ادغام بانک تخصصی توسعه صادرات و صندوق ضمانت

يكشنبه ، 27 مهر 1393 ، 12:43


رئیس اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد داد: برای توسعه صادرات بانک تخصصی توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات ادغام شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران در روز ملی صادرات با اشاره به وضعیت صادرات در کشور اظهار داشت: به دلیل عدم توجه کافی به توسعه تولید در کشور و ایجاد هزینه‌های تحمیلی و ناخواسته به این بخش با کاهش رقابت‌پذیری در سطح تولیدات روبرو هستیم.

وی وابستگی کامل اقتصاد به نفت را یکی دیگر از دلایل عدم توجه به صادرات دانست و گفت: هر گاه درآمد نفتی کاهش می‌یابد صادرات عزت یافته و توجه به صادرات کمی افزایش می‌یابد، اما زمانی که دلارهای نفتی به کشور سرازیر می‌شود، شاهد نامهربانی هستیم.

به گفته شافعی اصولا صادرات به عنوان یک مؤلفه اقتصاد توسعه کشور جایگاه خود را پیدا نکرده است و موضوع دیگری که به طور مسلم باید به آن توجه کرد، توسعه پایدار بوده که باید استراتژی راهبرد این توسعه تدوین شود و سال‌ها بحث صادرات همیشه نقل مجالس بوده، اما هنوز نتوانستیم این استراتژی را تدوین کنیم.

وی ادامه داد: آنچه در اطراف و کشورهای مختلف مانند چین و ترکیه در بحث صادرات وجود دارد تدوین راهبرد صادراتی بوده و بنابراین باید یک بار تصمیم بگیریم که مشکلات ساختاری صادرات را طبقه‌بندی کنیم و راه‌حل درازمدت ارائه دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه آنچه در طول این سال‌ها در بازارهای اطراف رخ داده است ما را از توجه و توسعه صادرات بازداشته،‌ گفت: از رقابت‌پذیری در بازارهای توسعه‌ای عقب افتاده‌ایم، بنابر این برای تغییر روش‌های موجود چاره‌اندیشی نیاز است متاسفانه علیرغم آمار صادرات که از سوی دستگاه‌ها منتشر می‌شود چنین به نظر  می‌رسد در بسیاری از بازارها جمع جبری ما مثبت نبوده است وطی 2-3 سال گذشته صادرکنندگان بازاری که با تلاش به دست آورده بودند با تغییرات و تحولات خلق‌الساعه از زمان بارگیری تا رسیدن به مقصد ایجاد می‌شد که موجب از دست رفتن این بازارها شده است. در صورتی که روی صندلی استقرار صادرات صف طولانی وجود دارد تا یک صندلی خارج شده و صادر‌کننده‌ای روی آن بنشیند و به این راحتی نمی‌توان صادرکننده‌ای را از بازار خارج کرد.

به گفته شافعی توجه به بنگاه‌های کوچک در صادرات بسیار مهم بوده و بنگاه‌هایی که روند حرکت رو به رشددارند باید در اعطای امتیازات خاص به خصوص انتخاب صادر کننده نمونه توجه ویژه شود.

وی پیشنهاد داد: بانک تخصصی توسعه صادرات با صندوق ضمانت صادرات ادغام شوند تا علاوه بر اعطای تسهیلات یک سازمان خدمت‌رسان به صادرات باشند.

وی به مشکلات صادراتی اشاره کرد و تصریح کرد: حمل و نقل، بازاریابی و تولید صادراتی از جمله مشکلات این بخش است و اکنون تلاش می‌شود که وارد بازار روسیه شویم و این سؤال وجود دارد که اگر سفارشی انجام شود حمل و نقل کافی به خصوص سردخانه‌ای در کشور وجود دارد؟ یا این موضوع مشکل اساسی و محوری است.

شافعی تاکید کرد: اگر سازمان متولی صادرات داشته باشیم می‌تواند این مشکلات را حل و فصل کند اکنون سازمان تجارت نیاز به تمرکز تصمیم‌گیری واحد داشته زیرا صادرکنندگان در گمرکات با مشکل روبرو هستند و سازمان‌های دیگر مانند استاندارد، دامپزشکی و سازمان غذا باید مجوزهایی صادر کنند که آیا امکان تفویض اختیار وجود ندارد؟

وی ادامه داد: اگر سازمان توسعه تجارت متولی است حتما باید ابزار لازم و اعتبار کافی در اختیار این سازمان قرار گیرد.

به گفته وی صدای جبران برای صادرات کوتاه است و اگر این بخش پیشران حرکت خروج از رکورد است باید به مشکلات آن توجه شود در حالی که نرخ تسهیلات صادرکنندگان رو به افزایش است اما آینده کشور وابسته به صادرات بوده بستگی به صادرات دارد.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► گزارش بانک مرکزی از قیمت مواد غذایی
پايان مهرماه، آخرين مهلت ارسال صورت معاملات فصل تابستان 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر