با نفت ۸۵ دلاری، کسری بودجه نخواهیم داشت

چهارشنبه ، 23 مهر 1393 ، 10:02


وی با بیان اینکه در این بازی آنچه در نظر گرفته نمی‌شود اقتصاد و منافع ملتهای متطقه است، افزود: خوشبختانه صادرات نفت ایران در حال حاضر از پیش‌بینی‌ بودجه پیشی گرفته و از یک میلیون بشکه در روز فراتر رفته است.

استاد اقتصاد دانشگاه و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم گفت: نگرانی بابت کاهش قیمت نفت وجود ندارد و قیمت نفت به ۸۵ دلار هم برسد دولت با کسری بودجه مواجه نخواهد بود.

عباسعلی نورا در گفت‌و گو با فارس درباره اثرات کاهش قیمت جهانی نفت بر بودجه اظهار داشت: بخشی از ماجرای کاهش قیمت نفت در حال حاضر سیاسی است و عربستان و قطر تحت تاثیر آمریکا قصد دارند با راه انداختن جنگ قیمتی روسیه را در تحولات اوکراین و ایران را در مذاکرات هسته‌ای تحت فشار قرار دهند.

وی با بیان اینکه در این بازی آنچه در نظر گرفته نمی‌شود اقتصاد و منافع ملتهای متطقه است، افزود: خوشبختانه صادرات نفت ایران در حال حاضر از پیش‌بینی‌ بودجه پیشی گرفته و از یک میلیون بشکه در روز فراتر رفته است.

نورا خاطرنشان کرد: در تحقق بودجه قیمت نفت تنها عامل تاثیرگذار نیست، بلکه مهم درآمدهای ارزی است و اینکه این درآمدها کسری پیدا نکند.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: به عبارت دیگر در بودجه چیزی تحت عنوان محاسبه قیمت هر بشکه نفت وجود ندارد، بلکه از نسبت «حجم صادرات» و «درآمدهای ارزی» است که قیمت هر بشکه نفت به عنوان شاخص اعلام می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی دوره قبل مجلس تاکید کرد: برای ما درآمد ارزی مهم است و با حجم کنونی صادرات نفت حتی اگر قیمت جهانی به 85 دلار هم برسد دولت با کسری بودجه مواجه نخواهد شد.

نورا در عین حال کاهش قیمت نفت به زیر 85 دلار را غیرمحتمل و بعید دانست.

وی دَر پاسخ به این سوال که فشارهای سیاسی بر بازار نفت که توسط کشورهای بزرگ نفت خیز مانند عربستان وارد می‌شود تا کی ادامه خواهد داشت، گفت: این وضعیت نمی‌تواند چندان تداوم داشته باشد و در حال حاضر مشکل اصلی بازار نفت تنها عربستان و قطر نیست.

این نماینده اقتصاددان دوره قبل مجلس افزود: گروه‌های شورشی که تحت عنوان داعش در حال حاضر چاه‌های نفت شمال عراق را در اختیار دارند و نفت را با نصف قیمت به دنیا صادر می‌کنند هم اکنون بیشرین ضربه را به بازار نفت وارد می‌کنند.

وی در خصوص نرخ شکنی کشورهای عرب خاورمیانه در بازار نفت نیز تاکید کرد: این رویه آنان قابل تداوم نیست. از هم اکنون انتقادات داخلی و فشارهای سیاسی درون این کشورها که منافع ملی‌شان را فدای منافع سیاسی دیگران می‌کنند آغاز شده و انتقادات را در میان اخبار رسانه‌های آنان می‌توان دید، این وضعیت آنها را ناگزیر به بازنگری خواهد کرد.

به گزارش فارس طی ماه‌های اخیر بازار نفت با کاهش تقاضا مواجه شد و امید می‌رفت با ورود به فصل سرما قیمت نفت نیز افزایش پیدا کند، اما اخیرا عربستان و کویت اقدام به ارائه تخفیف قیمتی فروش نفت به مشتریان آسیایی خود کرده‌اند. این وضعیت در محافل جهانی نگرانی‌هایی را در خصوص بروز کسری بودجه در کشورهای نفت خیز برانگیخته است و برخی منتظر تشکیل اجلاس اضطراری اوپک هستند.

این در حالی است که رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت امروز گفت: نگران کاهش قیمت نفت نیستیم و ایران می‌تواند تا برگزاری نشست آتی اوپک در ماه آینده میلادی صبر کند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► توصیه ها و هشدارهای امنیتی از زبان بانک سپه
4 عامل کاهش رونق اقتصادی و افزایش بیکاری ◄

مطالب مرتبط
بنر