چگونه با یک رئیس سلطه طلب کنار بیاییم؟

يكشنبه ، 23 شهریور 1393 ، 13:37


یکی از تیپ های شخصیتی که به سختی می توان با آنها تعامل کرد، تیپ «سلطه طلب» یا «سلطه جو» (Dominant personality) است.

یکی از تیپ های شخصیتی که به سختی می توان با آنها تعامل کرد، تیپ «سلطه طلب» یا «سلطه جو» (Dominant personality) است. افرادی با این خصوصیت معمولا به دنبال اعمال کنترل بر آدم ها هستند و سعی می کنند با برتری جویی، حاشیه ای امن و فضایی مطمئن برای خود بسازند. شخصیت های سلطه طلب به آسانی به دیگران نزدیک نمی شوند و احساسات برای آنها، از این جهت که آنها را ضعیف نشان می دهد، بی اهمیت است. آنها در هر جایگاهی که باشند به دنبال اثبات برتری خود هستند و مخصوصا به جایگاه های قدرت علاقه بسیاری دارند، چرا که از طریق کسب قدرت، سلطه بیشتری بر دیگران می یابند و به همان نسبت احساس راحتی می کنند. افراد سلطه طلب انتقادپذیر نیستند و انعطافی در تغییر عقیده و پذیرش اشتباه های خود ندارند.

واضح است که ارتباط با چنین افرادی سخت و مشکل ساز است. آنان در هر نقشی، به عنوان همسر، دوست، همکار، یا رئیس برای خود و دیگران مشکلاتی به وجود می آورند و باعث ایجاد نارضایتی و ناراحتی اطرافیان می شوند. در این بین یکی از نقش هایی که بسیاری از شخصیت های سلطه طلب به واسطه خصوصیاتشان به آن دست پیدا می کنند، مدیریت یا ریاست است. مدیران سلطه طلب به خود اجازه می دهند تا رفتاری تحقیرآمیز با کارمندان و زیردستان خود داشته باشند و چون واکنش شدیدی در برابر رفتارهای خود نمی بینند، به کارهایشان ادامه می دهند. مدیران و رئیسان سلطه طلب به دنبال اعمال نفوذ هر چه بیشتر بر مجموعه تحت مدیریتشان هستند و به کارمندان بیشتر به چشم ابزارهایی برای انجام کارها و رسیدن به اهداف نگاه می کنند. برای ارتباط راحت تر و بدون دردسر با چنین مدیرانی باید به بعضی نکته های ریز در برخورد با آنها توجه کرد. این نکات ریز در عین ساده بودن موجب کاهش تنش و تضاد با مدیران سلطه طلب می شود و فضای کاری را آرامتر و مساعدتر می کند.

اولین نکته ای که در کار با رئیس سلطه طلب باید به خاطر داشت، این است که رفتارهای او ناشی از خصوصیات شخصیتی اش است. بنابراین، نباید مسائل بین او و خود را شخصی قلمداد کرد و آنها را به حساب دشمنی یا خصومت شخصی گذاشت. با این شناخت از یک فرد سلطه جو، برخوردهایش کمتر آزاردهنده و تحمل او آسانتر خواهد شد. نباید انتظار داشت با یک مدیر سلطه طلب روابط صمیمانه و دوستانه ای داشت. در واقع، ارتباط و معاشرت با چنین شخصیتی را باید در حد رابطه با کارفرما یا رئیس تلقی کرد و از همان حد فراتر نرفت. گفت وگوهای غیررسمی و کوتاه معمولا برای چنین مدیرانی مطلوب نیست و شما را در موقعیتی قرار می دهد که مدیرتان شما را به چالش بکشد و در برابر دیگران سکه یک پولتان

کند.

مدل رابطه مطلوب برای یک مدیر سلطه طلب مدل سرباز ژنرال است. همین مدل به خوبی گویای باید و نبایدها در مواجهه با چنین شخصیتی است. مدیر سلطه طلب پذیرای اشتباه و تغییر نظر یا رفتار خود نیست. اگر در موضوعی با چنین مدیری اختلاف دارید، تنها نظر خود را صریح بیان کنید و از بحث و استدلال به نفع نظر خود خودداری کنید. بحث درباره موضوعات مورد اختلاف تنها باعث می شود او محکم تر بر عقیده خود پای فشارد و شما را به چشم یک مزاحم نگاه کند.

