حذف 10 میلیون شغل در انگلیس با فناوری‌های پیشرفته

سه شنبه ، 20 آبان 1393 ، 11:43
نتایج مطالعات محققان انگلیسی نشان می‌دهد بیش از 10 میلیون شغل در این کشور در 20 سال آینده، به‌دلیل کاربرد فناورهای نوین و پیشرفته در معرض خطر حذف شدن هستند.
طبق مطالعات مشترک محققان دانشگاه اکسفورد و گروه مطالعات سرمایه‌گذاری 'دیلوت' که نتایج آن 10 نوامبر 2014 منتشر شده است، این 10 میلیون شغل معادل 35 درصد از کل مشاغل موجود در انگلیس است.
براساس این تحقیق استفاده بیش‌تر از شیوه‌های نوین محاسباتی و فناوری‌های روباتیک بالاترین نقش را در حذف مشاغل در بخش‌های صنعتی و خدماتی انگلیس در دو دهه آینده ایفا خواهد کرد.
هم‌چنین مشاغل تکرارشونده و یکنواخت با درآمد کم‌تر از 30 هزار پوند در سال، پنج برابر بیش از شغل‌های نیازمند مهارت و خلاقیت بالا با درآمد بیش از 100 هزار پوند در سال در معرض خطر از بین رفتن قرار دارند.
این محققان با اشاره به وقوع اتفاق مشابه در دوره پس از انقلاب صنعتی انگلیس، هشدار می‌دهند افراد کم درآمد که معمولا دارای شغل‌های با مهارت و خلاقیت کم‌تر هستند، بیش از سایر شاغلان در معرض خطر رشد فناوری‌ها در دو دهه آینده قرار دارند.
آنان می‌گویند، با رشد به کارگیری فناوری‌های نوین به‌ویژه در بخش‌های محاسباتی (برای مثال در بخش‌های خدماتی و فروش کالا) در شهر لندن، شغل‌های با درآمدهای پایین بیش از هفت برابر شغل‌های با درآمد بالا، در معرض خطر حذف شدن در این کلان‌شهر هستند.
به گفته 'انگوس نولس کاتلر' عضو ارشد گروه دیلوت، رشد فناوری‌های پیشرفته احتمالا سبب تغییرات بزرگی در بازار کار انگلیس در دو دهه آینده خواهد شد.
وی هشدار داد که با عدم فهم و پیش‌بینی‌های لازم در زمینه آثار فناوری‌های نوین، بیکاری شمار بالایی از افراد در آینده اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
به گفته این کارشناس، افزایش شکاف میان 'داراها و ندارها' و خطر حذف مشاغل سطح پایین نیازمند مهارت کم‌تر، دو نمونه از خطرات رشد فناورهای پیشرفته در سال‌های پیش‌رو به‌شمار می‌روند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

► به جاده زل زده‌ام، سال‌هاست منتظرم
مخالفت با برداشت از صندوق توسعه برای پرداخت وام ازدواج ◄

مطالب مرتبط
بنر