کاهش نرخ تورم در پایان سال قطعی است

شنبه ، 5 بهمن 1387 ، 15:28

 

رئیس کل، قائم مقام و معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کردند: کاهش نرخ تورم در پایان سال قطعی است.

محمود بهمنی درباره نرخ تورم گفت: با توجه به برنامه ریزیهای صورت گرفته به منظور افزایش تولید و عرضه کالا متناسب با تقاضا، تصور بانک مرکزی این است که نرخ تورم پایان سال را به 22 ،23 درصد بازمی گردانیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نرخ تورم فعلی و کاهش نرخ تورم در ماه گذشته به میزان 1.5 درصد، افزود: اما کاهش نرخ تورم در ماههای پایانی سال به دلیل تزریق نقدینگی با مشکل مواجه می شود، بنابراین باید سعی در کنترل نقدینگی داشته باشیم.

وی انتشار اوراق مشارکت را یکی از راهکارهای بانک مرکزی برای کنترل حجم نقدینگی و تورم در ماههای پایانی سال عنوان و تصریح کرد: به طور قطع نرخ تورم پایان سال از نرخ تورم فعلی پائین تر خواهد بود.

پیش بینی دارای خطاست


همچنین معاون اقتصادی بانک مرکزی  در خصوص پیش بینی نرخ تورم پایان سال توسط بانک مرکزی گفت: پیش بینی دارای خطا است، اما آنچه اتفاق افتاده برای ما مهم است، به نحویکه طی سه ماه مهر، آبان و آذر، تورم نقطه به نقطه بیش از 3 درصد کاهش یافته است؛ یعنی روند آن صعودی کاهشی بوده است، یعنی ماه اول یک مقدار کاهش یافته، ماه بعد این کاهش بیشتر شده و ماه پس از آن باز هم بیشتر کاهش یافته است.

رامین پاشایی فام اضافه کرد: انتظار ما این است که تورم نقطه به نقطه به دلیل اتفاقاتی که در سطح جهان رخ داده، باز هم کاهش یابد.

وی با اشاره به مواد اولیه ارزان، کاهش قیمت نفت و غیره گفت: با توجه به این موضوعات بانک مرکزی انتظار دارد که نرخ تورم از رقم فعلی در پایان سال پائین تر رود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه آذر ماه 26.4 درصد است، در نتیجه انتظار داریم که این نرخ تا پایان سال کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه روند نرخ تورم در حال تغییر است، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی دقت زیادی بر روی نرخ تورمی که اعلام می کند، دارد.

 

 

نرخ تورم در پایان سال

در همین حال، حسین قضاوی قائم مقام بانک مرکزی نیز در این خصوص گفت: روند رشد نرخ تورم نقطه به نقطه در یکی، دو ماه اخیر روند کاهنده به خود گرفته، این در حالی است که در ماههای اولیه سال جاری روند فزاینده بود؛ بنابراین وضعیت فعلی نوید می دهد که متوسط نرخ تورم سالیانه در شرایط کنترلی قرار گرفته است و تا پایان سال از متوسط نرخ فعلی یعنی 25.5 درصد به رقم کمتری کاهش خواهد یافت.

وی بخشی از این روند کاهنده را مرهون کنترل نرخ نقدینگی توسط بانک مرکزی عنوان و تصریح کرد: در 10 ماهه ابتدای سال جاری نرخ رشد نقدینگی حدود 4.5 درصد است، در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال گذشته 18.5 درصد بوده است.

به گفته وی سیاستهای بانک مرکزی در کنترل نقدینگی از جمله انتشار ایران چکهای این بانک نقدینگی را مدیریت کرد و نرخ تورم در شرایط کنترلی قرار گرفت و اگر این روند تداوم یابد، همچنین شرایطی فراهم شود که بانک مرکزی بتواند سیاستهای خود را اعمال کند و خط اعتباری در اختیار بانکها قرار گیرد و اوراق مشارکت به فروش رود، فرآیند کنترلی فعلی ادامه خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری مهر

► مراقب باشيد ! كارآفريني يك شعار است
گواهی سپرده 19% سود یا زیان؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر