۵ روش برای اینکه با اخراج خود کنار بیایید

دوشنبه ، 19 آبان 1393 ، 11:54

کنار گذاشته شدن، کوچک شدن، جایگزین واقع شدن یا هر اسم دیگری که روی این موضوع بگذاریم گویای یک حقیقت است: اخراج شدن هیچ حس خوبی ندارد. که البته می‌تواند نداشته باشد.

 


کافیست نگاهی به تاریخ داشته باشیم: استیو جابز در سن ۳۰ سالگی از اپل کنار گذاشته شد و پس از ۱۰ سال در ۴۰ سالگی به امپراطوری خود بازگشت. حتی والت دیزنی هم از کمپانی The Kansas City Star به‌دلیل خلاقیت ناکافی اخراج شد.
آمارها نشان از بهتر شدن اوضاع شغلی می‌دهد، اما باز هم تعدیل نیروها و برخی اخراج شدن‌های گروهی اوضاع را به کام کارمندان و افراد جویای کار تلخ می‌کند.
پیشکسوت‌هایی مثل جابز و والت دیزنی از این فرصت برای بالا بردن توانایی‌ها و پیاده کردن آزادانه ایده‌های خود استفاده کردند و در پایان دیدید که این اخراج شدن، به سود آنان بود. این موضوع برای هر کسی می‌تواند رخ دهد.
اگر شما هم جزو کسانی هستید که خواسته یا ناخواسته دچار این بحران شده‌اید، پنج راه کلی برای گذر از حس و حال بد این دوران وجود دارد که در ادامه مطلب با آن‌ها آشنا خواهید شد.

غصه خوردن را به وقت بهتر و در خلوت خود موکول کنید
مهم نیست چه‌قدر احساس تخریب شدن دارید، خود را جلوی رئیس خود، مدیر، هم دانشگاهیان و حتی همسر خود نبازید و به هیچ وجه از محل کار با این خبر با آنان تماس نگیرید. فقط و فقط با پیام کوتاه یا ایمیل به دوستان بسیار نزدیک خود خبر دهید. از این‌که بقیه در نهایت متوجه این موضوع می‌شوند هم نترسید و در خلوت خود با صدای بلند غصه بخورید و هرچه سریع‌تر خود را از حس ناراحتی خالی کنید.

خبرهای بد را به بهترین شکل به دیگران بدهید
زمانی‌که اوضاع بحرانی رخ می‌دهد دیگران از شما می‌پرسند “چه‌طور این اتفاق رخ داد”. این بسیار مهم است که در همین زمان ناراحت کننده شما در حین پاسخ دادن آرامش، اعتماد به نفس و البته لحن خوب خود را حفظ کنید. این که ناراحت و در شوک باشید کاملا طبیعی است. چیزی که درست نیست کوبیدن لیوان خود به دیوار است. با کمی کنترل خونسردی و خشم به سادگی می‌توانید آرامش خود را بازیابید و به دنبال ادامه مسیر موفقیت باشید.

خداحافظ کار، سلام به رویای شغلی
به احتمال بسیار زیاد نخستین واکنش شما پس از اخراج شدن هجوم به نیازمندی‌ها و وب سایت‌های شغل‌یابی و... است. یک راه دیگر هم وجود دارد؛ شما می‌توانید از اخراج خود یک فرصت برای رسیدن به رویای شغلی‌تان بسازید، یعنی هر کاری که سبب شادی و خوشحالی شما می‌شود را انجام دهید. تا امروز شما وقتی برای رسیدن به مشاغلی که دوست‌شان دارید نداشتید، ولی حالا زمان کافی را در اختیار دارید. با جست‌وجو در اینترنت موارد مشابه به خود را خواهید یافت و ببینید مردمان موفق چه راهی را طی کردند و از آنان برای موفقیت و رسیدن به آرزوی شغلی خود ایده بگیرید.

خود را در یک فضای آموزشی بزرگ قرار دهید
در این دوران لازم است شما هرچه‌قدر که می‌توانید به انجام کارهای مستقل بپردازید و در این بین، از پتانسیل رشد مهرات‌ها و افزایش مشتری‌ها از طریق اینترنت می‌توان استفاده کرد.
هر روز به جست‌وجوی منابع جدید آموزشی و به روز کردن مهارت‌های خود باشید. خوشبختانه آموزش‌های آن‌لاین کم نیستند و به سادگی می‌توانید در یک جامعه بسیار بزرگ و پرجمعیت به نام اینترنت جا باز کنید و به مرور زمان خواهید دید که در فضای کاری بسیار خوبی قرار دارید.

مدیر پیشین‌تان را نخستین مشتری خود کنید
گزارش‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۰، نیمی از نیروی کار آمریکا دست‌کم یک بار در عمر کاری‌شان در وضعیت متزلزل و با امنیت شغلی پایین مشغول به کار می‌شوند. باید بگوییم حتی اگر متعهد به انجام کار به‌شکل تمام وقت در این وضعیت هستید هم چیزی برای از دست دادن ندارید، چرا که می‌توانید از رییس سابق خود بخواهید که مشتری شما باشد. چه راهی برای دست‌یابی به مهارت‌های بیش‌تر و قرار گرفتن در مسیر علایق کاری وجود دارد؟ در جواب باید بگوییم با وجود همه مشغله‌های کاری، دنیای کار مستقل درست در مقابل چشمان شما قرار دارد.

نوشته حامد پورحسینی/ digiato

► بانکی: پیش‌خوان روزنامه‌های اقتصادی امروز، 20 آبان 93
دور جدید افزایش حقوق کارگران/ سنوات ۲ برابر می‌شود ◄

مطالب مرتبط
بنر