گزارش گاردین از وضعیت زنان در ایران

دوشنبه ، 14 مهر 1393 ، 12:44


نتایج آمار جدید نشان می‌دهد که زنان آمریکایی همچنان از برابری جنسیتی با مردان فاصله دارند.
طی دهه‌های گذشته در جهان تغییرات بسیاری در زمینه استخدام زنان صورت گرفته و زنان توانسته‌اند در خارج از منزل کار کنند و درآمد داشته باشند. این چیزی است که برای مادران و مادربزرگ‌های آنها چیزی شبیه به رویا بوده است.

در سال ۲۰۱۱ میلادی در آمریکا برای نخستین بار زنان اندکی بیش از نیمی از نیروی کاری را تشکیل دادند و زنان مشهوری نیز پست‌های مهمی را در اختیار گرفتند. اگرچه این تعداد اندک است اما تعداد زنانی که پست‌های ریاستی را در اختیار می‌گیرند در حال افزایش است و زنان در حال انتخاب مشاغلی هستند که تا پیش از این تنها در اختیار مردان بوده‌اند اما با این حال «روث پیرسن» استاد دانشگاه «لیدز» انگلیس که یک اقتصاددان فمینیست است اعتقاد دارد این آمارها همچنان متناقض هستند.

وی افزود: در حالی که تک تک کارگران، آزادی شخصی ناشی از داشتن درآمد مستقل و افزایش استقلال اقتصادی را احساس می‌کنند اما از سوی دیگر هم می‌دانند حقوقی که دریافت می‌کنند در مقایسه با حقوقی که به مردان پرداخت می‌شود، بسیار کمتر است. آنها همچنین در برخی کشورها در مقایسه با زنان شاغل در کشورهای صنعتی حقوق کمتری می‌گیرند.

این تناقض و دوگانگی امری فراگیر است اما با این حال زنان بیشتری به اشتغال روی می‌آورند در حالی که همچنان حقوق کمتری نسبت به مردان دریافت می‌کنند و در مشاغل پاره‌وقت و استخدام‌های غیررسمی کمترین حمایت از آنها شده و حقوق حداقلی دارند. در بسیاری کشورها زنان برای تامین نیازهای حداقلی خود نیاز به دو شغل دارند. این حقیقت که پیشرفت در برابری جنسیتی ناهماهنگ است صحت دارد اما این ادعا که تعداد زنان جهان در مشاغل رو به افزایش است باید از نظر آمار استخدام، پرداخت حقوق مساوی و حضور در عرصه‌های سیاسی مورد بررسی قرار گیرد تا صحت ادعای طرفداران آن مشخص شود.

آمارها نشان می‌دهد تعداد زنانی که مشاغل کوچک و متوسط را اداره می‌کنند حدود هشت الی ۱۰ میلیون نفر برآورد می‌شود که این رقم همچنان در مقایسه با مردانی که این مشاغل را در اختیار دارند کمتر است. در بسیاری از کشورها نیز فعالیت زنان در بخش غیررسمی از بخش رسمی وسیع‌تر است. به عنوان مثال در جنوب آسیا ۸۰ درصد از زنان و مردان در بخش غیررسمی مشغول به کار هستند. در کشورهای صحرای آفریقا این رقم در زنان ۷۴ و در مردان ۶۱ درصد است. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که در حال حاضر تعداد زنانی که در سراسر جهان از مشاغل رسمی حقوق می‌گیرند در کل تاریخ بیشتر است. این زنان در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از نیروی کار رسمی در جهان و ۴۳ درصد از نیروی کشاورزی جهان را تشکیل می‌دهند. اگرچه این آمار در هر کشوری نسبت به سایر کشورها بسیار متغیر است.

نتایج یک تحقیق جهانی در سال ۲۰۱۳ میلادی نشان داد زنان تنها ۲۴ درصد از نقش‌های ارشد مدیریتی را برعهده دارند که این رقم به آرامی در حال افزایش است. اما در کشورهای عضو گروه G۷ که از کشورهای ثروتمند جهان تشکیل شده، زنان تنها ۱۶ درصد از اعضای هیئت‌های اجرایی را تشکیل می‌دهند. این در حالیست که این تعداد در کشورهای عضو BRICS‌ شامل برزیل،‌ روسیه، هند و چین ۲۶ درصد و کشورهای شمال اروپا ۳۸ درصد است. این بدین معناست که در ژاپن از هر ۱۰۰ دارنده پست‌های ارشد ۹۳ نفر مرد هستند و در آمریکا این رقم ۸۰ نفر است. تنها در چین تعداد زنان دارنده پست‌های ارشد بیش از مردان عنوان شده است. جالب اینجاست که کشورهایی نظیر سوئد و نروژ با وجود گذشت سال‌ها از تصویب قانون برابری جنسیتی در رده ۲۷ و ۲۲ کشورهای جهان در این زمینه قرار دارند.

این گزارش‌ها همچنین از عدم قدرت زنان در کشورهایشان خبر می‌دهد و نشان می‌دهد بسیاری از آنها روزانه از سوی مردان مورد رفتارهای تبعیض آمیز قرار می‌گیرند. نکته جالب توجه اینکه با وجود سبقت دختران از پسران در کسب تحصیل و ورود به دانشگاه در بسیاری از کشورهای جهان، اما وقتی صحبت از استخدام به میان می‌آید، دختران و زنان همچنان با نابرابری روبرو هستند.
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

► «موش کارت» در کارت‌خوان‌های کشور
طلا سقوط کرد ◄

مطالب مرتبط
بنر