بهمنی: ایران جایگاه نخست نفوذ عملیات بانکداری الکترونیکی در خاورمیانه و شمال آفریقا را دارد

شنبه ، 10 آبان 1393 ، 10:45

رییس سابق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران جایگاه نخست را در بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) از نظر نفوذ عملیات بانکداری الکترونیکی کسب کرده است.محمود بهمنی روز پنجشنبه در بخش کارگاهی اولین همایش ملی آینده پژوهی و صنعت بانکداری در مشهد افزود: بیش از 70 درصد مبادلات بانکی کشور الکترونیکی شده است.
وی گفت: بیش از 200 هزار واحد بانکی در ایران وجود دارد که لازم است برای سهولت بیشتر مبادلات به هم متصل باشند.
وی اظهار کرد: زیرساختهای پایداری در کشور ایجاد و به روز شده به طور مثال تعداد کارت های صادر شده شبکه بانکی در سال 1387 حدود 60 میلیون بود که تا پایان سال 1391 به 225 میلیون رسید.
وی افزود: تعداد خودپردازهای کشور نیز از 12 هزار و 959 به 30 هزار و 173 خودپرداز رسیده و این روند افزایشی ادامه دارد.
بهمنی ادامه داد: تعداد پایانه های فروشگاهی کشور به دو میلیون و 689 هزار و 252 پایانه رسیده است.
وی گفت: تعداد تراکنشهای انجام شده در پایانه های الکترونیک کشور از 927 میلیون و 683 هزار در سال 1387 به شش میلیارد و 544 میلیون افزایش یافته است.
رییس سابق بانک مرکزی افزود: توسعه شگفت انگیز فناوری اطلاعات علاوه بر تسهیل امور مشتریان، روشهای جاری بانکداری را نیز متحول کرده است.
وی اظهار کرد: بانکداری الکترونیک بخش تفکیک ناپذیر تجارت الکترونیک شده و سهولت مبادلات و حذف قید زمان و مکان از اهداف بانکداری الکترونیک است.
وی افزود: در کمتر از شش هفت سال گذشته سامانه های متعدد الکترونیکی در بانک مرکزی و سیستم بانکی برای سهولت کار مشتریان شبکه بانکی ایجاد شده که سامانه ملی پرداخت، شبکه تبادل اطلاعات بانکی (شتاب)، سامانه حواله های الکترونیکی بین بانکی، سامانه یکپارچه مانیتورینگ شبکه قرض الحسنه، سامانه نظام مدیریت امضای دیجیتال، سامانه نظارت بر صرافیها و سامانه پرتال ارزی از آن جمله است.
وی بیان کرد: بنای شبکه بانکی بر این است که به جایی برسیم که با یک برگ چک از اولین شعبه هر بانکی بتوان پول نقد دریافت کرد و دیگر بانک به معنای امروزین مفهومی نداشته باشد.
وی گفت: تمام پایانه های فروشگاهی کشور نیز باید جمع شوند و یک پایانه فروشگاهی واحد که تمام پایانه ها به آن لینک شود برقرار گردد همچنین باید بتوانیم با یک کارت از تمام حسابهای شبکه بانکی، خدمات دریافت کنیم.
بهمنی افزود: مبادلات بین المللی کشور هنوز برقرار نشده و امیدواریم بتوانیم مثل بقیه دنیا با یک کارت از کشورهای دیگر نیز دریافت و پرداخت داشته باشیم و این نهایت هدف دولت جمهوری اسلامی در این عرصه است.
وی از راه اندازی سامانه مبارزه با پولشویی در کشور خبر داد و گفت: ما صدمه دیده پولشویی کشورهای دیگر هستیم و ظرف سه سال در مرز افغانستان هزاران شهید و مجروح دادیم تا با پولشویی مبارزه کنیم.
وی اظهار کرد: به آمریکاییان که ایران را در اجلاسهای بین المللی متهم به پولشویی می کردند گفتیم ما هیچ حساب بانکی بدون اسم نداریم اما این شما هستید که حسابهای بانکی بدون اسم و فقط با رمز باز می کنید و این نوعی پولشویی است.
اولین همایش ملی آینده پژوهی و صنعت بانکداری توسط پژوهشگاه شاخص پژوه به عنوان اولین پژوهشگاه خصوصی کشور در مشهد برگزار شد.
فناوریهای جدید صنعت بانکداری، سناریوهای آینده و مدلهای کسب و کار صنعت بانکداری، بازاندیشی مفهوم رگولاتوری در صنعت بانکداری و پیشرانهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فناورانه در بانکداری محورهای مورد توجه این همایش یک روزه بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

 

 

► سیاست پولی ژاپن بورس‌های آمریکا و اروپا را تکان داد
بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز، 10 آبان 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر