درخواست بانک‌مرکزی از مردم: موسسات غیرمجاز را شناسایی کنید

چهارشنبه ، 7 آبان 1393 ، 14:10

 

ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی سال‌هاست در دستور کار بانک‌مرکزی است. از سال 83 قرار است آن‌دسته از موسسات مالی و اعتباری که بدون دریافت مجوز از بانک‌مرکزی دایر شده‌اند، بررسی صلاحیت شده یا مجوز فعالیت دریافت کرده یا از گردونه فعالیت‌ها در بازار پولی خارج شوند. اما این کار به همین سادگی که در بیان می‌آید قابل‌اجرا نیست از این‌رو این طرح سال‌هاست روی میز کارداران بانک‌مرکزی است. اما این بانک به‌تازگی طی اطلاعیه‌ای از مردم خواسته است موسسات غیرمجاز را از طریق فضایی که سایت بانک‌مرکزی در اختیار کاربر قرار می‌دهد معرفی کنند. 
اساس تشخیص مجاز یا غیرمجازبودن یک بانک یا موسسه، مجوزی است که آن موسسه یا بانک از بانک‌مرکزی دریافت کرده است. حال با توجه به این توضیح مشخص نیست مردم برپایه چه ملاک و معیاری قرار است موسسات مجاز را از غیرمجاز تشخیص دهند و به بانک‌مرکزی معرفی کنند.
بانک‌مرکزی برای اجرای این برنامه خواستار اعلام مشخصات این موسسات از طریق مردم با مراجعه به سایت بانک‌مرکزی شده است، به‌این صورت که مردم اسامی این موسسات را روی بخشی که در این زمینه توسط بانک‌مرکزی روی سایت تعبیه شده است، وارد کنند.  جالب آنکه مسوولان نظارتی بانک‌مرکزی چندی پیش از برنامه‌های جدی این بانک برای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی خبر داده و اعلام کرده‌اند که امسال اجازه نمی‌دهیم موسسات اعتباری غیرمجاز در سایه بی‌نظمی به ادامه فعالیت بپردازند.
حال با این اطلاعیه گویا بانک‌مرکزی همچنان در فرآیند شناسایی غیرمجازها درجا زده است. بانک‌مرکزی مطرح کرده بود امسال برای ادامه ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و موسسات اعتباری، برنامه‌های بسیار متعددی را در دستور کار دارد. همچنین حمید تهرانفر، معاون نظارتی بانک‌مرکزی درباره غیرمجازبودن 9 موسسه اعتباری و یک بانک خصوصی اظهار کرد: تعداد موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز بسیار بیشتر از اسامی این 9 موسسه است، ضمن اینکه تعدادی از این موسسات در حال اخذ مجوز نهایی هستند.
وی با تاکید بر اینکه بانک‌مرکزی هیچ‌گونه اسمی منتشر نکرده است، اظهار کرد: یک تا دوماه آینده تعدادی از این موسسات مجوزنهایی خود را از بانک‌مرکزی دریافت خواهند کرد. موسسات مالی دیگری در نقاط مختلف کشور هستند که تحت نظارت بانک‌مرکزی نیستند و آنچه موردنظر بوده، هشدار به چنین موسساتی است.
در عین حال ولی‌اله سیف، رییس‌کل بانک‌مرکزی اخیرا نسبت به همکاری برخی بانک‌ها با موسسات فاقد مجوز انتقاد کرد و گفت: مقرر شده بود بانک‌ها به موسسات، خدماتی ارایه نکنند ولی بازرسی‌های ما از همکاری برخی بانک‌ها با این موسسات پرده برداشت. این کارها به نظام بانکی لطمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. اخیرا بانک‌مرکزی از ارایه برخی از خدمات به موسسات اعتباری بدون مجوز از بانک‌مرکزی هم هشدار داده و اعلام کرده شورای نظارت بر صداوسیما در پی نامه‌نگاری‌هایی با بانک‌مرکزی اعلام کرد پخش آگهی تبلیغاتی از صداوسیما در زمینه انتشار اوراق مشارکت، فروش سهام، جوایز بانک‌ها، اعلام پیش‌فروش و موارد مشابه توسط برخی از موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز نیازمند ارایه مجوز‌های لازم از مراجع ذی‌صلاح است.  همچنین برخی از این موسسات برای فعالیت خود در بازار غیرمتشکل پولی، از اسامی ائمه سوءاستفاده کرده و با جمع‌آوری سپرده‌های مردمی به وضعیت نابسامان این بازار دامن می‌زنند، بر این اساس بانک‌مرکزی به سوءاستفاده موسسات شبه‌بانک و تعاونی‌های اعتباری از اسامی برای جذب سپرده هشدار داده است.
در سایت بانک‌مرکزی اسامی موسسات دارای مجوز به ترتیب موسسه اعتباری توسعه، موسسه اعتباری کوثر مرکزی و موسسه عسگریه ذکر شده است. همچنین نام 26تعاونی اعتبار گروه شغلی آمده که در جدول نام آن‌ها آورده شده است.

منبع: روزنامه شرق

► رشد 183 واحدی شاخص کل بورس/ بازگشت به کانال 74 هزار واحد
صرافان بدون مجوز فقط تا پنجم آذر مهلت دارند ◄

مطالب مرتبط
بنر