چرا ایرانی ها خودروهای چینی را دوست دارند؟!

يكشنبه ، 6 مهر 1393 ، 11:34


چین می رود تا بازار خودروی ایران وحتی جهان را قبضه کند.این در حالی است که شرایط اقتصادی ایران این اجازه را به خوبی به چشم بادامی ها می دهد که دربازار خودروی ایران جولان دهند. بر اساس آمار منتشره «انجمن جهانی خودروسازان» (OICA) چین توانسته در سال2013 میلادی با تولید 22میلیون‌و‌166هزارو825 دستگاه ...
سرویس اقتصاد شفاف: چین می رود تا بازار خودروی ایران  وحتی جهان را قبضه کند.این در حالی است که شرایط اقتصادی ایران این اجازه را به خوبی به چشم بادامی ها می دهد که دربازار خودروی ایران جولان دهند.

بر اساس آمار منتشره «انجمن جهانی خودروسازان» (OICA) چین توانسته در سال2013 میلادی با تولید 22میلیون‌و‌166هزارو825 دستگاه انواع خودرو، رتبه اول تولید خودرو جهان را به خود اختصاص دهد.

ارزش این میزان تولید زمانی مشخص خواهد شد که به آمارها توجه شود.بر اساس آمار بعد از چین،  کشور ایالات‌متحده با تولید 11میلیون رتبه دوم و ژاپن با تولید 9میلیون‌و600هزار دستگاه رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس همین آمار؛ مجموع تولید خودرو در کل جهان معادل83میلیون دستگاه بوده و به این ترتیب، سهم چین از کل تولید جهان؛ بیش از یک‌چهارم بوده است.



البته این میزان خودرو توسط 170شرکت خودروساز چینی تولید می‌شود. البته بیش از 44درصد تولید خودرو در چین توسط 12شرکت پرتیراژ چینی تولید می‌شود که عبارتند از: بی‌وای‌دی، دانگ فنگ، گروه فاو، بایک، لیفان، چانگان، جیلی، چری، هافی موتور، گریت وال، جیانگ هوای و رووی.

وزارت صنعت و اطلاعات چین اذعان می‌کند که برخی از خودروسازان چینی طی دوسال فقط هزاردستگاه خودرو تولید کرده‌اند.

حالا اما نگاهی به بازار خودروی ایران نشان می دهد، چینی‌ها بازار مونتاژ خودرو در ایران را در دست گرفته‌اند. واردات و قاچاق کالاهای چینی و سرازیری آنها به بازار ایران کافی نبود تا آنها علاوه بر قبضه این بازار، ابتکار مونتاژ و تولید خودرو را نیز در دست بگیرند تا خودروهای سواری مونتاژی چشم‌بادامی‌ها رکورددار افزایش تولید خودروهای سواری در ایران شوند.

رشد جهشی تولید خودرو مونتاژی چینی در ایران در سه ماهه اول امسال در حالی اتفاق افتاده است که تناسبی بین قیمت و کیفیت خودروهای چینی در مقایسه با قیمت و کیفیت سایر خودروهای تولیدی در داخل کشور وجود ندارد.

چشم‌بادامی‌های فرصت‌طلب مانند همیشه با استفاده از شرایط ثبات و کاهش نرخ ارز توانسته‌اند برنامه‌ریزی بیشتری برای تولید این خودروها در ایران انجام دهند. زمانی که چینی‌ها پا به عرصه تولید خودرو در ایران گذاشتند، وعده تولید خودرو ارزان را دادند اما بازار ایران هم‌اکنون شاهد تولید خودروهایی است که نه‌تنها ارزان نیستند بلکه در مقایسه با سایر خودروهای تولیدی ایرانی با وجود کیفیت پایین خود گران هم محسوب می‌شوند.

کیفیت خودروهای چینی که با قیمت‌های بالایی در بازار ایران به فروش می‌رسند به مراتب پایین‌تر از کیفیت خودروهای ایرانی است که با قیمت‌هایی کمتر از خودروهای چینی عرضه می‌شوند.

