کاهش قيمت نفت ایران در بازار آسيا

يكشنبه ، 20 مهر 1393 ، 09:00


مدير امور بين الملل شرکت ملي نفت در واکنش به ادعاها مبني بر تعبير کاهش قيمت نفت ايران به جنگ قيمتي گفت: اين کاهش قيمت متناسب با کاهش قيمت عربستان بوده است و به معني تمايل ايران براي رقابت معنادار با عربستان نيست.
ايران در پي اقدام عربستان براي کاهش قيمت نفت خود در بازار آسيا، قيمت انواع نفت خود در آسيا براي تحويل در ماه نوامبر را درحالي از ۱۰ سنت تا يک دلار کاهش دادکه شاخص هاي جهاني نفت در هفته هاي اخير به شدت کاهش يافته بود. به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از بلومبرگ، اين کاهش يک هفته پس از آن اتفاق افتاد که عربستان، بزرگترين صادر کننده نفت جهان قيمت نفت سبک عرب خود براي آسيا را به پايين ترين رقم از دسامبر 2008 تاکنون رساند. به گزارش بلومبرگ، اوگن وينبرگ، تحليلگر بازار نفت در اين باره گفت: «کاهش قيمت نفت از سوي ايران بروز جنگ قيمت ها را هر چه بيشتر محتمل مي سازد.» وي افزود: «ايران کاملا از مسير و حس حاکم بر بازار مطلع است. اين کاهش هاي پي در پي به نظر نوعي عمل و عکس العمل خواهد بود».هم چنين رويترز به نقل از دانيل استرنوف، تحليلگر اقتصادي گفت: «ما با اين حقيقت مواجه ايم که بازار نفت نيمه ترش در آسيا شلوغ شده است... من اسم اين را جنگ قيمت ها نمي گذارم، بلکه نشانه هاي روشني از رقابت بيشتر در زمينه تعيين قيمت ها ديده مي شود.»

قمصري مدير امور بين الملل شرکت ملي نفت ايران در پاسخ به اينگونه شبهه ها، گفت: قيمت رسمي نفت عربستان در ماه جاري در همه بازارها نسبت به ماه گذشته کاهش يافته و طبيعي است که قيمت نفت ايران نيز متناسب با قيمت نفت عربستان کاهش پيدا خواهد کرد که اين موضوع دلايل فني دارد و ارتباطي به رقابت ميان دو کشور ندارد. وي با اشاره به پيچيده بودن بحث هاي فني بازار نفت، تاکيد کرد: کاهش قيمت نفت ايران متناسب با عربستان به اين معني نيست که ايران مي خواهد رقابت معنادار با عربستان داشته باشد.
منبع: خراسان

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► افشای شگردهای تازه سرقت از خودپرداز ها
روزانه چه تعداد خانه ساخته می‌شود؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر