آشنایی با چند مفهوم اساسی در اشتغال

شنبه ، 29 شهریور 1393 ، 11:59

 

تعریفی که سیاست گذاران و تصمیم گیران یک کشور از مفهوم اشتغال و بیکاری ارائه می کنند در تصمیم گیری های اقتصادی و عملکرد افراد تاثیر شگرفی دارد.

به گزارش بانکی دات آی آر، در این گزارش با چند مفهوم اشتغال آشنا می شویم:

اشتغال کامل

وضعیت اشتغال کامل منابع به این معنا است که همه عوامل تولید را به کار گرفته باشیم. در این شرایط اگر بخواهیم یک کالای اضافی تولید کنیم همیشه باید از کالای دیگری صرف نظر کنیم.

به عنوان مثال اگر در یک جامعه تنها دو کالای کره و توپ جنگی تولید می شود (کره و توپ جنگی نماد کالاهای نظامی و کالاهای غیرنظامی هستند)، برای تولید کره بیشتر باید توپ کمتری تولید کرد و برعکس. به عبارتی باید منابع را از تولید یک کالا خارج کرده به تولید کالای دیگر اختصاص داد، البته به شرطی که بتوان از منابعی که برای ساخت یک کالا به کار می رود برای ساخت کالای دیگر بهره جست.

كار:

آن دسته از فعالیت­های اقتصادی (فکری یا بدنی) که به منظور کسب درآمد (نقدی و یا غیر نقدی) صورت پذیرد و هدف آن تولید کالا یا ارائه خدمت باشد.

جمعيت فعال اقتصادي:

تمامي اعضاي10 ساله و بيش­تر خانوارها كه در هفت روز گذشته (قبل از مراجعه مأمور آمارگيري) شاغل و يا بيكار (جوياي كار) بوده‌اند، جمعيت فعال اقتصادي به شمار مي‌آيند. محصلان، خانه­داران و دارندگان درآمد بدون کار، چنانچه شاغل یا بیکار نیز بوده­اند، " فعال اقتصادی" محسوب می­شوند.

در طرح آمارگیری از نیروی کار در سال 1384و 1385، تمام افراد 10 ساله و بیش­تر (حداقل سن تعیین شده)، که در هفته تقویمی قبل از آمارگیری (هفته مرجع) طبق تعریف کار، در تولید کالا و خدمات مشارکت داشته (شاغل) و یا از قابلیت مشارکت برخوردار بوده اند (بیکار)، جمعیت فعال  اقتصادی محسوب می­شوند.

جمعيت غير فعال اقتصادي:

تمامي اعضاي 10 ساله و  بيش­تر خانوارها كه در هفت روز گذشته (قبل از مراجعه مأمور آمارگيري) شاغل و يا بيكار (جوياي كار) نبوده‌اند، به عنوان جمعيت غيرفعال اقتصادي ‌محسوب مي‌شوند و در يكي ‌از گروه­هاي ‌محصل، خانه‌دار، داراي در آمد بدون كار و ساير طبقه­بندي شده­اند به عنوان جمعيت "غيرفعال اقتصادي" به شمار مي­آيند..

در طرح آمارگیری از نیروی کار در سال­های 1384 و 1385، تمام افراد 10 ساله و بیش­تر که در طول هفته مرجع طبق تعریف، در هیچ یک از گروه شاغلان و بیکاران قرار نمی­گیرند، جمعیت غیر فعال اقتصادی محسوب می­شوند.

شاغل:

تمام افراد 10 ساله و بیش­تر که در طول هفته مرجع، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کار را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می­شوند. شاغلان به طور عمده شامل دو گروه مزد و حقوق بگیران و خود اشتغالان می­باشند. ترک موقت کار در هفته مرجع با داشتن پیوند رسمی شغلی، برای مزد و حقوق بگیران و تداوم کسب وکار برای خود اشتغالان، به عنوان اشتغال محسوب می­شود. افراد زیر نیز به لحاظ اهمیتی که در فعالیت اقتصادی کشور دارند، شاغل محسوب می­شوند:

-   افرادی هستند که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند کار می­کنند (کارکنان فامیلی بدون مزد).

-  کارآموزانی که در دوره کارآموزی فعالیتی در ارتباط با فعالیت موسسه محل کارآموزی انجام می­دهند، یعنی مستقیماً در تولید کالا یا خدمات سهیم هستند و فعالیت آن ها " کار" محسوب می­شود.

-   محصلانی که در هفته مرجع مطابق تعریف، کار کرده­اند.

-  تمام افرادی که در نیروهای مسلح به صورت کادر دائم یا موقت خدمت می­کنند (نیروهای مسلح پرسنل کادر و سربازان، درجه­داران، افسران وظیفه نیروهای نظامی و انتظامی).

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► افزایش 20 درصدی قیمت مسکن در هر سال
روش محاسبه قیمت طلا در ایران از روی قیمت های اونس جهانی ◄

مطالب مرتبط
بنر