وام 15میلیونی مسکن روستایی ابلاغ شد

چهارشنبه ، 9 مهر 1393 ، 13:59


رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه وام 15 میلیون تومانی مسکن روستایی ابلاغ شده است گفت: در پایان 1405، 70 درصد از واحد های کم دوام بهسازی و نوسازی می شود.

علیرضا تابش در نشست خبری با اشاره به اینکه مصوبه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در اواخر دولت خاتمی مطرح شد و مصوبات هیات دولت را در آن زمان دریافت کرد، گفت: در آن مصوبه که بر اساس برنامه چهارم تهیه شده بود، موظف شدیم که سالیانه 200 هزار واحد مسکونی را بهسازی و نوسازی کنیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه از سال 84 این طرح شروع شد و تاکنون هم ادامه دارد، افزود: در دو سال اخیر سهمیه سالیانه ابلاغ نشد و ما از سهمیه تسهیلات سال های قبل استفاده می کردیم.

وی با بیان اینکه اما به دلیل اینکه یک سال 400 هزار واحد را انجام دادیم بنابراین آمار ما به همان سالیانه 200 هزار واحد رسیده است.

تابش با اشاره به جلساتی که در ماه های گذشته با معاون اول رئیس جمهور داشتند گفت: در این جلسات که با حضور مدیران عامل بانک ها معاون بانک مرکزی و معاون رئیس جمهور برگزار شد گزارش مفصلی از فعالیت ها و تاثیر مقاوم سازی بر زندگی روستاییان ارائه شد.

وی  با بیان اینکه تاکنون از یک میلیون و 628 هزار واحد مسکونی که با مردم و بانک ها عقد قرارداد شده بیش از یک میلیون و 422 واحد به اتمام رسیده است گفت: از سال 84 تاکنون بیش از 12 هزار و 300 میلیارد تومان وام با سود پنج درصد به مردم داده شده است.

رئیس بنیاد مسکن با اشاره به اینکه سهمیه سال 93 هم به تصویب رسیده است اظهار داشت: امسال هم 200 هزار واحد مسکونی در روستاها به مردم تسهیلات می دهیم که سقف وام هم از 12 میلیون و 500 هزار تومان به 15 میلیون تومان رسیده و قراردادهای جدید با این وام بسته می شود.

تابش تصریح کرد: وام 15 میلیونی مسکن روستایی با سود پنج درصد محاسبه می شود و ما به تفاوت سود را دولت با نرخ رایج مسکن که بانک مرکزی تعیین می کند در بودجه سنواتی هر سال به بانک ها پرداخت می کند.

وی افزود: تضامینی که بانک ها از مردم می گیرند هم به جز وثایقی که هر بانکی دریافت می کند سفته زنجیره ای هم حتما قید شده است که باید مردم به بانک بدهند.

رئیس بنیاد مسکن با اشاره به اینکه بانک مرکزی سهمیه بانک های عامل را ابلاغ کرده و آنها هم در حال تهیه سهمیه استانی با کمک بنیاد مسکن هستند بیان کرد: تا سال 1405 این طرح ادامه می یابد و در صورت تکمیل انباشت کمبود مسکن در روستاها که در حدود 500 هزار واحد است را تامین می کنیم.

وی افزود: نیاز مسکن ناشی از افزایش خانوارها را در طول این سال ها هم تامین می شود ضمن آنکه تا پایان 1405، 70 درصد از واحد های کم دوام بهسازی و نوسازی خواهد شد.

تابش تصریح کرد: براساس سرشماری سال 91 پنج میلیون و 173 هزار واحد مسکونی در روستاها بوده است که در سال 93 این رقم به پنج میلیون 890 هزار واحد رسیده است.

وی افزود: 248 هزار واحد هم ناشی از افزایش جمعیت را داریم که با مقاوم سازی و ساخت واحد های مسکونی این نیازها هم تامین می شود.

رئیس بنیاد مسکن با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی در حال تهیه طرح جامع مسکن است که بخش مسکن روستایی آن از سوی بنیاد مسکن به اتمام رسیده است افزود: در طول سالیان گذشته 304 هزار واحد هم بازسازی واحد های تخریب شده ناشی از حوادث طبیعی را برعهده داشتیم که تحویل مردم داده شده است.

تابش افزود: در چند حادثه گذشته در سال 92 و 93، 27 هزار و 363 واحد احداث و 41 هزار و 374 واحد تعمیر شده است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون پنج هزار و 967 واحد به اتمام رسیده است افزود: خوشبختانه در سال های اخیر مشارکت مردم در این طرح ها بیشتر شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، تابش با اشاره به فعالیت بنیاد مسکن در تهیه طرح های هادی اظهار داشت: هزار میلیارد تومان اعتبار برای کل روستاها در اختیار داریم که برای اجرای این طرح استفاده می کنیم. همچنین طرح منظومه های روستایی هم به شورای عالی شهرسازی رفته که پس از تصویب اعلام می شود.

رئیس بنیاد مسکن به آمار مسکن شهری اشاره کرد و گفت: در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر حدود 345 هزار واحد مسکن مهر داشتیم که از این تعداد 265 هزار واحد به اتمام رسیده است و 40 هزار واحد هم تا پایان سال تکمیل می شود.

وی به خیرین مسکن ساز اشاره کرد و افزود: این گروه 28 هزار واحد در دست ساخت دارند که تاکنون 10 هزار واحد به اتمام رساندند و تا پایان سال هم حدود هفت هزار واحد دیگر به پایان می رسد.

تابش با اشاره به اینکه بهسازی مسکن روستایی سالیانه سه هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد و سالی 15 درصد هم به رقم تسهیلات افزوده می شود بیان کرد: هزار و 200 میلیارد تومان مابه تفاوت سود بانکی را باید به بانک ها بپردازیم و در سال گذشته هم 52 میلیارد تومان یارانه سود پرداخت شده است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► محک بانک مرکزی در حذف دلار و حاکمیت روبل
چند وجب از تهران 80 میلیون می‌ارزد! ◄

مطالب مرتبط
بنر