چرا بازار طلا هیجان زده است؟

شنبه ، 26 مهر 1393 ، 09:33

طلا هفته گذشته را با صعود آغاز و روز چهارشنبه از سطح 1240 دلاری عبور کرد. با کاهش قیمت در روز پنج‎شنبه، قیمت در روز جمعه نیز همچنان تحت تاثیر عوامل ناهمسوی کاهشی و افزایشی بود.


این در حالی است که پیش از این تصور می شد به دلیل تقویت دلار و کاهش سیاست های انبساطی فدرال رزرو، جهت گیری اصلی طلا «کاهشی» خواهد بود. بررسی ها نشان می دهد در این روزها، هشت عامل شامل «دومین مورد از ابولا در آمریکا»، «آمارهای ضعیف اقتصاد ایالات متحده»، «گزارش های ناامیدکننده اقتصاد اروپا»، «سقوط بهای نفت خام»، «تظاهرات دموکراسی خواهان هنگ کنگ» و «تنش های ژئوپلیتیک در خاورمیانه» در کنار دو عامل جدیدتر یعنی «افت شاخص های سهام» و «نزول شاخص دلار»، مانع تداوم مسیر کاهشی طلا شدند.

رشد ارزش طلا در روز چهارشنبه، این کالای ماندگار را به بالاترین سطح قیمتی در پنج هفته پیش از آن رساند. در این روز خرید طلا به عنوان سرمایه امن افزایش یافت؛ چراکه مجموعه ای از نگرانی ها به خصوص سقوط بازارهای جهانی سهام باعث افزایش معاملات در بازار فلزات گرانبها شد.

«خبر تایید ابتلای دومین بیمار به ابولا در آمریکا»، «انتشار آمار ضعیف از اقتصاد ایالات متحده»، «انتشار گزارش های ناامیدکننده از اقتصاد اتحادیه اروپا»، «سقوط بهای نفت خام»، «ادامه تظاهرات دموکراسی خواهان در هنگ کنگ» و «ادامه تنش های ژئوپلیتیک در خاورمیانه» همه در سومین روز کاری هفته دست به دست هم دادند تا بهای طلا با افزایش و «شاخص های سهام» با افت روبه رو شوند. «شاخص دلار» هم در این روز با افت روبه رو شد تا کمک بیشتری به طلا شده باشد.

آخر وقت چهارشنبه نرخ تورم سالانه چین برای ماه سپتامبر 1.6 درصد اعلام شد که کمترین میزان از سال 2010 بود. این به معنای کاهش تقاضای کالا در چین است که همسو با نگرانی های روزهای گذشته درباره وضعیت اقتصاد جهان به خصوص تورم معکوس عمل می کند. جالب اینجا است که پس از مدت ها گمانه زنی درباره پایان سیاست های تسهیل کمی در آمریکا، اکنون رشد نگرانی ها درباره وضعیت اقتصادهای عمده جهان باعث مباحثی درباره احتمال تقویت دوباره این سیاست ها شده است. بهای اونس روز چهارشنبه به 1250 دلار هم رسید و اگر نگرانی های موجود افزایش یابد، رشد دوباره قیمت طلا دور از ذهن نیست. آیا طلا به روزهای اوج خود باز خواهد گشت؟

پاسخ این سوال در ماه های آینده مشخص خواهد شد، اما کاهش بهای طلا در روز پنج شنبه نشان داد که عوامل فشار همچنان قدرت دارند. مهم ترین دلیل افت قیمت در این روز تعدیل دوباره نمودارهای فنی پس از خیز قیمتی چهارشنبه بود. با این حال نگرانی های مورد اشاره درباره اقتصاد جهان از افزایش فروش و سقوط طلا جلوگیری کرد. «ریسک گریزی» در این روز نیز قابل مشاهده بود؛ با ادامه افت شاخص های سهام جریان سرمایه به سوی بازار طلا ادامه یافت؛ با وجود این، بازگشت شاخص ها از میانه های روز کاری بازار طلا را تحت تاثیر قرار داد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش روز پنج شنبه خود نوشت که پنج شنبه به دلیل اوضاع بازارهای مختلف جهان، روزی مهم و نشان دهنده آن بود که نگرانی ها فعلا تا حد خطرناکی تشدید نشده است.

عامل مهم خارجی در روز پنج شنبه افت دلار بود که جلوی سقوط طلا را گرفت. با این همه با توجه به وضعیت اقتصاد جهان و وجود درگیری های سیاسی در چند نقطه داغ ژئوپلیتیک، خرید دلار به عنوان سرمایه امن همچنان ادامه دارد. دومین عامل خارجی مهم روز بهای نفت بود. قیمت نفت خام که در روزهای قبل به سقوط خود ادامه داده بود، در این روز به دلیل «پوشش کوتاه مدت» با رشدی نسبی مواجه شد.

اما روز جمعه کاهش بهای طلا ادامه پیدا کرد تا قیمت هر اونس فلز زرد تا زمان نوشته شدن این گزارش به 1236 دلار برسد. به این ترتیب با توجه به قیمت های ثبت شده 5 روز کاری هفته گذشته، نموداری قوسی شکل برای روند طلا شکل گرفت که نشانه ای از جدال عوامل در این بازار برجسته است. آیا طلا خواهد توانست دوباره محدوده 1240 دلار یا بالاتر از آن را تجربه کند؟ جمعه بعدازظهر جنت یلن، رئیس فدرال رزرو سخنرانی داشت که بالقوه می توانست بر بازارهای مالی اثرگذار واقع شود. اثر احتمالی آخرین سخنان او را در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» مورد بررسی قرار خواهیم داد.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز، 26 مهر 93
مفاهيم پایه ارز ◄

مطالب مرتبط
بنر