استان رکوردار در نرخ باسوادی در کشور

شنبه ، 26 مهر 1393 ، 11:46


معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران اعلام کرد که این استان با 96 درصد جمعیت باسواد، بالاترین نرخ با سوادی را در کشور دارد.
خبرگزاری ایرنا: معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران اعلام کرد که این استان با 96 درصد جمعیت باسواد، بالاترین نرخ با سوادی را در کشور دارد.

داوود تقی نیا میانگین نرخ باسوادی در کشور را 85 درصد اعلام کرد و گفت: استان مازندران با 95.5 درصد باسوادی در رتبه دوم قرار دارد و استان های البرز و تهران با 95.2 درصد به طور مشترک در جایگاه سوم قرار دارند.

وی به وجود 2 میلیون و 74 هزار و 441 نفر جمعیت گروه هدف سواد آموزی (10 تا 49 سال) در مازندران اشاره کرد و افزود: از این تعداد یک میلیون و 985 هزار و 767 نفر باسواد هستند.

تقی نیا آمار افراد بیسواد شناسایی شده را 76 هزار و 503 نفر اعلام کرد و گفت: 12هزار 171 نفر دیگر از جمعیت هدف سواد آموزی نیز دارای وضعیت نامشخص یا اظهار نشده هستند.

وی مشارکت فکری خادمان نظام آموزشی را برای ریشه کنی بیسوادی موثر دانست و افزود: تجارب ارزنده به دست آمده همچنین می تواند راهگشای مسیر آموزشی و پرورشی همه دانش آموزان باشد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران از همکاری 29 دستگاه اجرایی در زمینه سوادآموزی خبر داد و گفت: با توجه به پراکندگی جغرافیایی استان برای شناسایی و جذب بیسوادان نیازمند همیاری بیشتر این دستگاه ها هستیم.

تقی نیا گفت: بر اساس ساختار جدید آموزشی، آموزش بیسوادان به سه بخش «سواد آموزی»، «تحکیم سواد» و «دوره انتقال» تقسیم می شود.

وی افزود: در بخش نخست بیسوادان برابر با دوره سوم ابتدایی آموزش می بینند، در بخش دوم که پیشگیری از رجعت به بیسوادی است، تحصیلات آنان تا حد پایان دوره دبستان ادامه یافته و در بخش سوم به مقطع متوسطه اول انتقال می یابند.

تقی نیا از راهیابی 102 نفر از سواد آموزان مازندران به دوره آموزش های عالی خبر داد و با بیان این که در میان این افراد استاد دانشگاه، مهندس و حقوقدان یافت می شود افزود: مدرک تحصیلی این افراد از فوق دیپلم تا دکترا متغییر است.

معاون سواد آموزی مازندران افزایش جمعیت خانوارها، تنگنای اقتصادی و بُعد مسافت را از مشکلات موجود در مسیر ریشه کنی بیسوادان دانست و گفت: میزان بیسوادی زنان در استان بیش از مردان است.

وی از اجرای طرح باسواد کردن اولیای بیسواد در مازندران خبر داد و یاد آور شد: چهار هزار و 432 نفر تاکنون در این طرح شناسایی و پالایش شدند.

تقی نیا همچنین از طرح های پیشگیری از رجعت به بیسوادی و با سواد کردن گروه 10 تا20سال خبر داد و با بیان این که امسال 17 هزار نفر تحت پوشش این معاونت قرار می گیرند، افزود: این طرح باید تا پایان سال 1394 با موفقیت خاتمه یابد.

او یاد آور شد: برای آموزش سواد آموزان سه هزار آموزش دهنده غیر رسمی در نظر گرفته شده است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► مثبت‌ترین و منفی‌ترین تراز تجاری ایران
بلیت 40 ‌هزار دلاری برای سفر با قطار به تهران ◄

مطالب مرتبط
بنر