انتقاد جهرمی از روند پرداخت تسهیلات بانکی

چهارشنبه ، 9 بهمن 1387 ، 12:02
 

 

وزیر کار و امور اجتماعی پرداخت کمتر از هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانکها به بنگاههای زودبازده طی چند ماه گذشته را مورد تاکید قرار داد و از روند کند پرداخت تسهیلات بانکی به بخش تولید انتقاد کرد.

سید محمد جهرمی در حاشیه همایش تجلیل از سواد آموختگان موفق جامعه کارگری در جمع خبرنگاران گفت: با پیگیریهای وزارت کار، دولت و مجلس پذیرفتند که ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه ها که طی آن قرار بود افزایش سالانه حقوق کارگران و کارمندان متوقف شود، مورد اصلاح قرار گیرد.

وزیر کار و امور اجتماعی اظهار داشت: در خصوص حل مشکلات سرمایه در گردش و مسائل بانکی بنگاهها توسط برخی بانکها و شعب اقداماتی شده، ولی در حدی که متناسب با نیازهای بازار کار و اشتغال کشور باشد نبوده است.

وی در زمینه لایحه بودجه سال 88 و همچنین وضعیت بودجه در وزارت کار تصریح کرد: وضعیت بودجه ما نیز مانند بسیاری دیگر از دستگاهها دچار تغییراتی شده، به نحوی که بودجه های عمرانی، جاری و بخش اشتغال کاهش یافته که این مسئله مربوط به کاهش درآمدهای کشور است.

جهرمی در زمینه حل مشکلات کارگران و همچنین حمایت از رفع مشکلات و جلوگیری از به تعطیلی کشانده شدن واحدهای تولیدی گفت: مذاکراتی در رابطه با تعطیل شدن برخی واحدهای تولیدی و اخراج تعدادی از کارگران با دولت صورت گرفته که قرار شد وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و وزارت صنایع و معادن برای حل مشکلات کارخانجات اقداماتی را انجام دهند.

وزیر کار و امور اجتماعی خاطر نشان کرد: در مسئله تخصیص بودجه به بنگاهها بارها اعلام کرده ایم که مسئله فقط مربوط به بنگاههای زودبازده نیست، به نحوی که طبق آمار بانکها و بانک مرکزی، در طول سه سال دولت نهم 230 هزار میلیارد تومان به مردم تسهیلات پرداخت شده که سهم بنگاههای زودبازده 18 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: با وجود مشکلاتی که بانکها و بانک مرکزی عنوان می کردند و باعث عدم پرداخت تسهیلات جدید به بنگاههای زودبازده می شود، ولی اخیرا اعلام شد که 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات خواهند پرداخت تا از این طریق طرحهای نیمه کاره به اتمام برسد.

به گفته جهرمی، در مدت زمان چند ماه گذشته کمتر از هزار میلیارد تومان تسهیلات به سرمایه در گردش و اتمام طرحهای نیمه کاره بنگاههای زودبازده پرداخت شده است. البته اگر سهم سرمایه در گردش بنگاههای بزرگ را نیز به این بخش اضافه کنیم رقمی معادل 2 هزار و 800 میلیارد تومان خواهد شد.

وی در زمینه اقدامات سال گذشته وزارت کار و امور اجتماعی نیز افزود: در دوره یاد شده نسبت به سالهای قبل از انقلاب در وزارت کار چندین برابر کار شده؛ به نحوی که تعداد آموزش دیدگان مراکز فنی و حرفه ای از 15 هزار و 394 نفر سالانه به 3 میلیون نفر بالغ شده است.

جهرمی تعداد مراکز فنی و حرفه ای کشور را در حال حاضر 588 مرکز دانست و افزود: در قبل از انقلاب نه تنها بخش خصوصی در این حوزه فعال نبود بلکه تعداد مراکز ما نیز 58 مورد بوده است.

وزیر کار و امور اجتماعی از آموزش کسب و کار 240 هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی خبر داد و گفت: در قبل از انقلاب این مسئله کمرنگ بوده است، به نحوی که در بخش تالیف کتاب نیز هم اکنون با 575 عنوان کتاب پیشرفتهای خوبی را داشته ایم که این رقم در قبل از انقلاب فقط 18 عنوان کتاب بوده است.

وی تعداد مراکز ورزشی کارگران را در حال حاضر 104 مجموعه ورزشی به نسبت 10 مجموعه قبل از انقلاب اعلام کرد و بیان داشت: 127 مرکز جدید در دست اجرا داریم که از این تعداد 30 مرکز در دهه فجر سال جاری افتتاح خواهد شد.

جهرمی در خصوص اصلاح قوانین و آئین نامه های مربوط به مشاغل سخت و زیان آور نیز تصریح کرد: این مسئله باید به نحوی باشد که اگر کسی حتی یک ماه نیز در مشاغل سخت و زیان آور کار کرده باشد، از امتیاز آن برخوردار شود چراکه در قانون قبلی، استفاده از امتیاز مشاغل سخت و زیان آور برای 20 سال کار متوالی و یا 25 سال کار متناوب بوده است.

وزیر کار و امور اجتماعی تاکید کرد: هم اکنون این مسئله در حال اصلاح است به نحوی که مشکل کار متناوب و یا متوالی حل شود و کار کردن در مشاغل سخت و زیان آور مورد درجه بندی قرار گیرد و در حال حاضر پیش نویس این مسئله بین وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت تدوین شده و به زودی به صورت یک لایحه به دولت ارائه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

► يارانه كالاهاي اساسي و نان در سال آينده تغييري نمي‌كند
راه‌اندازي سامانه اينترنتي پرداخت تسهيلات ازدواج ◄

مطالب مرتبط
بنر