معرفی برخی از عقود بانکداری بدون ربا

دوشنبه ، 7 مهر 1393 ، 12:33

 

به گزارش بانکی دات آی آر، برخی از عقود بانکداری بدون ربا عبارت اند از:


1-     قرض الحسنه: یکی از عقود بانکداری بدون رباست و قراردادی است که طی آن وام گیرنده ، مبلغی را از بانک جهت امور تولیدی و خدماتی دریافت مینماید ، ویژگی بارز این قرارداد بدون بهره بودن آن است. بدیهی است در این قراردادها ، هزینه ها و کامزد بانک از وام گیرنده اخذ می شود.

2-     مضاربه: قراردادی است که در آن ، بانک مسئول تامین نقدینگی و قرد وام گیرنده (عامل ) با استفاده از این نقدینگی ( پول) اقدام به تجارت در قالب صادرات یا سایر فعالیت های بازرگانی ( واردات جایز نیست) نموه و هر دو طرف قرارداد در سود حاصل شریک هستند ، معمولا زمان این قرارداد کوتاه مدت است.

3-     مشارکت مدنی: به مفهوم مشارکت بانکها با شخص ثالث ( فرد / شرکت) که تامین سرمایه بر عهده هر دو طرف است و فعالیت در زمینه های تولیدی و بازرگانی مدت آن بین 1 تا 3 سال و سود به نسبت سرمایه تقسیم میگردد. اگر قرارداد مشارکت بین بانک و یک شخص حقوقی باشد ( مانند یک شرکت سهامی ) قرارداد مشارکت حقوقی می باشد.

4-     سرمایه گذاری مستقیم: شامل سرمایه گذاری بدون واسطه یک بانک در یک طرح تولیدی یا خدماتی و بدون مشارکت دیگران است.

5-     فروش اقساطی: قراردادی است که طی آن یک دارایی به صورت قسطی به غیر یا به مردم واگذار شود، این قرارداد در بازرگانی صحیح نیست و فقط درخصوص دارایی های منقول و غیر منقول استفاده میشود.

6-     اجاره به شرط تملیک: این قرارداد همانند فروش اقساطی است با این تفاوت که وام گیرنده در پایان دوره و پس از پرداخت کلیه اقساط مالک دارایی میباشد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► بازگرداندن همه یارانه دریافتی به خزانه توسط یک هم وطن+ عکس
بازار داغ فیلترینگ برای فیلترشکن ها ◄

مطالب مرتبط
بنر