تحصیل در دوره دکترا به دلیل بیکاری!

شنبه ، 22 شهریور 1393 ، 09:27


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اظهارداشت: در شرایطی که نرخ رشد اقتصادی کشور ما در حال عبور از موقعیت منفی به سمت صفر و سپس مثبت حرکت می کند، باید با توجه ویژه به آموزش های فنی و حرفه ای به روند این رشد شتاب دهیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه با اشاره به اینکه برخی از فارغ التحصیلان به دلیل نداشتن مهارت انجام کار و یا ناتوانی در یافتن شغل به تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می پردازند، گفت: تنها 15 درصد دانشجویان دارای مهارت فنی قابل قبول هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، کورش پرند گفت: بر اساس آمارهای رسمی در سال 2012 به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری در بخش آموزش های مهارتی و فنی، 15 دلار ارزش افزوده ایجاد شده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اظهارداشت: در شرایطی که نرخ رشد اقتصادی کشور ما در حال عبور از موقعیت منفی به سمت صفر و سپس مثبت حرکت می کند، باید با توجه ویژه به آموزش های فنی و حرفه ای به روند این رشد شتاب دهیم.

پرند با بیان اینکه با بهادهی به آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی می توان رشد اقتصادی کشور را به بالای 7 درصد رساند افزود: یکی از مهم ترین نتایج این فرآیند ایجاد فرصت های بیشتر شغلی و کاهش نرخ بیکاری است.

وی افزود: در حال حاضر 4.5 میلیون نفر دانشجو در کشور وجود دارند که 66 درصد آنها در مقطع کارشناسی و 23.3 درصد در دوره کاردانی مشغول به تحصیل هستند.

پرند بیان داشت: این مطلب به این معناست که به ازای 3 دانشجوی کارشناسی تنها یک دانشجوی کاردانی در کشور وجود دارد که در مجموع کمتر از 15 درصد آنها از مهارت فنی قابل قبول برخوردارند.

وی گفت: در حقیقت دانشجویانی که به مرحله فارغ التحصیلی می رسند به دلیل نداشتن مهارت کاری لازم و اشتغال، به ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می پردازند در حالی که رشته های تحصیلی آنها با بازار کار تناسبی ندارد.

معاون وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی تصریح کرد: رشته های تحصیلی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی متناسب با بازار کار نیست و به همین دلیل تعداد زیادی از دانشجویان بدون کسب مهارت لازم در رشته های خاصی متمرکز شده اند که اشتغال آفرین نیستند.

وی نبود توجه مطلوب به فرهنگ کار، مهارت آموزی، کارآفرینی و تولید را از دلایل نرخ بیکاری قابل توجه در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی دانست و بیان کرد: در حال حاضر هر نیروی کار در کشور ما 3.7 نفر را حمایت مالی می کند در حالی که این آمار در سطح استاندارد بین المللی یک به دو است.

پرند تاکید کرد: در چنین شرایطی فردی که نیروی کار و حامی دیگر افراد خانواده محسوب می شود باید در جاهای مختلف کار کند و این مسئله تبعات فرهنگی و افت بهره وری نیروی انسانی جامعه را به دنبال دارد.

معاون وزیر کار با اشاره به لزوم توجه ویژه به توسعه مشاغل خانگی با محوریت بانوان گفت: باید در زمینه اشتغال زایی و مراحل قبل از تولید یعنی طراحی، تهیه منابع و مواد اولیه، تسهیلات بانکی و آموزش های فنی و حرفه ای تخصصی و آموزش های فرم و مرحله تولید شامل کنترل کیفیت رعایت شود.

وی افزود: همچنین بازاریابی، بازارسازی، برندسازی، بسته بندی و فروش نیز مراحل ضروری پس از تولید را شامل می شوند. بر اساس آخرین یافته های کارشناسی شده برای موفقیت در زمینه اشتغال زایی باید بیشتر در حوزه خدمات اجتماعی سرمایه گذاری کرد زیرا هم به سرمایه کمتر نیاز دارد و هم اینکه زودتر به چرخه بازدهی می رسد.

پرند خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری ها باید در طرح های خدمات رسان متناسب با بوم و آمایش هر منطقه انجام شود و در زمینه تولیدات صنعتی به سوی خوشه سازی های صنعتی حرکت کرد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

► چرا داشتن انگیزه در کار و شغل مهم است؟
پسورد «جی‌میل» خود را فوراً تغییر دهید! ◄

مطالب مرتبط
بنر