آشنایی با مفاهیم بورس

پنجشنبه ، 17 مهر 1393 ، 11:01


کد معاملاتی و نحوه دریافت آن:

دادوستد در سيستم معاملات از طريق کد معاملاتي صورت مي‌گيرد. کد معاملاتي، کد ثابتي است که از طريق آن سرمايه‌گذار در سيستم معاملات شناسايي مي‌شود. اين کد که براساس مشخصات فردي سرمايه‌گذار ايجاد شده است. متشکل از سه حرف اول نام خانوادگي فرد سرمايه‌گذار و يک عدد پنج رقمي است که به صورت اتوماتيک توسط سيستم رايانه‌اي مشخص مي‌شود. لذا خريد و فروش اوراق بهادار مشروط به دريافت کد معاملاتي است که اين امر از طريق کارگزار و با ارائة مستندات شناسايي سرمايه‌گذار نظير شناسنامه و کد ملي امکان‌پذير است. دريافت کد معاملاتي براي اشخاص حقوقي (شرکت‌ها) مستلزم ارائة اساسنامه و روزنامة رسمي شرکت است.


تفاوت بین سهام سپرده و غیر سپرده:

سهام سپرده شده در سيستم معاملاتي سازمان بورس قابل معامله مي‌باشد و برگه سهم آن توسط سازمان بورس چاپ شده است. اما سهام غيرسپرده در سازمان بورس قابل معامله نمي‌باشد و برگه سهم آن توسط شرکت مربوطه چاپ شده است.

معنای سهام شناور آزاد شرکتها:

منظور از سهام شناور آزاد مقدار سهمي است که انتظار مي‌رود در آينده نزديک، قابل معامله باشد. يعني در مالکيت دارندگاني است که آماده‌اند در صورت پيشنهاد قيمت مناسب از سوي خريداران آن را براي فروش ارائه کنند.

سود تقسیمی هر سهم (DPS):

همه ساله شرکت‌ها بخشي از سود خالص را مطابق قانون (ذخيره قانوني) و بخشي را براساس نياز شرکت نزد خود نگهداري مي‌کنند و مابقي را بين سهامداران تقسيم مي‌نمايند. بنابراين سود تقسيمي هر سهم از تقسيم کل سود قابل تقسيم به تعداد سهام شرکت بدست مي‌آيد.

پرتفوی (سبد سهام بورس):

شامل مجموعه‌اي از سهام شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس مي‌باشد.

تعدیل EPS :

مديران شرکت‌ها در ابتداي سال مالي با توجه به چشم‌انداز فعاليت‌هاي شرکت، EPS معيني را پيش‌بيني و اعلام مي‌کنند. اما در طي سال با توجه به روند فعاليت ممکن است تغيير و اصلاح در EPS اعلام شده ضروري به نظر برسد و براساس عملکرد شرکت EPS جديدي اعلام شود. به اين تغيير تعديل EPS گفته مي‌شود.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► 40 میلیون نفر همچنان کار نمی‌کنند
14 چهره مشهور دنیا هنگام مرگ چه گفتند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر