نحوه تعامل فعالان بازار ارز

شنبه ، 22 شهریور 1393 ، 14:12

 

با پیشرفت دنیای تکنولوژی دهکده جهانی روز به روز در حال کوچکتر شدن است و ما کم کم به مردم سراسر جهان پیوند خورده و زندگی مان به یکدیگر مرتبط شده است.

به گزارش بانکی دات آی آر،  بازار ارز از این قاعده مستثنی نبوده و نیاز به دانستن اصطلاحات آن بیش از هر زمان دیگری احساس می شود در این گزارش شمارا با برخی از این مفاهیم آشنا می کنیم.در واقع فعالان بازار ارز از طریق همین اصطلاحات است که با هم ارتباط برقرار می کنند.

نرخ برابری ارزها

نرخ برابری ارزها که طی دو سال اخیر ورد زبان بسیاری از کارشناسان اقتصادی و مردم عادی شده است به معنای نسبت برابری ارزش ارزهای مختلف در مقایسه با یکدیگر است. روش های مختلفی برای محاسبه نرخ برابری ارزها وجود دارد که محاسبه قدرت خرید ارزها نسبت به یکدیگر از مهم ترین این روش ها محسوب می شود، اما جدا از مفاهیم اقتصادی این کلمات معمول ترین روش برای تشخیص نسبت برابری ارزها، مقایسه قیمت آنها نسبت به یکدیگر است.

علامت اختصاری

برخی از عرض های مطرح و پرمبادله را حتما باید شناخت علامت اختصاری برخی ارز ها عبارتند از:


USD دلار آمریکا
EUR یــورو (پــول مشترک اتحـــادیه اروپــــا)

GBP پونـــد انگلیس

JPY یــن ژاپن

CHF فرانک سوئیس

CAD دلار کـــانــادا

AUD دلار استـــرالیــــــا

اعتبار اسنادی

اعتبار اسنادی یا همان ال.سی تضمین بانک به خریدار و فروشنده از بابت اجرایی شدن قرارداد بین خریدار و فروشنده است. براساس این اعتبار، بانک متعهد می شود مبلغی را که خریدار باید به فروشنده بپردازد، راس موعد مقرر پرداخت کند. این نوع اعتبار به دلیل بعد مسافت و برخی مشکلاتی که این دوری ایجاد می کند و همچنین متفاوت بودن قوانین کشورها، بیشتر در معاملات بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد که به آن «ال.سی ارزی» می گویند. در این فرآیند بانک ها برای ایجاد اطمینان بیشتر میان خریدار و فروشنده به نیابت از خریدار که در حقیقت بازکننده یا گشایش کننده اعتبار اسنادی در بانک است تا زمان تائید شدن حمل کالای خریداری شده، اقدام به پرداخت مبلغ آن به فروشنده نخواهد کرد.

نرخ ارز

به پول‌های خارجی ارز گفته می‌شود. به گفته دیگر به واحدهای پولی که در کشورهای دیگر جز کشور اصلی داد و ستد شود به صورت کلی ارز گفته می‌شود.

یکی ازتفاوت‌های بین معاملات مالی در داخل کشور و مبادلات بین‌المللی این است که درتجارت داخلی نیاز به پرداخت و دریافت وجوه بر حسب پول رایج ملی است اما در معاملات خارجی معمولا این وجوه به شکل پول‌های رایج و معتبر خارجی، پرداخت می‌شود

مفهوم تک نرخی شدن ارز و دلار


در حال حاضر نرخ‌های متعددی برای نرخ ارز در بازار رسمی و آزاد وجود دارد که اولین آن ارز مرجعاست. این نوع، همان ارزی است که برای واردات اجناس و اقلام اولویت داری چون مواد غذایی‌، دارو و هر آنچه الزام به ورود آن است، استفاده می‌شود.

دومین ارز نرخ ارز آزاد است که روز به روز و در بازار تعیین می شود مفهوم تک نرخی کردن رساندن این دو نرخ به یکدیگر و تعیین یک قیمت برای ارز می باشد.


اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► 10 نکته برای داشتن یک رزومه ی خوب
عرضه محصولات 30 تولیدکننده کشور در بورس کالا ◄

مطالب مرتبط
بنر