پاسخ به سوالات بانکداری الکترونیک از زبان بانک سینا

شنبه ، 5 مهر 1393 ، 09:59

 

سایت بانک سینا بخشی  برای پاسخگویی به سوالات مرسوم مردم دارد که در آن تلاش شده پاسخ سوالات احتمالی به مشتریان ارائه شود.

به گزارش بانکی دات آی آر، برخی از سوالات و پاسخ های متدوال این بخش عبارت اند از:

 

 

 

 

 

 

 

مزاياي شبا چيست؟



1- "شبا" تمام اطلاعات يك شماره حساب معمولي را دارد. 2- براي حواله هايي كه از "شبا" در آنها استفاده مي شود، نياز به دانستن، ذكر و كنترل هيچگونه اطلاعاتي نظير نام بانك، نام يا كد شعبه، شماره حساب، نوع حساب و درگيري با كدهاي مختلف و گوناگون نداريد. 3- اگر اشتباه يا سهوي در ورود "شبا" پيش آيد، سامانه هاي بانكي از اشتباه مشتري (در اعلام شبا) يا متصدي بانك (در ورود اطلاعات شبا) آگاه شده و آن را گزارش مي كنند. 4- سامانه هاي حواله الكترونيكي كشور "ساتنا" و "پايا" بر اساس "شبا" فعاليت مي نمايند، بنابراين دانستن "شبا"ي حساب براي انجام حواله بين بانك ها براي همه مشتريان بانك ها ضرورت دارد.

سپام چيست؟



سامانه پيام رساني الكترونيكي مالي (سپام) عمليات ارسال پيام و مبادلات مالي بين بانكي همانند سوئيفت را برعهده دارد.

اين سامانه با توجه به امكانات تعبيه شده قابليت جايگزيني Swift Alliance Access)  SAA) و همچنين ايجاد شبكه سوئيفت داخلي را دارا مي باشد.    سرويس ارائه شده امكان عرضه تمام روش هاي اتصال به SWIFT Net را فراهم نموده است و قابليت هاي مختلف جهت كار با SWIFT را در اختيار بانك ها قرار مي دهد. با توجه به امكانات موجود در سامانه، نحوه اتصال به ديگر سامانه هاي موجود در بانك فراهم و تسهيل گرديده است.

«سپام» در چهارم تير 1391 در مراسمي كه در محل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران با حضور رئيس كل بانك مركزي، جمعي از مديران عامل و مديران و مسئولين بانك ها و مديران و مسئولين ذيربط در شركت خدمات انفورماتيك برگزار شد با ارسال يك پيام از طريق سامانه مذكور رسما افتتاح گرديد.

امكانات سامانه سپام:

سيستم ايجاد شده جهت پيام سوئيفتي توانايي بالفعل و بالقوه زير را در اختيار شبكه بانكي قرار مي دهد:

•  پشتيباني تمامي انواع پيام هاي سوئيفتي

•  امكان اتصال به سيستم هاي ديگر در بانك براي گرفتن پيام هاي سوئيفتي از طريق رابط هاي مختلف

•  امكان تبادل پيام هاي سوئيفت داخلي با بانك هاي عضو سامانه سپام

•  امكان پيوستن بانك جديد (داخلي يا خارجي) به اين سامانه مزاياي كلي سيستم:

•  امنيت (بستركاملا ايمن براي اتصال به سوئيفت جهاني و حفظ امنيت بانك هاي كشور با جلوگيري از خروج پيام هاي مالي از آن كشور)

•  استانداردسازي سوئيفت كشور

•  انتقال تكنولوژي هاي نوين به داخل كشور

•  استفاده حداكثري از نيروهاي متخصص داخلي در نتيجه حمايت از كار و سرمايه داخلي

•  ايجاد بستر قوي براي گسترش سرويس هاي متمركز بانكي

•  انعطاف پذيري بيشتر در شرايط تحريم

در صورت فراموشي نام كاربري و رمز عبور چه كاري بايد انجام دهيم ؟



احتمالا منظور شما در اينترنت بانك است. لازم است كه مجددا به نزديكترين شعبه بانك سينا مراجعه و درخواست نام كاربري و رمز جديد بفرماييد. با دريافت اين موارد شما مي توانيد به دلخواه نام كاربري جديد تعريف و رمز را نيز تغيير دهيد.

