70 درصد معاملات بورس آنلاین شد

دوشنبه ، 28 مهر 1393 ، 14:11

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با راه‌اندازی معاملات برخط، تعداد معامله کنندگان آن بالغ بر 614 هزار نفر شده‌اند و به طور میانگین 70 درصد از تعداد دفعات معاملات از بستر آنلاین صورت می‌گیرد و در واقع 20 درصد از ارزش کل بازار سرمایه از این طریق صورت می‌پذیرد.

به گزارش مهر، علی صالح آبادی امروز در هشتمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی تجارت و اقتصاد الکترونیکی با بیان نقش بورس الکترونیکی در توسعه تجارت و اقتصاد الکترونیکی گفت: در بازار سرمایه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، یکی از ضرورت ها است و بدون وجود زیرساخت های الکترونیکی، نمی توان شاهد توسعه بازار سرمایه کشور بود.

وی اظهارداشت: در سالهای گذشته سعی سازمان بورس برای توسعه تالارهای فیزیکی بوده اما هم اکنون بازار سرمایه در حوزه IT تلاش داشته است تا محدودیت های زمانی و مکانی را از بین برده و رابطه ها را کاملا الکترونیکی کند و در این بین تلاش برای توسعه فضای الکترونیکی از اهمیت بالایی برای سازمان بورس برخوردار است.

رئیس سازمان بورس افزود: سندی راهبردی در سازمان بورس و اوراق بهادار تنظیم شده است که هدف اصلی آن یکپارچه سازی سامانه مدیریتی و عملیاتی بازار سرمایه است که چشم انداز آن، امکان اطلاع رسانی و توسعه فناوری اطلاعات و نظارت اثربخش از طریق کانالهای معتبر و متنوع IT است.

وی در مورد پیاده سازی ابزارهای آی تی در بازار سرمایه تصریح داشت: معاملات در بازار سرمایه از سالیان دور به روش الکترونیکی انجام می شود و امکان جدیدی که در سالهای اخیر به آن افزوده شده، امکان معاملات آنلاین است که مشتریان به کمک این امکان جدید، از هر نقطه دنیا و از هر بستری کاملا می توانند معاملات را بدون نیاز به مراجعه به کارگزار انجام دهند.

صالح آبادی در این خصوص متذکر شد: از سال 1389 با راه اندازی معاملات برخط، تعداد معامله کنندگان برخط بالغ بر 614 هزار نفر شده اند و به طور میانگین 70 درصد از تعداد دفعات معاملات از بستر آنلاین صورت می گیرد و در واقع 20 درصد از ارزش کل بازار سرمایه از این طریق صورت می پذیرد.

وی درباره راه اندازی سامانه پس از معاملات به همت شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: سامانه نگهداری دارایی مشتریان (پست ترید) نیز در حال حاضر به صورت الکترونیکی فعالیت می کند و به همت شرکت سپرده گذاری مرکزی، نسخه جدید این سامانه که یک محصول کاملا ملی بوده و تولید داخل است در روز 4 آبان ماه سال جاری، افتتاح می شود که قابلیت های متنوع تری نسبت به نسخه خارجی دارد.

صالح آبادی در مورد دیگر سامانه اطلاع رسانی بازار سرمایه عنوان داشت: سایت tsetmc سامانه اطلاع رسانی بازار سرمایه است که روزانه بیش از 100 هزار نفر از آن بازدید می کنند و اطلاعات مربوط به معاملات و سفارش ها ها را به صورت آنلاین مشاهده می کنند و اطلاعات آن برای افرادی که پشت سیستم کارگزاری هستند و افرادی که در کامپیوترهای شخصی آن را مشاهده می کنند تفاوتی ندارد.

وی درباره سایت کدال خاطرنشان کرد: سایت کدال یکی دیگر از سامانه های اطلاعاتی است که اطلاعات شرکت ها را در اختیار افراد قرار می دهد و هم اکنون بیش از 100 هزار اطلاعیه در این سامانه منتشر شده است. روزانه بیش از 25 هزار بازدید کننده وارد این سایت می شوند در حالی که سایت کدال اطلاعات بیش از 800 شرکت، صندوق و کارگزاری های مختلف را در خود جای داده است.

سخنگوی سازمان بورس در ادامه، یکی از تمرکزهای بازار سرمایه را بحث آموزش عنوان کرد و در خصوص سایت تالار مجازی بورس گفت: از سامانه های دیگر بازار سرمایه می توان به تالار مجازی بورس ایران به نشانی irvex.ir اشاره داشت که یک سامانه آموزشی است و هم اکنون 300 هزار نفر عضو دارد و به افرادی که علاقمند به حضور در بازار سرمایه هستند، پیشنهاد می شود که در ابتدا عضو این سایت شده تا با انواع سرمایه گذاری و نحوه حضور در بازار سرمایه آشنا شوند.

دبیر شورای عالی بورس در خصوص سامانه های تعاملی بازار سرمایه افزود: شرکت های کارگزاری با سازمان بورس در ارتباط دائم هستند و باید مجوزهای مختلفی را از سازمان بورس دریافت کنند به همین دلیل، سامانه ای طراحی شده است تا تعامل با این ذینفعان افزایش یافته و مکاتبات کاغذی نیز از میان برداشته شود.

صالح آبادی ادامه داد: تصور کنید که تعداد 2 هزار شرکت باید اطلاعیه های خود را به سازمان بورس ارسال کنند که هر شرکت هم در سال بیش از یک هزار صفحه گزارش ارسال می کند که گزارش های شش ماهه، سه ماه، یک ساله و .. شامل این گزارش ها می شود، در نتیجه 2 میلیون صفحه کاغذ در سال می بایست هزینه می شد تا شرکت ها به طور منظم با سازمان بورس در ارتباط باشند اما با تعامل الکترونیکی با شرکت ها، هم اکنون حتی یک برگ کاغذ نیز اسراف نشده و تمام تعاملات بر پایه الکترونیک صورت می پذیرد.

وی در پایان یادآور شد: با استفاده از تمام این زیرساخت های الکترونیکی، فراهم آوردن محیطی امن و قابل استناد، امری مهم برای بازار سرمایه تلقی می شود و به همین دلیل استفاده از امضای الکترونیک در این میان، یکی از نوآوری های سازمان بورس برای ایجاد محیط امن برای سرمایه گذاران عنوان شد که بدین وسیله اطلاعات در محیط امن نگه داشته شده و ازطریق مراجع قانونی نیز قابل پیگیری باشد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► اقدام ویژه گمرک برای کمک به صادر کنندگان
سود کلان "شاپرک" از تاخیر در انتقال پول ◄

مطالب مرتبط
بنر