چند درصد از خریداران مسکن می توانند وام بگیرند؟

يكشنبه ، 23 شهریور 1393 ، 10:50


بانك‌مسكن با انتشار گزارشي از عملكرد 5ماه اول امسال در بخش پرداخت تسهيلات خريد مسكن، از شكاف گسترده بين ظرفيت وام‌دهي و تعداد متقاضيان وام خبر داد.
در گزارش بانك‌مسكن آمده است، در 5 ماه اول سال93 تعداد 60 هزار فقره تسهيلات خريد مسكن توسط اين بانك به متقاضيان پرداخت شده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، 106درصد در ميزان وام‌هاي پرداختي به خريداران مسكن رشد حاصل شده است.

بررسي‌ها در اين باره نشان مي‌دهد: رشد دو برابري در كارنامه پرداخت تسهيلات خريد مسكن طي 5ماه اول امسال بيانگر آن است كه بانك‌مسكن در 5 ماه اول سال92 رقمي معادل 30هزار فقره وام خريد به متقاضيان مسكن پرداخت كرده است.


از طرفي، آمار سامانه رهگيري معاملات مسكن نيز حكايت از آن دارد كه در 5ماه اول سال گذشته، 480هزار معامله خريد مسكن در كل كشور به ثبت رسيده است.


به اين ترتيب از آنجا كه همه خريداران مسكن در شرايط موجود بازار، متقاضي دريافت تسهيلات به حساب مي‌آيند و نياز به وام بانكي براي خريد مسكن در تك‌تك خريداران آپارتمان وجود دارد، مشخص مي‌شود: در سال گذشته از هر 6 نفر خريدار قطعي مسكن، يك نفر موفق به دريافت تسهيلات از بانك‌مسكن شده است. به بيان ديگر، در حال حاضر ظرفيت پرداخت تسهيلات خريد مسكن در بانك عامل اين بخش، به اندازه يك‌ ششم ظرفيت بازار معاملات مسكن است.


از طرفي، عملكرد امسال بانك مسكن در پرداخت وام خريد كه 60هزار فقره بوده است نيز به مراتب كمتر از نياز بازار به حساب مي‌آيد. آنچه در 5ماه اول امسال توسط اين بانك در قالب تسهيلات خريد پرداخت شده، از ميزان معاملات مسكن شهر تهران نيز كمتر بوده است.


در شهر تهران طي 5ماه اول سال93، بيش‌از 79 هزار واحدمسكوني در بنگاه‌هاي املاك معامله شده است به اين معني كه در اين مدت 79هزار خريدار مسكن در تهران، صاحب خانه شده‌اند. اين در حالي است كه كل وام خريد مسكن پرداخت شده در اين مدت در كل كشور، 19هزار فقره از نياز شهر تهران كمتر بوده است. بنابراين، ظرفيت وام‌دهي به خريداران مسكن نه‌تنها با نياز متقاضيان در كل كشور همخواني ندارد كه حتي به اندازه تنها يك شهر –تهران- هم نيست.


«ناهمخواني» بين تعداد وام خريد و تقاضاي وام يكي از دلايل اصلي جهش قيمت اوراق مسكن طي ماه‌هاي اخير بوده است. محدوديت منابع بانك‌ها عمده‌ دليل اين ناهمخواني عنوان مي‌شود.


منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► صنعتی ترین استان های کشور کدامند؟
خاطره خواندنی یکی بانکی (7) دستگاه نوبت دهی ◄

مطالب مرتبط
بنر