مفاهیم اقتصادی/ چند نو ع بانک داریم؟

سه شنبه ، 29 مهر 1393 ، 15:03

آشنایی با مفاهیم بانکداری گامی مهم و موثر در بهبود عملکرد بانکی ماست در این گزارش شما را با برخی اصطلاحات بانکداری آشنا می کنیم:

عمليات بانكي: عبارت است از قبول سپرده، اعطاي تسهيلات بانكي، معاملات برات و سفته، معاملات ارزي، عمليات مربوط به اوراق و اسناد بهادار، نقل و انتقال وجوه در داخل كشور و نظاير آن، طبق قانون.

 


واحد بانكي:
عبارت است از شعبه، نمايندگي و باجه.

سيسـتم بانكي:
به مجـموعـه‌ي بانك‌هـاي تجاري،  تخصصي و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اطلاق مي‌شود.

بانك‌هـاي تخصصـي: بانك‌هـايي هستند كه ‌فقط ‌‌به ‌زمينه‌هاي‌ خاصي‌ از ‌فعاليت ‌اقتصادي ‌مي‌پردازند و اعتبارهاي خود را در جهت خاصي هدايت مي‌كنند. بانك‌هاي‌ صنعت ‌و ‌معدن، مسكن، كشاورزي‌ و توسعه‌ي صادرات، بانك تخصصي و بقيه بانك‌ها، تجاري به شمار مي‌روند.

بانك‌هاي تجاري: بانك‌هايي هستند كه فعاليت اعتباري آنها به بخش اقتصادي خاص محدود نمي‌شود.

بخش دولتي: به دولت، شركت‌ها، مؤسسات دولتي و شهرداري‌ها اطلاق مي‌شود.

بخش غيردولتي: شامل بخش خصوصي، نهادهاي انقلاب اسلامي و بعضي از شركت‌هاي تحت پوشش وزارتخانه‌ها است.

تسهـيلات اعطايي بـه بخش دولتـي: تسهيلاتي است كه سيستم بانكي در اختيار دولت، شركت‌ها، مؤسسات دولتي و شهرداري­ها قرار مي‌دهد. اين تسهيلات مي‌تواند به صورت خريد اوراق بهادار دولتي (اسناد خزانه و اوراق قرضه) يا اعتبارات مستقيم باشد.

تسهيلات اعطايي به بخش غيـردولتي: تسهيلاتي است كه بانك‌ها از طريق قراردادهاي مختلف اسلامي، به موجب قانون عمليات بانكي بدون ربا و آيين‌نامه‌هاي مصوب، از ابتداي سال 1363به بخش غيردولتي اعطا مي‌كنند. اين قراردادها عبارتند از: مشاركت حقوقي، مشاركت مدني، فروش اقساطي، سرمايه‌گذاري مستقيم، مضاربه، مزارعه، مساقات، جعالـه، معاملات سـلف، اجـاره به شرط تمليك، قرض‌الحسنه  و خريد دين.

مشاركت حقوقي: عبارت از تأمين قسمتي از سرمايه‌ي شركت‌هاي سهامي جديد و يا خريد قسمتي از سهام شركت‌هاي سهامي موجود است.

مشاركـت ‌مـدني: ‌عـبارت ‌از در آمـيختـن ‌سهم ‌الشركه‌ي نقدي و يا غيرنقدي  اشخاص حقيقي و يا حقوقي متعدد به نحو مشاع، به منظور انتفاع، طبق قرارداد است.

فروش اقساطي: عبارت از واگذاري «عين» به بهاي معلوم به غير، به ترتيبي است كه تمام يا قسمتي از بهاي مذكور به اقساط مساوي و يا غير مساوي، در سررسيد يا سررسيدهاي معين دريافت گردد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

► تعیین مهلت 3 ساله برای بانک‌های بنگاه‌دار
افزایش 30 میلیون متر مکعبی گاز در مصارف خانگی ◄

مطالب مرتبط
بنر