جایگاه جهانی ایران در رفاه اجتماعی

يكشنبه ، 18 آبان 1393 ، 11:42

رفاه اجتماعی مانند بسیاری از مفاهیم مشابه تعاریف متعددی دارد ولی‌شاید به‌طور خلاصه بتوان آن را مجموعه شرایطی تلقی کرد که درآن خشنودی انسان در زندگی مطرح است.

 

اما مردم كشورهاي جهان درچه سطحي از رفاه اجتماعي قرار دارند و كدام كشورها درجه بالايي از رفاه اجتماعي را براي شهروندان خود فراهم كرده‌اند؟ مؤسسه لگاتوم هرسال رتبه‌بندي معتبري را درباره رفاه اجتماعي و شاخصه‌هاي مربوط به آن ارائه مي‌دهد.

در گزارش سال2014 اين مؤسسه رفاه اجتماعي و ثروت جهاني۱۴۲ كشور دنيا را در چندين بخش رتبه‌بندي كرده كه در اين رتبه‌بندي ايران رتبه۱۰۷ را كسب كرده است. شاخص‌هاي به‌دست آمده از ۸۹ شاخص فردي و اطلاعات قابل مقايسه در ۶ سال متوالي استخراج شده است.

ايران در اين رتبه‌بندي از سال ۲۰۱۲ تا سال جاري ميلادي، شش پله سقوط كرده، اما براساس سنجش اين مؤسسه ايران در طيف كشورهاي رنگ نارنجي قرار دارد كه در محدوده متوسط هستند.

براساس اين گزارش، ايران در 3شاخص مهم سرمايه اجتماعي، كارآفريني و ايجاد فرصت شغلي و حكمراني رشد كرده و در زمينه آموزش، رتبه۵۷ جهاني را كسب كرده است. ارزيابي كلي اين گزارش نشان مي‌دهد چشم‌اندازهاي مثبت در اقتصاد كشور، اميد به ارتقاي رفاه اجتماعي را افزايش داده و كشور به‌زودي به جايگاهي كه شايسته ظرفيت‌هاي اقتصادي و اجتماعي ايران است، مي‌رسد.

 

‌‌ايراني ‌ها در مورد كشورشان چه نظري دارند؟

26/3 درصد فكر مي‌كنند ايران جاي خوبي براي پيدا كردن كار است

77/8 درصد افراد فكر مي كنند كه فساد اداري وجود دارد

3/1 درصد هزينه راه اندازي كسب و كار (به نسبت درآمد سرانه ملي)

66/7 درصد افراد مي توانند به ديگران در زمان مورد نياز اعتماد كنند

53/8 درصد فكر مي‌كنند ايران جاي خوبي براي زندگي و مهاجرت است

يك به 21 نسبت معلم به دانش آموز

 

در اين گزارش، نروژ مانند 6سال گذشته در صدر‌ فهرست قرار گرفته و بهترين سطح رفاه اجتماعي را دارد. كشورهاي سوئيس، نيوزلند، دانمارك، كانادا و سوئد نيز بعد از نروژ به‌ترتيب در رتبه‌هاي دوم تا ششم جاي دارند. استراليا، فنلاند، هلند و آمريكا نيز هفتم تا دهم هستند.

 

فرصت شغلي و كار آفريني

شاخص كارآفريني و فرصت شغلي با سؤالاتي از اين دست سنجيده شده است:آيا كشور جاي خوبي براي سرمايه‌گذاري و شروع كسب و كار جديد است، ميزان صادرات در بخشICT چقدر است، به ازاي هر ۱۰۰ نفر چند تلفن همراه و ثـــابت وجـــود دارد، هزينه تحقيق و توسعه به نسبت توليد ناخالص ملي چه مقدار است، آيا مردم با كار بيشـتر پيشــــرفت مـي‌كننـــد؟

 

سلامت

در بخــــش ســــلامت ســــؤالات در مــــورد ميزان ايمني افراد در برابر بيماري‌هاي واگيـــردار، ميزان رضايت افراد از زيبايي محيط‌زيست، ميزان اميد به زندگي، رضايت از سلامت فردي، تعداد تخت به ازايهر ۱۰۰۰نفر، ميزان مرگ‌ومير كودكان، ميزان ايمني در برابر سرخك، مرگ‌ومير ناشي از بيماري‌هاي تنفسي، سيستم تخليه فاضلاب، ميزان رضايت از كيفيت آب و...  اســــت.

 

سرمايه اجتماعي

براي سنجش شاخص سرمايه اجتماعي در اين رتبه‌بندي به سؤالاتي از اين دست پاسخ داده شده است كه آيا مردم در يك‌ماه گذشته پولي در اختيار خيريه‌ها قرار داده‌اند؟ نرخ ازدواج چه ميزان است؟ آيا در يك هفته گذشته عبادت كرده‌ايد؟ آيا مي‌توانيد به دوست و خانواده‌ خود اعتماد كنيد؟ به‌نظر شما آيا بيشتر مردم قابل اعتماد هستند و آيا در يك‌ماه گذشته به‌صورت داوطلبانه جايي كار كرده‌ايد؟

 

آموزش

نكاتي كه در اين رتبه‌بندي شاخص آموزش را تعيين كرده‌اند شامل موارد زير مي‌شود: آيا كودكان امكان آموزش دارند؟ آيا شما از كيفيت آموزش راضي هستيد؟ ميزان ناخالص ثبت نام در مقطع متوسطه و آموزش عالي چه مقدار است؟ ميزان سواد در كارگران چقدر است؟ ايران در اين بخش رتبه57 جهاني را در سال‌هاي 2012 تا 2014 حفظ كرده است. كشور‌هاي چين، ايتاليا، پرتغال، اندونزي و ايران در رتبه ۳۱ تا ۷۱ جهاني قرار دارند.

 

رتبه‌بندي كشور‌هاي نزديك به ايران

بوركينافاسو 103

بنگلادش 104

هندوراس 105

سنگال 106

ايران 107

بنين 108

كنيا 109

زيمبابوه 110

اوگاندا 111

كامبوج 112

 

منبع: همشهری آنلاین

► چالش‌های بازار کار ایران
تحلیل تجربه 4 ساله خروج از نظام ارز تک‌نرخی؛ زنگ خطر واگرایی ارزی ◄

مطالب مرتبط
بنر