10 شهر برتر توریستی دنیا+اینفوگرافی برترین مقاصد گردشگری

چهارشنبه ، 21 آبان 1393 ، 12:11

منافع اقتصادی حاصل از گردشگری آن‌چنان رو به افزایش است که افزون‌بر مسوولان عالی گردشگری کشورها، شهرداری‌ها و مسوولان شهری نیز تمهیداتی را برای افزایش حضور گردشگران در شهرهایشان در نظر می‌‌گیرند؛‌ مثال این امر لندن و فرانسه است که افزون‌بر رقابت دو کشور در این حوزه، مقامات شهرهای لندن و پاریس نیز تلاش می‌کنند سهم بیش‌تری از گردشگران را به خود اختصاص دهند و گوی سبقت را از دیگری بربایند.
در یک نظرسنجی که مجله سفر و سرگرمی (Travel+Leisure) همه ساله انجام می‌دهد، پرطرفدارترین شهرها و مقاصد از نگاه گردشگران در سال 2014 معرفی شده‌اند. نام 10 شهر برتر مقاصد گردشگری در این فهرست دیده می‌شود. از 10 شهر یاد شده اروپا بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داده و آمریکا نیز به‌تنهایی رتبه دوم را دارد.
پس از آن نوبت به آسیا می‌رسد که حضور کم‌رنگی دارد، اما توانسته رتبه اول این فهرست را از آن خود کند. کیوتو در سال 2013 رتبه پنجم را در پرطرفدارترین شهرهای جهان داشت، ولی در سال 2014 سایر شهرها را پشت سر گذاشت و به کسب رتبه اول نائل شد. پس از این شهر، چارلستون از کارولینای جنوبی قرار می‌گیرد که سال 2013 رتبه هفتم را داشت. فلورانس اما در سال 2013 و 2014 رتبه سوم را دارد و پس از آن سیم ریپ از کامبوج قرار می‌گیرد؛‌ شهری که در سال 2013 در جمع 10 شهر برتر جهان در این نظرسنجی قرار نداشت. رم هم با یک رتبه افزایش نسبت به سال پیش جایگاه پنجم را دارد و استانبول با چهار رتبه کاهش به کسب رتبه ششم قناعت کرده است. سویل هم مشابه سیم ریپ در رتبه‌بندی سال قبل جایی نداشت و امسال موفق به کسب رتبه هفتم شده است. بارسلونا مشابه سال 2013 رتبه هشتم را دارد. مکزیکو سیتی و نیواورلئان هم توانسته‌اند امسال به جمع 10 شهر برتر جهان راه یابند و رتبه نهم و دهم را به خود اختصاص دهند. اما در این نظرسنجی افزون‌‌بر معرفی 10 شهر برتر جهان در گردشگری، فهرست جداگانه‌ای از قاره‌های گوناگون نیز ذکر شده که براساس آن اسامی برترین شهرهای هر قاره به تفکیک آمده است. برای مثال در منطقه آمریکای شمالی و کانادا کارولینای جنوبی و نیواورلئان قرار می‌گیرند. بیت‌المقدس و کیپ تاون برترین شهرهای قاره آفریقا و خاورمیانه هستند و مکزیکو سیتی و کازکو نیز پرطرفدارترین شهرهای آمریکای جنوبی برای جذب گردشگر به شمار می‌آیند. فلورانس و رم در اروپا و کیوتو و سیم‌ریپ از آسیا هم جزو بهترین مقاصد گردشگری هستند.  به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی‌های شهری برای تبدیل شدن به قطب گردشگری در جهان، روز به روز جدی‌تر می‌شود و مسوولان را به اهمیت موضوع بیش از پیش واقف می‌کند. اینفوگرافی زیر محبوب‌ترین شهرهای توریستی در هر قاره را نشان می‌دهد.

 


منبع: روزنامه دنیای اقتصاد/ فاطمه باباخانی

► آکادمی استراتژی: وزارت اقتصاد با برنامه‌ترین وزارتخانه ایران
نتیجه نشست افزایش سنوات کارگران/ درخواست کارفرمایان از شورای عالی کار ◄

مطالب مرتبط
بنر