نکات امنیتی که هرگز نباید فراموش شود

دوشنبه ، 14 مهر 1393 ، 09:16


ابزارهای امنیتی همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران هستند و اهمیت این ابزارها به ‌قدری است که باید توجه داشته باشیم تا بعد از خرید کامپیوتر ابتدا ابزارهای امنیتی مربوط به آن را نصب نماییم.



البته این ابزارها انواع و قابلیت‌های متفاوتی دارند که بسته به نوع نیاز ما باید به کارکرد آن توجه شود.



امنیت در واقع حفاظت از اطلاعات و داده‌ها می‌باشد که برای تامین آن ابزارهای مناسب هستیم. پس برای حفاظت از اطلاعات حساس خود باید کامپیوترمان را مجهز کنیم و با پیشگیری، مانع از به وجود آمدن خطرات شویم.



در این گزارش سعی داریم تا 10 ابزار امنیتی را که برای افزایش ضریب امنیت کامپیوتر، لازم هستند را به شما معرفی کنیم. استفاده از این ابزارها کامپیوتر شما را تا حد زیادی از خطرات دور نگه می دارد.



آنتی‌ویروس‌ها

کامپیوتر شخصی شما همواره باید مجهز به یک بسته به‌روز شده از آنتی ویروس متناسب با کامپیوتر شما باشد. این آنتی ویروس‌ها در صورت انتخاب صحیح می‌توانند تمام برنامه‌های ورودی و خروجی به دستگاهتان را بررسی کنند و در صورت بروز مشکل از اجرای برنامه مخرب جلوگیری کنند.







همچنین این بسته‌های امنیتی می‌توانند در هنگام اتصال به اینترنت نرم‌افزار‌ها را به‌روز کنند و زحمت شما را در آپدیت‌های پیاپی و زمان‌گیر کم کنند.



اگر شما هم جز آن‌دسته افرادی هستید که مایل به استفاده از نرم‌افزارهای رایگان هستید می‌توانید از آنتی‌ویروس‌هایی چونAVG، Comodo،Avira ، Avast و... استفاده کنید. تنها نکته مهم در استفاده از این آتنی ویروس‌ها این است که توجه داشته باشیم که که همیشه این آنتی ویروس‌ها آپدیت و به‌روز باشند.



FireWall (دیواره آتش)

فایر‌وال‌ها نیز نوع دیگری از ابزارهای امنیتی هستند که می‌توانند امنیت و مدیریت کامپیوتر و شبکه‌های کامپیوتری را برای شما تامین کنند. همچنین این نرم‌افزارها می‌توانند ترافیک داده بین کامپیوتر شما و اینترنت را کنترل کنند و بررسی کنند که کدام بسته اجازه گذر از دیواره آتش را دارد و کدام بسته اجازه ورود ندارد. «Zoom Alarm» هم یکی از معروف‌ترین فایروال‌ها می‌باشد که ما نیز استفاده از این ابزار را به شما پیشنهاد می‌کنیم.



باج‌گیرها

Ransonware یا برنامه‌های باج‌گیر گروه دیگری از بدافزارها هستند که کامپیوتر قربانی را قفل و از صاحب آن در مقابل آزادکردن سیستم، پول تقاضا می‌کنند. «Kaspersky WindowsUnlocker» برنامه‌ای رایگان برای پاک‌کردن این بدافزارهاست.



پروسه نجات

اگر شما هم جز افراد بد شانسی هستید که با وجود همه‌ی مراقبت ها و به‌روزرسانی‌ها کامپیوترتان اسیر بدافزارها شد، بسته به نوع آلودگی مثلا می‌توانید از «McAfee Labs Stinger» برای رهایی استفاده کنید. با «HijackThis» هم می‌توانید در اسرع وقت به تنظیمات تغییریافته در کامپیوتر خود پی ببرید و در صورت علاقه آنها را به حالت اولیه برگردانید.



ناشناس بمانید

ناشناس ماندن در اینترنت یکی از راه‌های در امان ماندن است. برای این کار می‌توانید از شبکه شناخته‌شده و کارآمد «تور» استفاده کنید. با «تور» اطلاعات شما پس از خروج از کامپیوترتان از زنجیره‌ای از سرورها می‌گذرند و هر بار تغییر هویت داده می‌شوند. از شبکه تور می‌توان بدون نصب نرم‌افزار روی کامپیوتر و از روی فلش‌مموری هم استفاده کرد.



کدگذاری

از آنجا که مشخص نیست اطلاعات شخصی شما در دنیای مجازی را چه کسی بازخوانی و کنترل می‌کند، بهتر است داده‌های خود را رمزگذاری کنید تا دست‌کم سرک‌کشیدن به آنها اگر غیرممکن نشد، بسیار دشوار باشد. کاربران ویندوز ویستا و هفت باBitLocker سیستم عامل خود آشنا هستند.



برنامه‌های ضدجاسوسی

از آنجایی که آنتی ویروس به تنهایی نمی تواند امنیت سیستم را تامین کند از این رو استفاده از نرم افزارهای مکمل همیشه توصیه می‌شود. چرا که که تروجان‌ها با سرعت زیادی در حال افزایش هستند و روز به روز عملکرد آنها پیچیده تر می‌شوند، این برنامه های مخرب را معمولا با فایل‌هایی اجرایی مخلوط می‌کنند و برای قربانی ارسال می‌کنند، این گونه برنامه ها را که بیشتر با اهداف جاسوسی ساخته می‌شوند برای دزدیدن پسورد استفاده می‌کنند، با نصب یک آنتی تروجان در مقابل این دسته از فایل های مخرب ایمن شوید.



از بین بردن بدافزارها

برنامه‌هایی همچون «Malwarebytes Anti-Malware» برنامه‌هایی هستند که در صورت بروز مشکل و ایجاد بدافزار اقدام به حذف آنها می‌کنند حتی اگر این بد‌افزارها پیچیدگی بالایی داشته باشند. این برنامه‌ها مدام حالات و تغییرات کامپیوتر شما را تحت نظر می‌گیرند و در هنگام بروز مشکل اقدامی جهت بهبود اوضاع انجام می‌دهند.



تهیه BackUp

فایل‌ها در کامپیوتر شما می‌توانند به دلایل متعددی از بین بروند. راه‌های زیادی وجود دارد برای اینکه دچار این آسیب نشویم و اطلاعات از دست رفته را بازیابی (recovery) نماییم. یکی از راه‌ها این است که یک نسخه پشتیبان (backup) از تمامی اطلاعات سیستم رایانه‌ای تهیه نماییم.



همچنین همانطور که می‌دانیم راه‌های مختلفی برای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات وجود دارد. شما به یک فضای خارجی دیگر نیاز دارید تا بتوانید کپی‌های پشتیبان خود را بر روی آن ذخیره کنید که البته نیاز به تجهیزات پیچیده ای ندارید و می توانیدد از ابزارهای ذخیره سازی معمول استفاده نمایید.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► عاملی که مغز را مردانه و زنانه می‌کند
بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز، 14 مهر 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر