طلاهایتان را بفروشید و الماس بخرید

چهارشنبه ، 16 مهر 1393 ، 14:09


آیا الماس می تواند جای طلا را در بازارهای جهانی بگیرد؟ در حالیکه قیمت طلا در طول 3 سال اخیر به میزان 60% کاهش یافته، قیمت الماس در طول 5 سال به میزان 75% افزایش یافته است.

سنگ ارزشمند الماس با توجه به سیر نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی میدان دار بازارهاست. کارشناسان پیش بینی می کنند که قیمت الماس در 15 سال آینده سه برابر شود. با این حال به رغم افزایش برق آسای تقاضا برای این سنگ ارزشمند تولید سنگ الماس رو به کاهش است و چشم اندازی برای افزایش تولید این سنگ پرتقاضا در بلند مدت دیده نمی شود.

سال گذشته "کپیتال مارکت" یکی از شعبات بانک مونترال گزارشی منتشر کرده بود که در آن پیش بینی شده بود قیمت الماس به طور متوسط در سال 2020 به میزان 6% افزایش پیدا خواهد کرد و این در حالیست که از ابتدای سال جاری روند افزایش قیمت الماس از مرز 14% نیز عبور کرده است.

کارشناسان، رونق بازار الماس را ناشی از دو عامل می دانند: رشد اقتصادی آمریکا و همچنین ظهور طبقۀ متوسط در چین و هند. جالب است بدانید که چین به تنهایی 13% از تقاضای جهانی الماس را به خود اختصاص می دهد؛ در حالیکه این میزان تقاضا در سال 2000 تنها 3% بود، اما چینی ها از سال 2011 با افزایش تقاضا ژاپنی ها را نیز پشت سر گذاشته اند.

اما با توجه به تردیدها نسبت به افزایش تولید این سنگ گرانبها، قیمت این سنگ ارزشمند همچنان سیر صعودی دارد. گفته می شود اوج تولید الماس در سال 2006 بوده و از آن زمان تاکنون میزان تولید آن با توجه به کاهش میزان ذخایر سایتهای تولیدکننده سیر نزولی داشته است و از سویی در طول این مدت اکتشاف تازه ای در حوزه معادن الماس صورت نگرفته است.

کارشناسان پیش بینی کرده اند میزان تقاضای الماس از سال 2010 تا 2020 به میزان 6.1% افزایش یابد در حالیکه عرضه سالیانه به طور متوسط برای همین بازه زمانی تنها 0.8% پیش بینی شده است.

افزایش رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا- بزرگترین مصرف کنندۀ الماس در جهان- و همچنین اشتهای سیری ناپذیر هند و چین چشم انداز اقبال الماس را افزایش داده است؛ به گونه ای که در سال 2013 در مجموع میزان تجارت این سنگ ارزشمند در دو این دو کشور به 79 میلیارد دلار رسید؛ رقمی که از نگاه کارشناسان رکورد قابل ملاحظه و بی سابقه ای در تجارت الماس بوده است.

گفتنی است بین سال 2010 تا 2015 طبقۀ متوسط در دو کشور دو برابر خواهد شد؛ مدرنیزه شدن سطح زندگی در چین و هند و بالا رفتن مصرف و خرید الماس با رشد طبقۀ متوسط دو عامل مهمی است که در افزایش اقبال الماس موثر خواهد بود. موسسۀ دوبیرز در گزارشی اعلام کرده است که 20% از شهرنشینان چین امروز دارای الماس هستند، در حالیکه این رقم در ایالات متحده آمریکا 70% است و در صورتی که عطش دو قول آسیایی برای الماس همین طور ادامه پیدا کند، دو کشور در 10 تا 15 سال آینده از ایالات متحده آمریکا پیشی خواهند گرفت. موسسۀ اقتصادی ریوتینتو- از دیگر تولیدکنندگان الماس- رقابت بالایی را در سال 2020 میان خریداران و متقاضیان اصلی الماس یعنی غولهای آسیایی و آمریکا پیش بینی کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران به معادن اصلی الماس چشم دوخته اند تا ببینند در دالانهای تنگ و تاریک اما درخشان، استخراجها تا چه میزان پاسخگوی افزایش اقبال سنگ ارزشمند است. گفتنی است در حال حاضر 4 معدن اصلی در جهان تولید عمدۀ الماس را بر عهده دارند که عبارتند از: معدن کاهچو کوئه در شمال کانادا، معدن رونار در کبک، معدن کارپینسکوگو-1 در روسیه و معدن باندر در هند. البته در برخی کشورهای آفریقایی نیز استخراج هایی به شکل محدود در کنگو، آنگولا، زیمبابوه، بوتسوانا، نامیبیا و آفریقای جنوبی صورت می گیرد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► مالیات و مفهوم اقتصادی آن
شرایط وام 10 میلیونی ازدواج دانشگاه آزاد ◄

مطالب مرتبط
بنر