سقف جدید انتقال وجه اینترنتی تعیین شد

سه شنبه ، 25 شهریور 1393 ، 07:42

برخی بانک‌ها درحالی سقف انتقال وجه اینترنتی بین حساب‌های داخلی خود را تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داده اند که مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی می گوید این بانک تاکنون مصوبه ای در این خصوص نداشته ولی بانک‌هاباید ریسک فناوری را بپذیرند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، افزایش سقف برداشت نقدی و انتقال وجه دستگاه های خودپرداز بانک‌ها یکی از مهمترین خبرهای بانکی در ماه های اخیر بوده است که واکنش های بانک مرکزی را نیز به همراه داشته است.

ماجرا از این قرار است که بانکداران در برنامه ای مشترک نسبت به افزایش سقف برداشت از دستگاه های خودپرداز اقدام کردند و با وجود مخالفت بانک مرکزی با این سیاست کماکان مسیر خود را پیش می روند.

در مسیر افزایش سقف برداشت و انتقال وجه اینبار نوبت به افزایش سقف انتقال وجه اینترنتی رسیده و یکی از بانک‌ها با صدور اطلاعیه به مشتریان خود اعلام کرد از این پس می توانند مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را بین حساب‌های داخلی این بانک جابه جا کنند.

این درحالی است که بانک مرکزی هر گونه تصمیم درباره افزایش سقف انتقال وجه اینترنتی را رد کرده است؛ ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم گفت: اینکه برخی بانک ها سقف انتقال وجه اینترنتی برای کارت‌های داخلی خود را افزایش داده اند داخلی بوده و ربطی به شتاب ندارد.

حکیمی علت مخالف بانک مرکزی با افزایش سقف برداشت وجه نقد از دستگاه های خودپرداز را بخاطر مصرف وجه نقد دانست و گفت: از انجایی که مصرف اسکناس تحت نظارت دقیق بانک مرکزی بعنوان ناشر اسکناس و ایران چک است باید در این حوزه مراقبت های خود را انجام دهد.

وی با بیان اینکه برداشت نقدی خلاف فلسفه توسعه خدمات الکترونیکی است در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی مخالفتی با افزایش سقف انتقال وجه ندارد؟ تصریح کرد: فعلا ضوابطی در این خصوص نداریم لیکن بانک‌ها باید ریسک فناوری را متقبل شوند.

گفتنی است که به تازگی روابط عمومی بانک صادرات ایران، با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده است" همزمان با شصت و دومین سالگرد تأسیس این بانک و در راستای افزایش رضایت و تسهیل در خدمات رسانی به مشتریان سقف مجموع برداشت های روزانه به ازای هر حساب به مبلغ٤ میلیارد ریال افزایش یافت.

بر این اساس سقف انتقال وجه بین حساب‌های سپهری خود و دیگران در هر بار جابجایی مبلغ یک میلیارد ریال، سقف پرداخت اقساط درون بانکی خود و سایرین در هر بار جابجایی تا ٤ میلیارد ریال، سقف دستور پرداخت درون بانکی مبلغ ١٠٠ میلیون به ازای هر دستور پرداخت و سقف پرداخت اقساط بین بانکی در هر تراکنش مبلغ ٢٥٠ میلیون ریال و حداکثر روزانه مبلغ ٥٠٠ میلیون ریال تعیین شده است ".

به گزارش تسنیم، بانک مرکزی مهرماه سال ۸۷ با صدور بخشنامه ای اعلام کرد که "سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت بین بانکی از طریق خودپردازها و درگاه‌های اینترنتی به سی میلیون ریال در هر شبانه‌ روز برای هر کارت افزایش یافت.همچنین سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت بین بانکی از طریق کارتخوان شعب بانکها و با احراز هویت عینی به یکصد و پنجاه میلیون ریال در هر شبانه‌ روز برای هر کارت افزایش یافت".

گفتنی است که از مهر ۸۷ تا کنون بانک مرکزی بخشنامه ای در زمینه خدمات اینترنتی بانک‌ها و انتقال وجه صادر نشده است. همچنین با توجه به گفت‌وگوی حکیمی با خبرنگار تسنیم می توان گفت که بانک مرکزی دست بانک‌ها را در این زمینه باز گذاشته است و بانکداران مختار هستند متناسب با ریسک فناوری در این زمینه گام بردارند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► نان هم گران می‌شود؟
5 راه کار برای داشتن یک روز کاری خوب ◄

مطالب مرتبط
بنر