اگر در دستگاه هاي خودپرداز به شيء مشكوك برخورديم چه كنيم؟



مديركل فناوري اطلاعات بانك مركزي با تاكيد بر ضرورت نصب حفاظ امنيتي كارت «آنتي‌اسكيمر» در خودپردازها به مردم هشدار داد: مشتريان به هنگام استفاده از خودپردازها اگر شئ و يا قطعه مشكوكي را در قسمت كارت‌خوان مشاهده كردند نبايد از آن استفاده كنند.

ناصر حكيمي - مديركل فناوري اطلاعات بانك مركزي - در گفت‌وگو با خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در پاسخ به اين سوال كه اخيرا دوباره مواردي مشاهده شده كه از طريق كارت مشتريان از حساب آن‌ها پول برداشت شده گفت: از حدود يك سال و نيم گذشته از طرف بانك مركزي به تمامي بانك‌ها اعلام كرديم كه موظف به نصب آنتي اسكيمر بر روي دستگاه‌هاي عابر بانك خود هستند كه با اين كار از سوءاستفاده از كارت‌ها جلوگيري مي‌شود.

وي با بيان اينكه با نصب آنتي اسكيمر توسط بانك‌ها از نصب دستگاهي براي خواندن رمز و يا برداشت از حساب دارنده كارت جلوگيري مي‌شود گفت: متاسفانه برخي بانكها هنوز آنتي‌ اسكيمر ندارند بنابراين اگرمشتري بابت استفاده‌ از دستگاه عابر بانك به دليل نداشتن آنتي‌اسكيمر متضرر شده بانك مكلف است آن را جبران كند.

مديركل فناوري اطلاعات بانك مركزي با بيان اينكه اينگونه موارد هميشه و در همه دنيا وجود دارد و حتي برخي مواقع شاهديم كه به آنتي اسكيمرها هم آسيب مي‌زنند تاكيد كرد: دستگاه عابر بانك يك شكل واضحي دارد و مشتري اگر احساس ‌كند قطعه اضافه‌اي روي آن وجود دارد نبايد به هيچ عنوان از دستگاه استفاده كند.

وي توضيح داد: دستگاه‌هايي براي خواندن كارت‌هاي بانكي وجود دارد كه توسط عده اي از مجرمين از پيش در دستگاه هاي خودپرداز بانك‌ها نصب شده و داده هاي نوار مغناطيسي كارت را كپي مي‌كند.

سلام.من رمز دوم كارتم رو فراموش كردم.چه كنم؟



براي دريافت رمز دوم مي توانيد از طريق يكي از دستگاه هاي خودپرداز بانك سينا اقدام نماييد.

چگونه رمز دوم كارت را دريافت نمايم




دريافت و تغيير رمز دوم كارت با استفاده از دستگاه هاي خودپرداز بانك سينا امكانپذير است.


سلام- ميخواستم از سرويس همراه بانك و اينترنت بانك استفاده كنم به شعبه مراجعه كردم فقط رمز عبور بهم دادن براي نام كاربري بايد شماره مشتري رو وارد كنم؟ البته من شماره مشتري روهم زدم ولي پيغام خطا ميده اگه ميشه راهنمايي كنيد...



به محض درخواست خدمات نوين بانك سينا و تكميل فرمهاي مربوطه، پاكت حاوي رمز عبور و نام كاربري جهت استفاده از سرويس ها ارائه مي شود كه با وارد كردن آن مي توان از اين سرويس ها استفاده كرد. نام كاربري با شماره مشتري متفاوت است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► پردرآمدترین شغل ها برای زنان
چگونه در کار و شغل خود موفق باشیم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر