاً اوراق مشارکت با سود 19 درصد دیگر به بانک‌‏ها برنمی‌‏گردد.

وی با بیان اینکه از ابزارهای بانکی برای کنترل نقدینگی بیش از یک دوره کوتاه نمی‌‏توان استفاده کرد، گفت: وقتی تزریقی برای سرمایه در گردش می‌‏کنید نقدینگی را بالا می‌‏برد اگرچه باعث رونق تولید می‌‏شود اما تا تولید وارد اقتصاد شود زمان می‌‏برد بنابراین در این فاصله وظیفه بانک مرکزی این است که سیاست میان‌‏مدت یا کوتاه‌‏مدتی را اجرا کند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به ما ریسک بالاتری برای سرمایه‌‏گذاری دارند

وی به ضرورت سرمایه‌‏گذاری خارجی در ایران اشاره کرد و در پاسخ به این سؤال که چگونه ایران به عنوان یک کشور با ریسک بالا می‌‏تواند پذیرای سرمایه‌‏های خارجی باشد، گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس امروز ریسک بالاتری از ما دارند. همیشه بین بد و بدتر و بدترین، بد، خوب است. اگر منابع به کشورهای حاشیه دوبی می‌‏رود به این دلیل است که زمانی بازار مسکن در این منطقه رونق داشت امروز این رونق به یک سوم رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: ما شواهدی داریم که نشان می‌‏دهد بانک مرکزی برای پیشگیری از این کار بخشنامه‌‏ای منتشر کرد که متأسفانه اطلاع‌‏رسانی خوبی در این رابطه صورت نگرفت.

بهمنی ابراز داشت: ما اعلام کردیم هرکس سرمایه‌‏ای ولو سرمایه پایین به ایران بیاورد و سپرده گذاری ارزی کند به او سود قابل توجهی می دهیم. آن ایرانی هم که در خارج از کشور است می‌‏تواند سرمایه‌‏اش را بیاورد و استفاده کند.

وی افزود: اگر خدای ناکرده ریسک ما بالاست و ریسک آن کشورها هم بالاست امنیت در ایران بیشتر است، در حال حاضر ریسک اروپا و آمریکا شدیداً بالاست. احتمال بحران در این کشورها هم هنوز وجود دارد در حالی که در کشور ما احتمال بحران وجود ندارد.

با نفت 37.5 دلار می‌‏توانیم کسری بودجه را جبران کنیم

وی در پاسخ به این سؤال که سال آینده به دلیل کاهش بهای نفت درآمدهای ما کفاف هزینه‌‏هایمان را نمی‌‏دهد در آن صورت پیش بینی شما برای درآمدهای ارزی چیست؟ گفت: ما فکر می‌‏کنیم اگر روند با این ترتیب پیش برود با نفت 37.5 دلار در هر بشکه( در صورت تصویب و اجرا) می‌‏توانیم کسری این میزان را در صورتی که قمیت نفت پایین‌‏تر از این رقم بیاید، از این محل جبران کنیم. اگر بر فرض از رقم مورد پیش بینی بیشتر درآمد کسب کردیم این رقم به حساب ذخیره واریز می‌‏شود.

کشور هیچ بدهی خارجی ندارد

وی در پاسخ به این سؤال که عده‌‏ای معتقدند با حساب تعهدات ظاهرا موجودی حساب ذخیره ارزی منفی است. آیا پولی در ذخیره ارزی موجود است یا خیر؟ گفت: اینگونه نیست. ما دو نوع حساب داریم. یک حساب ذخیره ارزی و دیگری ذخیره ارزی بانک مرکزی، وقتی دولت نفت می‌‏فروشد ارز آنرا به بانک مرکزی می‌‏فروشد و ریال دریافت می‌‏کند، بنابراین دولت در قبال ارز خود ریال دریافت کرده است و این ارز ذخیره کشور است. اینجا دیگر بحث تفاوت دارد و رقم قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی فقط امانت‌‏دار حساب است و دولت با اجازه مجلس می‌‏تواند از این حساب برداشت کند، گفت: باید بخشی از این حساب به عنوان تهسیلات در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

رئیس بانک مرکزی اظهار داشت: در حال حاضرکشور هیچ بدهی خارجی ندارد، این امتیازخوبی برای ماست چراکه همین کشورهای منطقه رقم‌‏هایی بالایی بدهی دارند، مطمئن باشید رقم این حساب مثبت است.

برداشت از ذخایر بانک مرکزی خط قرمز بانک مرکزی است
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تا کنون دولت از منابع این حساب ذخایر بانک مرکزی برداشت داشته است یا خیر؟ گفت: دولت نمی‌‏تواند این کار را انجام دهد و بانک مرکزی از محل منابع ذخایر ارزی کشور حتی یک دلار را هم نمی‌‏تواند به دولت بپردازد چراکه دولت یک بار پول خود را گرفته است دوباره که نمی‌‏تواند این کار را بکند، این خط قرمز ماست، پنجاه سال دیگر هم از من بپرسند همین را می‌‏گویم که برداشت از ذخایر بانک مرکزی خط قرمز بانک مرکزی است.

رئیس بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که ظاهرا همین خط قرمز موجب برکناری ابراهیم شیبانی شد، گفت: عبور از این خط قرمز امکان ندارد و همه را مجبور به رفتن خواهد کرد، من 38 سال در بانک خدمت کرده‌‏ام اگر بخواهم این خط قرمز را رعایت نکنم مثلاً چه هدفی را دنبال می‌‏کنم؟ به همین دلیل هم است که بعضی از مسایل را نمی‌‏توان مطرح کرد.

بهمنی تصریح کرد: مصرف این منابع شرایط خاصی دارد نه این دولت و نه هر دولت دیگر نمی‌‏تواند ارزی را که به بانک مرکزی فروخته دوباره طلب کند زیرا اجازه قانونی برای این موضوع وجود دارد و تمام داستان‌‏ها سر حساب ذخیره ارزی است.

امیدوار هستیم مطالبات معوق را برگردانیم

وی در خصوص مطالبات معوق بانک‌‏ها نیز ابراز داشت: روند مطالبات ما بسیار فزاینده بوده است، ظرف 2 یا 3 سال گذشته میانگین آن 60 تا 70 درصد رشد کرده است. اما مطالبات دفتری ما 300 هزار میلیارد ریال است که فکر می‌‏کنم مطالبات دفتری ما شفاف‌‏تر از این رقم است، به بانک‌‏ها اعلام کرده‌‏ایم که مطالبات سر رسیده شده وحساب‌‏های دفتری سر رسید شده را نگه ندارید و به بخش معوق ببرید آن زمان که مشخص شد می‌‏توان برای وصول آنها اقدام کرد.

وی با ابراز امیدواری از وصول مطالبات معوق سیستم بانکی اظهار داشت: ما امیدوار هستیم مطالبات معوق را برگردانیم؛ اما چون در این سه ماه ورودی معوق ما بیشتربود بخشی از خروجی ما را خورد، پایان سال قبل حدود 270 هزار میلیارد وصولی داشتیم، اما حداقل 60 تا 70 هزار میلیارد وصول کردیم اگر وصول نمی‌‏کردیم بیش از 60 هزارتا بیشتر از امسال داشتیم.

بهمنی تصریح کرد: تلاش ما این است که ورودی را کمتر از خروجی کنیم، علت بخشی از مطالبات معوق ما گشایش اعتبار کوتاه مدت و ترخیص کالاهای یوزانس یک ساله بود. چون باید هنگام ترخیص کالا گشایش بعدی بوجود می‌‏آمد و چنین نشد پس قسمت اعظم مطالبات ما ناشی از واردات کالاهایی بود که باید تبدیل به ریال می‌‏شد و ما باید ارز آن را می‌‏پرداختیم که این فاصله موجب به معوق شدن گردید.

منبع: خبرگزاری کار (ایلنا)

► اقتصاد کشور کارخانه توليد فساد است
عرضه‌ سهام بانك ملت در دهه فجر ◄

مطالب مرتبط
بنر