دستمزد سال 94 قدرت خرید کارگر را افزایش دهد

چهارشنبه ، 30 مهر 1393 ، 09:17


سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: در حال حاضر هزینه‌های ایاب و ذهاب،‌ اجاره مسکن و خورد و خوراک به تنهایی همه حقوق کارگر را می‌گیرد در نتیجه از دیگر هزینه‌های رفاهی، بهداشتی و درمانی و تحصیل و آموزش باز می‌ماند.

سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: معیشت کارگر باید به گونه‌ای باشد که به او قدرت خرید بدهد تا بتواند ازعهده اداره مخارج زندگی خود و خانواده برآید.

هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تعیین دستمزد سال 94 کارگران اظهار کرد: در بحث تعیین دستمزد، حق کارگران آن طور که باید ادا نشده و طی سالهای گذشته ملاک‌های تعیین دستمزد در قانون کار یعنی نرخ تورم بانک مرکزی و سبد هزینه خانوار نیز مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: بعضا به دلایلی همچون رکود اقتصادی،کاهش تولید یا بدهکاری کارفرمایان ملاحظاتی صورت گرفته که موجب شده حق کارگر ادا نشود.

ابوی تصریح کرد: اگرچه سال گذشته با مزایایی که در بحث حق مسکن، حق اولاد و خواربار برای کارگران پیش‌بینی شد دستمزد 28 درصد افزایش یافت ولی این رقم حاشیه دار است زیرا همه کارگران حق اولاد را نمی‌گیرند.

به گفته وی با توجه به افزایش قیمت بسیاری از اقلام مصرفی خانوارهای کارگری قدرت معیشت کارگران به شدت کاهش یافته است.

سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: در حال حاضر هزینه‌های ایاب و ذهاب،‌ اجاره مسکن و خورد و خوراک به تنهایی همه حقوق کارگر را می‌گیرد در نتیجه از دیگر هزینه‌های رفاهی، بهداشتی و درمانی و تحصیل و آموزش باز می‌ماند.

وی با بیان اینکه ملاک تعیین دستمزد کارگران از نظر ما شاخص تورم اقلام مصرفی سبد معیشت خانوارهای کارگری است، اظهارکرد: ممکن است مسئولان دولتی بگویند تورم انتظاری 25 درصد بوده و تا پایان سال هم پایین‌تر می‌آید اما آنچه کارگر مصرف می‌کند و به واسطه آن معیشت خود و خانواده‌اش را می‌گذراند، مهم است.

به گفته ابوی هزینه ایاب و ذهاب، اجاره بهای مسکن و خوراک نه تنها کاهش نیافته بلکه بسیاری از خدمات دولتی نیز افزایش داشته است.

این فعال کارگری با اشاره به اعلام رقم خط فقر تصریح کرد: اخیرا خط فقر را به دلار اعلام می‌کنند که به پول رایج ایران 3 میلیون تومان می‌شود در حالی که رقم سبد هزینه خانوار چهارنفره کارگری در سه ماهه امسال را 2 میلیون تومان اعلام کردیم بنابراین معیشت کارگر باید به گونه‌ای باشد که ازعهده اداره مخارج خانواده برآید و قدرت خرید او را به دنبال داشته باشد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

► بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز، 30 مهر 93
تعیین مهلت 3 ساله برای بانک‌های بنگاه‌دار ◄

مطالب مرتبط
بنر