آدم های سلطه طلب بسیار رک و صریح هستند. به همین دلیل، در برخورد با آنها باید صریح و روراست بود. آنها از گفت وگوهای جانبی و توضیحات طولانی خوششان نمی آید. هنگام ارائه کارها به این مدیران یا در نامه نگاری با آنها، باید سریع سر اصل مطلب رفت و به حواشی و جزئیات بی اهمیت نپرداخت.

آدم های سلطه طلب نتیجه گرا هستند و به شدت به موفقیت نیاز دارند. آنها دائم در حال برنامه ریزی و بررسی راه های رسیدن به اهدافشان هستند. بر همین اساس، آنها کارها را با نتیجه شان می سنجند و نه زحمت یا تلاشی که برای به ثمر رسیدن کاری صرف می شود. آنها انتظار دارند کارمندانشان اهداف و سیاست هایی را که در ذهن دارند، بدانند و خود به خود بر اساس همان اصول عمل کنند. از نظر این مدیران، نیروی خوب کسی است که خود بدون نظارت و هدایت مدیر کارها را پیش ببرد و حاصل کار نتایج درخشان و ملموسی

باشد.

تیپ های شخصیتی سلطه طلب اصلا صبور نیستند و دوست دارند کارها در کمترین زمان ممکن به انجام برسد. آنها حوصله زمان طولانی و کارهای بلندمدت را ندارند. این مدیران از چیزی بیشتر از این بدشان نمی آید که احساس کنند کارها برای کارمندی فوری و فوتی نیست و انجام آنها را به تعویق می اندازد. بر همین اساس، باید در مواجهه با چنین مدیری کارها را به بدون تاخیر و در حداقل زمان انجام داد. برای این کار تهیه لیستی از کارهایی که باید انجام شود مفید است و می تواند به انجام سریع تر و بهتر کارها کمک کند.

شخصیت های سلطه جو در تصمیم گیری سریع و قاطع هستند و همین انتظار را هم از کارمندان خود دارند. در جلسه با چنین مدیرانی نباید تصمیم درباره کارها را به بررسی بیشتر موکول کرد. چنین کاری هر چند باعث کاهش خطا در تصمیم گیری می شود، برای یک مدیر سلطه طلب نقطه ضعف به حساب می آید. بهترین کار در چنین مواقعی این است که قبل از جلسات برای سوال های احتمالی آماده شوید و هنگام طرح آنها بدون تأمل، نظر یا جمع بندی تان را بگویید. این خصوصیت از مدیران سلطه طلب باعث می شود آنها با کارمندان تحلیلگرا، که نیاز به زمان برای بررسی موضوعات و اعلام نظر دارند، به تضاد برسند و در عین حال که به توانایی های آنها نیاز دارند از آنها خوششان نیاید.

آخرین نکته ای که باید دانست این است که نباید اجازه داد رفتار یک شخصیت سلطه طلب، آزاردهنده و نامحترمانه شود. اگر به رغم تمام تلاش و سعی شما در کارتان، مدیر سلطه طلب، شما را بی ادبانه بازخواست و تحقیر کرد با او قاطعانه رودررو شوید. چنین برخوردی باید همراه با رعایت احترام و ادب و در عین حال، محکم و صریح باشد. برخوردهای تحقیرآمیز از جانب مدیری سلطه طلب نه تنها باعث آزردگی خاطر شما می شود، وجهه شما را هم در برابر همکاران و کارمندان دیگر خدشه دار می کند. درست است که یک مدیر سلطه طلب خصوصیاتی دارد که باید سعی کرد با آنها کنار آمد؛ اما حق توهین و بی احترامی فراتر از روابط رسمی را ندارد و نباید چنین برخوردهایی را تحمل کرد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► اندر احوالات تجارت های شکست خورده
5 نکته برای موفقیت در مصاحبه های استخدامی ◄

مطالب مرتبط
بنر