چرا بانک مسکن انتقال وجه از طریق شبا بر روی خودپرداز را حذف کرد؟

شنبه ، 5 مهر 1393 ، 08:17

 

مدتی پیش بانک مسکن سرویس انتقال وجه از طریق کد شبا بر روی دستگاه خودپرداز خود راه اندازی کرده بود که با استقبال مشتریان همراه شد. اما  پس از مدت کوتاهی  در سیستم غیر فعال گردید.

به گزارش بانکی دات آی آر،برخی از مشتریان بانک نارضایتی خود از این موضوع را اینطور مطرح کردند:

مثلا یکی از مشتریان معتقد است: با توجه به اینکه چند ماه قبل بانک مسکن بر روی دستگاه های خودپرداز امکان ارسال حواله ساتنا و پایا را فراهم نموده بود ، بنده بدلیل نوع شغل بصورت روزمره نیاز به استفاده از این نوع انتقال وجه بین بانکی را دارم و  با توجه به سادگی استفاده از دستگاه خودپرداز نسبت به سایر روش ها ، در بانک مسکن افتتاح حساب نمودم و کلیه موجودی حسابهای دیگر را برای استفاده به این بانک منتقل نمودم، متاسفانه بعد از گذشت چند ماه سرویس مذکور بطور ناگهانی بر روی دستگاه های این بانک غیر فعال گردید و علیرغم مراجعات بنده به شعب این بانک متاسفانه هیچ دلیل قانع کننده ای به بنده اعلام نگردیده است. چرا هیچ مرجعی بر انجام صحیح تعهدات بانکها نظارت نمیکند؟

در این بین توجه به چند نکته ضروری به نظر می رسد

نتیجه یک بررسی اجمالی بر روی فعاليت های مرتبط با بانکداری الکترونیک مبین این موضوع است که ارائه سرویس مورد بحث در اکثریت بانکها بر روی درگاه اینترنت بانک و موبایل بانک به مشتریان صورت می پذیرد بطوريكه طي بررسي بعمل آمده در خصوص 21 بانك از جمله بانك ملي ، صادرات ، ملت ، سپه مشخص گرديد كه در درگاه اينترنت بانك 18 بانك عمليات انتقال وجه بين بانكي (پايا و ساتنا ) فعال و در 9  بانك نيز سرويس مذكور در درگاه موبايل بانك فعال مي باشد در صورتيكه عمليات سحاب در درگاه موبايل از سوي بانک مرکزی  بانك  غير مجاز اعلام گرديده است همچنين بررسي گذرا مبين اين مطلب مي باشد كه انجام تراکنشها بر روی درگاههای مذکور مبتني بر شماره حساب و  رمزكاربري يا رمز حساب بوده كه به مراتب از ضريب ريسك بالاتري در مقايسه با پايانه خودپرداز برخوردار بوده و با وجود رعایت تمامی تمهیدات امنیتی نیز نمی توان در خصوص جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی بر روی این دو درگاه به قطعیت رسید. همچنین رعایت موارد مرتبط با PCI DSS نیز بر روی اکثر درگاههای مبتنی بر موبایل جای تردید دارد.ضمن آنکه بر اساس اعلام پلیس فتا طی سالهای اخیر بخش عمده اي از جرایم در بخش بانکداری الکترونیک از این دو حوزه بويژه اينترنت بانك نشأت گرفته است.
همچنين در مقام مقایسه با دستگاههای خودپرداز بایستی به این نکته اشاره شود که نیازمندی به فیزیک کارت و احراز هویت توامان از طریق اطلاعات مندرج در کارت و شماره رمز مشتری امکان سوء استفاده های مشابه توسط درگاه خودپرداز را در مقام مقايسه با درگاههاي فوق الاشاره کاهش می دهد. ضمن آنکه ارتباط شبکه ای مابین دستگاه و سوئیچ بر روی بستر شبکه ای به مراتب امن تر برقرار می باشد و علاوه بر آن در کلیه دستگاههای خودپرداز بانک مسکن، تصاویر مشتریان به منظور پیگیری های احتمالی آتی اخذ و نگهداری می شود. به همین دلیل قطع این سرویس از دستگاه های خود پرداز غیر منطقی می نماید.

همچنین تراکنشهای انتقال وجه مبتنی بر کد شبا صرفا" از طریق مسکن کارت، بر روی دستگاه خودپرداز بانک مسکن و یکبار در روز قابل انجام می باشد و بدلیل مشخص بودن حساب مقصد و تصاوير ضبط شده دستگاه خودپرداز قابل رصد و پیگیری می باشد .


باتوجه به اهمیت این سرویس و علاقه مشتریان به استفاده از این خدمات امید است بانک مسکن در این خصوص مساعدت ویژه ای به کار ببرد.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

► 3 نکته برای موفقیت در مصاحبه های استخدامی
والستریت چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر