بازده ۱۰تا ۲۵ درصدی ۱۵ صنعت بورس در مهرماه

چهارشنبه ، 7 آبان 1393 ، 13:23

 

برخلاف نزول ۹ ماهه بورس از دی‌مــاه پــارسـال، سهامداران ۳۰ صنعت در مهر‌ماه امسال سود کردند این در حالی است که ۳ صنعت بازده ۲۰ تا ۲۵ درصدی نصیب سهامداران خود کردند.
هرچند روند نزولي شاخص كل بورس تهران از 15‌ماه سال گذشته تا ابتداي مهرماه امسال همه را نگران كرده بود اما زماني كه زنگ آغاز پاييز زده شد معاملات بازار سهام هم رشد كرد و سهام بسياري از شركت‌ها با رشد مواجه شدند.
به‌طور معمول بازار سهام از ابتداي فصل پاييز يك دوره صعود را طي مي‌كند اما امسال روند صعودي بورس با توجه به نزول 9‌ماه گذشته در مهر‌ماه پرقدرت‌تر بود به‌طوري كه با رشد ارزش سهام شركت‌هاي بورس ارزش كل بورس تهران 9هزار ميليارد تومان معادل 2.8ميليارد دلار رشد كرد و به 104ميليارد دلار رسيد. بيشترين ميزان رشد در اين مدت مربوط به شركت‌هاي گروه معادن و فلزات، شركت‌هاي چند رشته‌اي صنعتي و بانك‌ها بود كه ارزش سهام هر صنعت به‌طور ميانگين در مهر‌ماه 2هزار ميليارد تومان رشد كرد.
گروه خودرو و ساخت قطعات نيز ازجمله صنايع پربازده مهر‌ماه امسال بود و ارزش سهام شركت‌هاي اين گروه در اين‌ماه 1256ميلياردتومان رشد كرد. سهامداران شركت‌هاي اين صنعت نيز به‌طور ميانگين 13.5درصد سود كردند. به اعتقاد فعالان بازار بخشي از دلايل رشد ارزش بازار سهام ناشي از انتشار گزارش 6ماهه شركت‌هاي بورس بود كه اميدواري جديدي در بازار سهام به‌وجود آورد.
اطلاعات آماري نشان مي‌دهد كه سهامداران بورس تهران در مهر‌ماه امسال به‌طور ميانگين 3.5درصد سود كرده‌اند. در اين ميان سهامداران 15صنعت بورس تهران در اين‌ماه بين 10تا 25درصد سود كردند. همچنين صنعت انبوه‌سازي‌، زراعت و حمل‌ونقل هم بين 23تا 25درصد سود نصيب سهامداران خود كردند.
رتبه‌هاي چهارم و پنجم هم به 2صنعت معادن و محصولات فلزي اختصاص يافت و سهامداران اين دو صنعت به‌طور ميانگين 16.7و 16درصد سود كردند. ميانگين بازده سهامداران شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و بانك‌ها هم به‌طور ميانگين 5/9 و 6درصد محاسبه شد.
در آخر از مجموع كل صنايع بورس تهران 30صنعت با بازده مثبت به‌كار خود پايان دادند و فقط سهامداران 8صنعت با زيان مواجه شدند.

خودرو سازان پرطرفدار بودند
آمار‌ها همچنين نشان مي‌دهد در مهر‌ماه امسال در مجموع 313هزار نفر در مبادلات بازار سهام شركت كردند كه از اين تعداد 47هزار نفر سهام شركت‌هاي خودرو‌سازي‌ را خريداري كردند. انتشار اخبار مثبت در مورد شركت‌هاي خودروساز، افزايش توليد و همچنين تلاش خودروسازان براي جلب مشاركت‌هاي خارجي توجه سهامداران را به اين صنعت معطوف كرده است.
پس از خودروساز‌ها شركت‌هاي پتروشيمي با بيشترين تعداد، خريداران را به سوي خود جلب كردند و در مهر‌ماه امسال سهام شركت‌هاي پتروشيمي توسط 27هزار نفر خريداري شد. شركت‌هاي سرمايه‌گذاري نيز در رتبه سوم پرطرفدار‌ترين سهام بورس قرار گرفتند و در مجموع 20هزار نفر سهام شركت‌هاي سرمايه‌گذاري را به سبد سهامشان اضافه كردند.

منبع: روزنامه همشهری

► بانک‌های بنگاه‌دار جریمه می‌شوند
ایران در تولید "اسکناس" و "ایران‌چک" خودکفا شد ◄

مطالب مرتبط
بنر