چینی‌ها بخش قابل توجه قطعات خودروهای تولیدی خود را از کشورشان به ایران وارد و در داخل کشور مونتاژ می‌کنند، از این رو کاهش و ثبات نرخ ارز بستری را برای افزایش سفارش‌گذاری قطعات و رشد تولید این خودروها در ایران فراهم کرده است.

این در حالی است که نگاهی به نتایج رده‌بندی کیفی خودروهای تولیدی در کشور و مقایسه آن با گزارش میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروها، این حقیقت را نشان می‌دهد که میزان رضایت مصرف‌کنندگان ایرانی از خودروهایی که براساس جدول رده‌بندی کیفی دارای کیفیت پایین‌تری هستند (عموما چینی)، بیشتر از میزان رضایت آنها از خودروهای با کیفیت بالاتر است.

علی عالی نهاری - مدیر مهندسی بازرسی خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران - درباره علل این موضوع می‌گوید: رضایتمندی یک احساس است و رده‌بندی کیفی یک کار فنی. بنابراین ممکن است مواردی در ارزیابی کیفی وجود داشته باشد که برای ما بسیار مهم است اما مشتریان در مرحله خرید خودرو به آن توجه نکرده و بعدا به آن پی می‌برند.

وی با بیان اینکه بنابراین نمی‌توان به طور صددرصدی میزان رضایتمندی مشتریان را به رده‌بندی کیفی خودروها ارتباط داد، خاطرنشان می‌کند: به عنوان مثال یک خودروی شاسی بلند چینی به قیمت نسبتا مناسبی عرضه شده و خریدار با خود می‌گوید با 60 میلیون تومان خودروی شاسی بلند سوار می‌شوم به همین دلیل احساس خوبی نسبت به آن خودرو به او دست می‌دهد.

مدیر مهندسی بازرسی خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه می‌دهد: شکل و شمایل خودروهای چینی جدید است. مشتریان پس از مدتی از لحاظ احساسی و بصری با خودروهای قدیمی دچار مشکل می‌شوند به‌گونه‌ای که اگر خودرو، بهترین و با کیفیت‌ترین خودرو نیز باشد بعد از مدتی دوست دارند آن‌را تعویض کنند.

وی اضافه می‌کند: تنوع مدل، شکل و تنوع ظاهر در خودروهای چینی اتفاق افتاده که دقیقا همسو با نگاه مشتریان به مقوله خرید خودرو است اما ما در ارزیابی کیفی این نگاه را نداریم که شکل و ظاهر خودرو چگونه است؟ بلکه نگاه فنی داریم، به‌گونه‌ای که ممکن است آن خودرویی که شکل و شمایل به‌روزتری دارد، در بازرسی‌ها 10 ایراد در آن پیدا شود و طبیعتا نمره کیفی کمتری را کسب کند اما به هر حال مشتری از ظاهر آن خوشش می‌آید.

وی با بیان اینکه من اگر خودم بخواهم خودرو بخرم بیشتر به نتایج بررسی‌های کیفی توجه می‌کنم تا میزان رضایتمندی مشتریان، تصریح می‌کند: به هر حال رضایتمندی مشتریان یک احساس است و رده‌بندی‌های کیفی نتایج بررسی‌ها و بازرسی‌های فنی و کیفی.

با این تفاسیر به نظر می رسد عقل مشتریان ایرانی بیشتر به چشمشان است و چینی ها به خوبی این مساله را درک کرده اند.مساله ای که نشان از اطلاعات کم خودرویی خریداران ایرانی دارد.شاید هم نرخ های گران خودروهای خوب وارداتی باعث شده تا ایرانی ها گزینه ای جز خودروهای رنگارنگ چینی نداشته باشند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► بازداشت دسته جمعی اعضای شورای شهر و شهرداری سیرجان
4 نکته برای موفقیت در کسب و کار ◄

مطالب مرتبط
بنر