اقتصاد خانواده/ چند توصیه اقتصادی اساسی برای زوج های جوان

چهارشنبه ، 19 شهریور 1393 ، 14:11

 

همه دعواها و مشکلات سر مسائل مادی است ، در واقع مبحث مسائل مادی یکی از سه عامل اساسی طلاق در سراسر جهان به شمار می رود. پس دانستند چند اصل اساسی در پیشگیری از درگیری و ایجاد یک فضای آرام در خانواده بسیار موثر است.

به گزارش بانکی دات آی آر،برای پیشگیری از دعوا بر سر مسائل اقتصادی به این نکات دقت کنید:

1.درباره پول حرف بزنید
خیلی از نامزدهای جوان از حرف زدن راجع به پول و مسایل مالی خجالت می‌کشند یا آن را به آینده که حرارت عشق فروکش کرد، موکول می‌کنند، اما نمی‌دانند که این روش مسیر اشتباهی است که سنگ بنای ازدواجشان را سست خواهد کرد. اگر تصمیم گرفته‌اید تا آخر عمر با هم زندگی کنید باید از اوضاع مالی یکدیگر باخبر شوید. نوعروس‌ها باید یادبگیرند که آن بخش از ذهن نامزد یا همسرشان را که به مسایل مالی معطوف شده تحمل کرده و البته از او انتظار داشته باشند که در این زمینه همیشه شفاف عمل کند و روراست باشد.

2.عزت نفس را با میزان کسب معاش ارتباط ندهید

زوج های موفق، به مهارت خانه داری و رسیدگی مادر به سایر افراد، بهای بسیار می دهند. در این خانواده ها، مادر، تأیید و از زحماتش قدردانی می شود و هرگز در مقام پایین آوردن ارزش او در جمع خانواده، اقدامی صورت نمی گیرد.

بیکاری، احتمالاً بهترین شاخصی است که نشان می دهد افراد تا چه اندازه ارزش خود را به کارشان ارتباط می دهند. اضطراب ناشی از بیکاری می تواند برای برخی از خانواده ها فاجعه آمیز و برای بعضی دیگر، وحدت آمیز باشد و بستگی به این دارد که اشخاص تا چه اندازه ارزش خود را به مداخلی که دارند، نسبت دهند. اگر آنها نتوانند میان این دو وجه تمیز دهند، خانواده دچار ناراحتی می شود.

3.بودجه بندی کنید
اینکه پول شما قرار است چطور و کجا و برای چه چیزهایی خرج شود، به هر دو نفرتان مربوط است. اگر از قبل برای دریافتی‌ها و نیازهایتان را بودجه بندی کرده باشید، به راحتی و بدون بروز هرگونه اختلافی می‌توانید درباره خرج کردن درآمدتان، مقدار پس انداز ماهانه و ... تصمیم بگیرید. وقتی دخل و خرجتان را در کنار هم بررسی می‌کنید می‌توانید در صلح و صفا کمی از خرج های اضافی مثل «25 جلسه ماساژ در ماه» یا « دورهمی‌ شبانه با بر و بچ» را تعدیل کرده و در عوض پس‌انداز بیشتری برای هزینه‌های ضروری‌تر این ایام کنار بگذارید.

4.استفاده بیشتر از منابع موجود

این سیاست یکی از مؤثرترین راه های برخورد با تورم است. صرفه جویی در خانواده، تعمیر کردن وسایل، تجدید نظر در طراحی اشیای موجود به جای کنار گذاشتن و یا تعویض آنها، همکاری دوستان برای حمل و نقل، نگه داری از فرزندان، لباس، غذا و غیره.

5.خلوص و صداقت
خیلی از زوج‌های جوان به دلیل صادق نبودن طرف مقابل، در مورد مسایل مالی دچار مشکل می‌شوند.
بعضی وقت‌ها یکی از طرفین بدهی‌ها یا مخارج خود را از دیگری پنهان می‌کند. این پنهان‌کاری، زمینه‌ساز مشکلات برای طرف مقابل بوده، او نمی‌تواند مخارج یا میزان سرمایه را به طور صحیح برآورد و از نظر مالی برنامه‌ریزی کند.

6.سعی نکنید خود را با دیگران مقایسه و همپای سایرین خرج کنید
بسیاری از زوج‌های جوان نمی‌توانند پس‌انداز کنند و بیش از حد هزینه می‌کنند. خرج کردن پا به پای دیگران، اکثرا منجر به بدهی شده یا حداقل آن است که نمی‌توانند پس‌انداز کنند. درآمد و هزینه باید بر اساس نیاز زوج‌ها باشد نه بر حسب عادات دیگران.

7.از رویاهایتان باهم حرف بزنید
دوران نامزدی فرصت بسیار خوبی برای صحبت کردن درباره رویاها و اهدافی است که برای آینده در سر می‌پرورانید. اگر رویای شما خرید یک خانه بزرگ حیاط دار یا یک پورشه یا راه انداختن یک کسب و کار مستقل است، در این باره با همسرتان حرف بزنید شاید لازم باشد اهدافتان را به گام‌های کوچکتری تقسیم کنید.

8.با دید بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید
زوج‌های جوان فرصت زیادی برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری دارند. در نتیجه نسبت به سایر زوج‌ها به سرمایه‌گذاری مشتاق‌ترند.
در واقع مشاوران مالی زوج‌های جوان را به سرمایه‌گذاری به خصوص در سهام و سرمایه‌گذاری با ریسک کم‌تر (مانند اوراق قرضه) تشویق می‌کنند.
داشتن افق و دید بلندمدت، آینده‌ای مرفه‌تر و هزینه کردن با پشتوانه مالی را به همراه دارد.

9.همه مسئولیت را روی دوش یک نفر نگذارید
وقتی مسئولیت کنترل مسایل مالی خانواده روی دوش یکی از زوج‌ها باشد، اوضاع ممکن است به هم بریزد و قمر در عقرب شود! شاید اگر همسرتان به تنهایی تصمیم‌گیرنده باشد، نصف پس‌انداز دونفره‌تان را صرف خرید ماشینی کند که در حال حاضر به آن نیازی ندارید. خودتان را در همه تصمیمات اقتصادی خانواده دونفره‌تان سهیم بدانید تا بعدها پشیمان نشوید.

10.حساب درآمد و مخارج را داشته باشید
زوج‌های جوان باید حساب درآمد خود را داشته باشند و با برنامه‌ریزی، بیش از آن خرج نکنند.  برنامه‌ریزی شامل پس‌انداز مقداری از پول و سرمایه‌گذاری برای دوران بازنشستگی است.
حساب و کتاب به هر کدام از آن‌ها اطمینان می‌دهد که با توجه به میزان درآمد، مخارج و روش زندگی و با توجه به موقعیت مالی فعلی در سطح یکسانی هستند. این باعث می‌شود هر طرف مشکلات مالی دیگری را پذیرفته و در مورد درآمد و مخارج به توافق برسند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► چگونه در مصاحبه های استخدامی استرس کمتری داشته باشیم؟
سودآور كردن فعاليت بانك ها، از سياست هاي محوري دولت است ◄

مطالب مرتبط
بنر