هشدار کارشناسان نسبت به زیان ارزی ایران

يكشنبه ، 6 بهمن 1387 ، 15:51

کارشناسان معتقدند اگرچه تبدیل ذخایر دلاری به یورو در زمان افت ارزش دلار و افزایش ارزش یورو به طور مقطعی برای ایران سودآور بود، اما از آنجا که افت ارزش دلار در بلندمدت پیش‌بینی نمی‌شد این اقدام را نمی‌توان کارشناسانه و در جهت منافع اقتصادی ایران ارزیابی کرد.

 با وجود آنکه رضا راعی، معاون ارزی بانک مرکزی معتقد است با صفر شدن تقریبی سهم دلار در پرتفوی ارزی و تبدیل شدن یورو به ارز غالب، جای هیچ‌گونه نگرانی در مورد وضعیت ارزی کشور وجود ندارد؛ اما بسیاری از کارشناسان همچنان بر ادامه ضرر ارزی ایران در مورد تغییر سبد ارزی از دلار به یورو تاکید می‌کنند.

راعی در همین اظهارنظر با اینکه از صفر شدن تقریبی سهم دلار در پرتفوی ارزی خبر داده است، می‌گوید: همواره سعی کرده‌ایم مدیریت صحیحی در خصوص ترکیب سبد ارزی کشور داشته باشیم!

در همین حال رامین پاشایی فام، معاون اقتصادی بانک مرکزی مدتی پیش همزمان با عبور نرخ دلار از مرز 1000 تومان، از کاهش 4میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از ارزش دارایی‌‌های ارزی ایران به دلیل افزایش 10درصدی ارزش دلار خبر داده بود. بررسی جدول تغییرات قیمت دلار و یورو در ماه گذشته بازار ایران نشان می‌دهد که نرخ دلار به طور متوسط 1.4‌درصد افزایش و نرخ یورو 1.8درصد کاهش داشته است. پس از اتخاذ سیاست تبدیل دلار به یورو که در زمان ریاست ابراهیم شیبانی در بانک مرکزی رخ داد، رفته‌رفته با بروز آثار بحران‌‌های اقتصادی آمریکا و اروپا و تاثیرآن بر اقتصاد ایران آثار اتخاذ سیاست‌‌های پیشگیرانه در مقابل تحریم‌‌ها نیز منجر به نتیجه معکوس شد.


بر اساس این گزارش، در حالی که در مدت روند تضعیف ارزش دلار در جهان، حجم وسیعی از ذخایر ارزی ایران نیز از دلار به یورو تبدیل‌شده و عایدی خوبی نیز نصیب ایران شد، با تقویت ارزش دلار در جهان و افزایش برابری در مقابل یورو حجم وسیعی از ذخایر ارزی حاصل از تسعیر نرخ ارز از دست رفت. بر پایه مستندات موجود در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بیش از 5.9میلیارد دلار ذخیره ارزی حاصل از تبدیل ذخایر دلاری به یورو در زمان افت ارزش دلار و افزایش ارزش یورو به دست آمد که به‌دلیل بروز بحران‌‌های اقتصادی و نیز کاهش ارزش یورو و تقویت ارزش دلار بیش از پنج میلیارد دلار از ذخیره حاصل از تسعیر ارز از دست رفت. این درحالی است که گفته می‌‌شود پیش‌تر نسبت به موقتی بودن سود حاصل از تبدیل ذخایر ارزی به یورو به مسوولان کشور هشدار داده شده بود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

► شش نکته کليدي براي بودجه 88 از زبان مظاهری
دلايل شکاف ميان بدهي و سپرده‌ هاي بخش غيردولتي ◄

مطالب مرتبط
بنر