روز کم تحرک بازار «آتی سکه»

پنجشنبه ، 20 شهریور 1393 ، 10:29


بازار آتی سکه و طلا روز گذشته را به آرامی سپری کرد. با توجه به آرام گرفتن نسبی بازار دلار و اونس، نوسان بازار آتی و در پی آن حجم معاملات به میزان قابل توجهی اندک بود.
به گزارش عرش نیوز ؛ حجم معاملات بازار در کلیه سررسیدها تا حدود ساعت 14:00 روز چهارشنبه به کمتر از 500 قرارداد رسید و بازه نوسانات قیمت در دو سررسید آخر به ترتیب 1500 و 2 هزار تومان بود که نوسان ناچیزی است.
نوسانات اونس در مدت مذکور حدود 5 دلار بود. نرخ دلار، قیمت اونس و قیمت نقدی سکه طلا نسبت به پایان جلسه معاملاتی روز قبل کاهش یافتند، ولی قیمت معاملات آتی سکه طلا تا‌کنون واکنشی به این کاهش نسبی نشان نداد. دلایل منطقی برای بی‌علاقگی فروشندگان به حضور در بازار وجود دارد. یکی از این دلایل نزدیک شدن به کف قیمتی ماه‌های اخیر است که ریسک اخذ موقعیت جدید فروش را افزایش می‌دهد. یکی دیگر از عوامل عدم حضور فروشندگان به دلیل نااطمینانی نسبت به حرکت بعدی طلا و دلار باشد. با توجه به اینکه حرکت نرخ ارز و اونس از هفته گذشته در بیشتر موارد عکس یکدیگر بوده، فروشندگان با وجود سقوط شدید قیمت طلا نتوانسته‌اند سود قابل توجهی کسب کنند.
روز سه‌شنبه اونس به کمترین قیمت طی ماه‌های اخیر رسید و پس از آن رو به افزایش گذاشت، با این حال همچنان قیمت اونس زیر 1260 دلار است. در دو روز انتهای هفته (روزهای پنج‌شنبه و جمعه) شاخص‌های مهمی از اقتصاد آمریکا اعلام می‌شود که پتانسیل خوبی برای ایجاد نوسان در بازار طلا به شمار می‌رود ولی به دلیل تعطیلی بازار آتی، معامله‌گران فرصت نوسان‌گیری را از دست می‌دهند. شاخص خرده‌فروشی مربوط به ماه آگوست در آمریکا، روز جمعه اعلام می‌شود. این شاخص در ماه جولای کاهش یافته بود و افزایش آن می‌تواند به تقویت ارزش دلار کمک کند و باعث کاهش قیمت جهانی طلا شود.

کاهش وجه تضمین اولیه
مطابق اطلاعیه بورس کالای ایران از روز چهارشنبه مورخ 19 شهریور ماه 93، پس از اتمام جلسه معاملاتی وجه تضمین اولیه برای معاملات آتی سکه طلا کاهش یافت و به مبلغ 20 میلیون ریال رسید.

راه‌اندازی قرارداد آتی سررسید اردیبهشت 94
در همین حال بورس کالای ایران نیز از راه‌اندازی اولین قرارداد آتی سررسید سال 94 خبر داده است. قرارداد آتی سکه طلا سررسید اردیبهشت 94 از روز شنبه مورخ 93.6.22 راه‌اندازی شده و قابل معامله خواهد بود. قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی در دوره گشایش آغاز شده و پس از کشف قیمت در مرحله حراج تک‌نرخی، حد نوسان قیمت در معاملات حراج پیوسته اعمال می‌شود. در صورت عدم انجام معامله در مرحله حراج تک‌نرخی، معاملات سررسید جدید متوقف شده و این فرآیند در روز کاری بعد مجددا تکرار می‌شود تا کشف قیمت صورت گیرد. به گزارش دنیای اقتصاد، همچنین هفته آینده آخرین هفته معاملات آتی سکه در سررسید شهریور ماه است و با نزدیک شدن به پایان این ماه به زودی بازار از این سررسید خداحافظی خواهد کرد.


منبع : اقتصاد آنلاین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► آشنایی با چند واژه اقتصادی
قیمت خودرو در بازار بالا و پایین شد! ◄

مطالب مرتبط
بنر