جزئیات تازه پرداخت وام ۵۰ میلیونی ساخت مسکن

شنبه ، 26 مهر 1393 ، 13:01

معاون وزیر راه و شهرسازی جزئیات دیگری از پرداخت وام ۵۰ میلیونی ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده را تشریح کرد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدسعید ایزدی در جمع خبرنگاران گفت: هیأت دولت به منظور حمایت از احیا، نوسازی و بهسازی مسکن در بافت‌های فرسوده وام 50 میلیون تومانی ساخت در کلان شهرها را با نرخ سود 9 درصد تصویب کرد.

وی با بیان اینکه هدف از این مصوبه، احیا، نوسازی و بهسازی مسکن در بافت های فرسوده، ناکارآمد و سکونتگاه های غیررسمی، تامین مسکن گروه های کم درآمد و زوج های جوان است،گفت: در چارچوب این مصوبه، میزان سقف تسهیلات تامین مسکن در کلان شهرها 500 میلیون ریال، مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 400 میلیون ریال و سایر شهرها 300 میلیون ریال تعیین شد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: این تصمیم اتفاق بسیار بزرگی محسوب می‌شود و می‌تواند بافت‌های حاشیه شهرها را بازسازی کند.

وی افزود: دامنه این تصمیم 300 هزار واحد مسکونی را در بر می‌گیرد که شامل یک سوم 900 هزار واحد مسکونی است که در کشور ساخته می‌شود و تصمیم بسیار بزرگی است.

ایزدی با اشاره به مصوبه دولت برای پرداخت وام 50 میلیونی ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی گفت: پرداخت این وام همانطور که در بند 6 مصوبه دولت به آن اشاره شده «مشروط» است و بر اساس سهمیه‌ای که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به ما تکلیف کرده واجدین شرایط را شناسایی و نسبت به پرداخت وام ساخت مسکن اقدام خواهیم کرد.

وی گفت: در این مصوبه تأکید شده است معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی موظف است به میزان 9 درصد سود تسهیلات مسکن و مابه‌التفاوت سود 10 درصد سهم متقاضی در ودیعه اسکان موقت تا سقف سود مصوب تسهیلات بخش مسکن در سال‌های 93 و 94 را از محل اعتبارات قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در لایحه بودجه سنواتی برای پرداخت به بانک‌های عامل منظور و تضمین‌نامه مورد قبول بانک مرکزی را صادر کند.

به گفته وی یارانه سود تسهیلات سهم دولت برای سال‌های بعد متعاقبا توسط هیأت وزیران تعیین خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه این وام نوسازی برای ساخت است و هیچ ارتباطی با خرید ندارد، گفت: توجه به بافت‌های نابسامان جزو اولویت‌های دولت یازدهم است، چرا که بیش از  18 میلیون نفر از ساکنان کشور در مساحتی بالغ بر 130 هزار هکتار زندگی می‌کنند، بنابراین خوشحال هستیم که دولت و مجلس این موضوع که همان توجه به بافت‌های نابسامان است را در این مصوبه اولویت کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه این مصوبه همانا پاسخ به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این است که باید برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده عزم ملی وجود داشته باشد، گفت: چاره‌ای جز همدلی برای بازسازی بافت‌های فرسوده نیست چرا که با این کار می‌توان عزم بزرگی برای بازسازی بافت‌های فرسوده ایجاد کرد.

ایزدی با بیان اینکه این مصوبه در قالب طرح جامع مسکن یک گام بزرگ در مقوله تأمین مسکن است، تأکید کرد: با یک آسیب‌شناسی در برنامه‌های مسکن در سال‌های گذشته به این موضوع پی می‌بریم که عمدتا توجه به توسعه این برنامه در حاشیه شهرها بوده است، در حالی که به حاشیه بردن و افقی کردن از دست دادن منابع است و از همه مهمتر درگیر کردن یک جریان سوداگری زمین است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ما از فرصت‌هایی که در محدوده شهرها موجود است استفاده نکردیم و با گسترش دامنه شهرها به پیرامون خود به برخی هنجارها دامن زده‌ایم، بنابراین نمی‌توانیم با این اقدامات از جابه‌جایی جمعیت جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: ساخت یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی تا پایان برنامه ششم از طریق اعطای تسهیلات باید احصاء شود بنابراین افزایش سقف وام از  30 میلیون به 50 میلیون تومان یک گام به جلو برای این هدف است.

ایزدی با اشاره به شرایط دریافت وام نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده گفت: با توجه به مشروط کردن وام و ظرفیت‌های موجود در بافت‌های فرسوده این وام 50 میلیونی اثرات تورمی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در برنامه مسکن مهر 230 هزار واحد مسکونی از طریق فرآیند خودمالکی به بحث نوسازی اختصاص پیدا کرد به همین دلیل این روش یکی از بی‌دردسرترین مراحل ساخت مسکن است به طوری که از این 230 هزار واحد مسکونی تاکنون 92 درصد از این واحدها دفترچه اقساط دریافت کرده‌اند.

ایزدی ادامه داد: دولت اصرار دارد شروطی برای واگذاری این وام 50 میلون تومانی (مراکز استان‌ها) داشته باشد چرا که با محدودیت‌ها و ظرفیت‌هایی که این بافت‌ها دارند باید به سمت هدفمندی این موضوع پیش برویم، بنابراین برای هدفمند کردن بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده اهداف سه‌گانه تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه اولین هدف پرداخت این وام بافت‌های تاریخی است، گفت: در حال حاضر 22 هزار هکتار بافت تاریخی در کشور داریم که به محلات قدیمی و با هویت مثل سنگلج و بازار تهران برمی‌گردد. بافت‌هایی که دچار نابسامانی‌هایی و به لحاظ بارگذاری نیازمند توجه هستند.

وی افزود: در این نوع بافت‌های تاریخی میزان بارگذاری باید منجر به ارتقاء بافت شود نه اینکه با باز‌سازی و بهسازی این بافت‌ها تخریب شود.

وی ادامه داد: دومین هدف در اعطای تسهیلات بافت‌های میانی و مراکز شهرها هستند که این بافت‌ها تاریخی نیستند.با تراکم پایین روبرو هستند و قابلیت این را دارند که از طریق سیاست تجمیع و بالا بردن توان متقاضیان بارگذاری صورت گیرد.

ایزدی اضافه کرد: سومین هدف برای پرداخت این تسهیلات سکونتگاه‌های غیررسمی است که در حاشیه‌ شهرها قرار دادرند.

معاون وزیر راه ادامه داد: اینگونه سکونتگاه‌ها از تراکم بالایی برخوردار هستند و نمی‌توان برای بارگذاری از آنها استفاده کرد. هر زمان که سهمیه را مشخص و تقسیم کردیم بر اساس ظرفیت مناطق نوسازی رخ خواهد داد.

وی تصریح کرد: هدف ما این است از بارگذاری‌های بیهوده جلوگیری کنیم و در دستور‌العملی که تا یک هفته آینده تدوین و ابلاغ خواهد شد سعی خواهیم کرد گونه‌شناسی این بافت‌ها را مشخص و متناسب با ظرفیت آن پهنه اقدام به توزیع سهمیه کنیم.

ایزدی در خصوص شیوع واگذاری وام بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: برای پرداخت تسهیلات دفاتر تسهیل‌گری نقش بسیار مهمی خواهد داشت چرا که این نهاد می‌تواند بین ما، شهرداری‌ها و مردم مشخص کند اولویت بندی پرداخت وام و سهمیه چگونه باشد و می‌توانند در این خصوص به ما کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه شهرهایی در اولویت هستند که بتوانند همپای دولت به بافت‌های فرسوده توجه کنند، گفت: شاید در روند واگذاری تسهیلات برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در دوره‌های قبل چندان به کیفیت توجه نمی‌شد اما در روند جدید تلاش خواهیم کرد این نقص را برطرف و کیفیت ساخت و ساز را در بافت‌های فرسوده تضمین کنیم.

وی افزود: اینکه فقط ساکنان را به معنای ساخت و ساز به بانک‌ها معرفی کنیم و دیگر کارمان تمام می‌شود نخواهد بود، بلکه دنبال یک نظام کنترل مضاعف،‌ کیفیت ساخت و ساز را در این بافت‌ها نظارت و بالا خواهیم برد.

وی با اشاره به اینکه دنبال این هستیم که برای اولین بار الگوسازی مناسبی هم در بهسازی بافت‌های فرسوده ایجاد کنیم، گفت: متأسفانه هیچ الگویی برای ساخت مسکن کم درآمد تاکنون نداشتیم در حالی که باید برای گروه‌های کم درآمد واحدهای مسکونی با الگوی مناسب احداث شود.

ایزدی تصریح کرد: باید جریان ساخت و ساز را تخصصی کنیم، سهمیه قابل توجهی به انبوه‌سازان بدهیم تا آنها از تک پلاکی خارج و به سمت تجمیع سوق پیدا کنند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه این مصوبه جدید دولت از چه زمانی اجرایی خواهد شد، گفت: برای اجرایی شدن این مصوبه ابتدا باید بانک مرکزی موضوع را به بانک‌های عامل ابلاغ کند که تصور بنده این است که این ابلاغ بیش از یک ماه به طول نخواهد انجامید، بنابراین وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بر اساس سهمیه ابلاغی و چارچوب نظامنامه شرایط را برای معرفی واجدان شرایط به بانک‌های عامل تا یک هفته آینده تدوین و اعلام خواهد کرد.

ایزدی در خصوص اینکه به عنوان مثال تهران در این مصوبه چه میزان سهمیه خواهد داشت، گفت: در دستور‌العملی که تا یک هفته آینده تدوین می‌شود مشخص می‌کنیم که تهران و یا سایر شهرهای دیگر چه تعداد از سهمیه‌ها را به خود اختصاص خواهند داد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه متقاضیان وام ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده که پرونده تشکیل داده‌اند اما هنوز موفق به دریافت وام 30 میلیون تومانی نشده‌اند آیا مشمول وام 50 میلیون تومانی خواهند شد، گفت: اگر افرادی که تشکیل پرونده داده‌اند و وام 30 میلیون تومانی را دریافت نکرده‌اند در دستور‌العمل این موضوع را خواهیم گنجاند که آنها نیز بتوانند از وام 50 میلیون تومانی بهره‌مند شوند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► بحران اقتصادی به چه معناست؟
سخنان رئیس کل بانک مرکزی درباره قیمت دلار ◄

مطالب مرتبط
بنر